Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Tråden var inte på någe sätt alls tänkt att höja Volvo verkstad till skyarna.
Mer att ifrågasätta mekonomen, om deras egen personal inte ens vågar låna sina egna bilar till din egen verkstad, utan väljer an annan verkstad. Vad håller dom då på med?
av AutotechMotor
CarMan: Är ingen Mekonomenfan men du kan inte säga att Mekonomens anställda inte litar på sina mekar. Du pratar ju bara om din lokala Mekonomenverkstad, ev fylld av klåpare men behöver ju inte se ut så i grannstaden.

Har själv jobbat som Volvomek i många år och kan meddela att det fuskas gott även på märkesverkstaden, dyker upp annonser på nya kupéfilter och annat gott mellan varven, sånt som kunden betalat för men inte blivit gjort.
På de märkesverkstäderna jag jobbat på hade jag nog själv vågat lämna in bilen till max 4 pers av de 15-20 som jobbade där och så är det på alla verkstäder, finns gurus och klantar/fuskare överallt.

Såå, mitt tips till verkstadssökare, hör er för och välj mek före vad som står på skylten. Hittar ni en duktig mek ni kan lita på kommer det bli både billigare och funka bättre.
Användarvisningsbild
av CarMan
Vist är det så att man inte kan dra alla mekonomen verkstäder över en kam...
Vi har tre stycken här! (Bara där tappade jag förtroendet)
Användarvisningsbild
av Ravi
Gillar inte mekonomen efter att min lillasyster lämnat in bilen på service och notan slutade på 15000kr ! Så nä det blir ingen mekonomen mer :-(
Användarvisningsbild
av bem
Ravi skrev:Gillar inte mekonomen efter att min lillasyster lämnat in bilen på service och notan slutade på 15000kr ! Så nä det blir ingen mekonomen mer :-(
Fast de gjorde väl lite mer än en "service" då? Kanske det var "storservice" med kamremsbyte och diverse annat? Eller vad ingick i de 15000 kr? Vet du?

/Bo
av *pettson*
CarMan skrev:Vist är det så att man inte kan dra alla mekonomen verkstäder över en kam...
Att det ens kan finnas tre mekonomenverkstäder innebär att kunderna tappat förtroendet bland annat för er.
Vore alla så nöjda med alla andra verkstäder så fanns inget behov och då skulle dom andra inte existera.
En verkstad finns inte utan kunder.
av *pettson*
BEM
min rekommendation är precis som sagts att hitta en mekaniker du känner du kan lita på. Har inte du 100% förtroende för mekanikern kan han/hon ALDRIG göra ett bra jobb enligt dej. Ett så bra att du bara litar dej tillbaka och är nöjd över beslutet. Problemet med förtroende är att det byggs upp, det är inte något som dimper ned ifrån ovan en dag.
Därför är det viktigt att prata med andra i bekantskapskretsen också. Det gäller ju att hitta en mekaniker du kan lita på såpass att du kan låta denne få jobbet. När känt av hur det fungerade så blir det kanske en nästa gång osv. Som jag sagt innan. En bra mekaniker kan också säga nej. Står man där med ett annat bilmärke och den utvalda meken är tveksam, bli inte arg, bli glad. Meken ser sin gräns och är ärlig om det.

Det finns inget som säger att allt är perfekt för att man har en stor dyr anläggning och är stora på kartan. Det finns inget som säger att märkesmeken är bättre än andra på något alls. En dålig mek är en dålig mek helt enkelt.
Det finns ingen *vi är bäst* reklam i världen som suddar bort om man har undermåliga mekaniker.

RAVI
Kanske är det en hög summa, jag vet inte vad som ingick.
Men även jag har en syster som hellre lämnar in på märkesverkstad.
Vi summerar
Passat 2005
Stor service med kamremsbyte
Byte bromsskivor fram+ belägg
Byte bromsskivor bak+ belägg

Summa: 23500kr
I det lilla Motala..
Billigt? avgör du..
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
CarMan skrev:Vist är det så att man inte kan dra alla mekonomen verkstäder över en kam...
Att det ens kan finnas tre mekonomenverkstäder innebär att kunderna tappat förtroendet bland annat för er.
Vore alla så nöjda med alla andra verkstäder så fanns inget behov och då skulle dom andra inte existera.
En verkstad finns inte utan kunder.

Nä, så är det inte.
När man inte klarar av kriterierna för att vara märkesverkstad, så går dom över o blir Mekonomen verkstäder...
Vi har två sånna!

Det är Max 3km mellan dom som ligger längs i från varandra.
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:BEM
min rekommendation är precis som sagts att hitta en mekaniker du känner du kan lita på. Har inte du 100% förtroende för mekanikern kan han/hon ALDRIG göra ett bra jobb enligt dej. Ett så bra att du bara litar dej tillbaka och är nöjd över beslutet. Problemet med förtroende är att det byggs upp, det är inte något som dimper ned ifrån ovan en dag.
Därför är det viktigt att prata med andra i bekantskapskretsen också. Det gäller ju att hitta en mekaniker du kan lita på såpass att du kan låta denne få jobbet. När känt av hur det fungerade så blir det kanske en nästa gång osv. Som jag sagt innan. En bra mekaniker kan också säga nej. Står man där med ett annat bilmärke och den utvalda meken är tveksam, bli inte arg, bli glad. Meken ser sin gräns och är ärlig om det.

Det finns inget som säger att allt är perfekt för att man har en stor dyr anläggning och är stora på kartan. Det finns inget som säger att märkesmeken är bättre än andra på något alls. En dålig mek är en dålig mek helt enkelt.
Det finns ingen *vi är bäst* reklam i världen som suddar bort om man har undermåliga mekaniker.

RAVI
Kanske är det en hög summa, jag vet inte vad som ingick.
Men även jag har en syster som hellre lämnar in på märkesverkstad.
Vi summerar
Passat 2005
Stor service med kamremsbyte
Byte bromsskivor fram+ belägg
Byte bromsskivor bak+ belägg

Summa: 23500kr
I det lilla Motala..
Billigt? avgör du..

Jag håller med!

Men ska tala om en stor skillnad!
På mindre verkstäder måste du hitta en bra mek (fast du kanske inte får välja mek där?)
På märkesbundna verkstäder har man alltid tillgång till litteratur som kommer från den som tillverkat din bil, man har även intern support och extern support som man kan få hjälp av.
Man "tvingas" av generalagenten att utbilda personalen på just din bil/motor. Man tvingas graders in mekanikerna i olika kunskapsgrupper, sen kan meken bara göra dom jobb som han har på papper på att han har kunskap för att göra.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

...det hördes ganska kraftigt blåsljud […]

C40 körkomfort.

Troligt. Kort hjulbas, stora och breda hjul med l[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]

Lambdalampan lyser