Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lucif3r: Ja pengarna får man inte tillbaka oavsett! Satt och räknade lite på hur mycket jag lagt ner... :oops:
Sen har jag lyft upp bilen och kikat på hur det ser ut och bortsett från alla plastsköldar så ser det faktiskt bra ut och man vill ju behålla det så.

andersuw: http://www.rostskyddsmetoder.se/rostsky ... ing-511730
Det är stället som jag tänkt besöka, fick till svar av verkstadschefen att dem är inte billigast i landet men dem är garanterat ett av dem bättre på sitt jobb.
Sen har jag hört väldigt gott om dem!

LOB Jo jag läste ditt inlägg tidigare i tråden. Ganska långt att åka 110mil fram och tillbaka för mig och cirka 12 timmars resa. Annars så hade man ju tagit halva priset erbjudandet som finns där :wink:
Jag skyddar mina bilar mot att rosta genom att regelbundet tvätta dem.
3 av 4 tvättar blir i sånna där utomhussnabbtvättar. Med en bra grundvatten ibland och att man regelbundet spolar av så håller man den där smutsen som sätter sig djupt och hårt borta. Min övertygelse är att det är sån skit som ofta orsakar rost.
Ja jag håller bilen väldigt ren, tvättar den 2 gånger i månaden och under vinterhalvåret så försöker jag spola av under bilen extra noga. Men det övertygar mig inte riktigt..
Får se hur det blir, tänker fortfarande! Men jag kommer med en update om det blir av! :-)-)
Men undvik de nya gör det själv platserna. De återvinner det vatten som du tvättar med . Dessa tvätt stationerna som man ser lite överallt har en god tanke med att att man hushållar med vattnet. Men nackdelen är vattnet som återvinns innehåller salt under vinterhalvåret. En bekant har kollat detta och blev förskräckt över hur salt vattnet var. Så vem skulle under normala förhållande spola sin bil med saltvatten undertill.
av Termik
Har kört de 2 bilar jag köpt nya till Rostskyddsmetoder i princip direkt efter köp och låtit dem behandla bilarna.

Min gamla Mazda 3 av 2006 års modell med 17.000 mil på mätaren ser nästan ny ut under (frun har tagit över den). Får beröm vid varje besiktning då Mazda brukar vara rätt kexiga vid denna ålder och miltal. Till saken hör också att jag tvättar bilen kanske en gång varannan månad. ;-)

De står dock i varmgarage vilket säkert hjälper till att hålla rosten borta. Min 1,5 år nya V60 skämmer jag bort med tvätt en gång i månaden, men räknar med en rostfril bil, länge, tack vare behandlingen hos rostskyddsmetoder
volvoc70cab skrev:Men undvik de nya gör det själv platserna. De återvinner det vatten som du tvättar med . Dessa tvätt stationerna som man ser lite överallt har en god tanke med att att man hushållar med vattnet. Men nackdelen är vattnet som återvinns innehåller salt under vinterhalvåret. En bekant har kollat detta och blev förskräckt över hur salt vattnet var. Så vem skulle under normala förhållande spola sin bil med saltvatten undertill.
Jag läste att det där var en myt... Hur trovärdig är din bekant? Bild

Ska försöka hitta det jag läste...
Hittade.. Kranvatten som användes som referens var det som påverkade plåten dom testade med mest.
Kolla från sida 21 i den här unfersökningen:
http://www.ivl.se/download/18.343dc99d1 ... /B1554.pdf
Var på Gotland i sensomras, tvättade bilen i "processvatten" pga. vattenransoneringen, luktade för jävligt
och funderar på vad det vattnet egentligen innehöll. Nu har jag en 14 år gammal bil så bekymret är inte speciellt stort
men lite nyfiken blir jag ju.....:-)

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]