Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1581953
För att gynna elbilstransporter ändras nu trafikreglerna, enligt en nyklubbad lag. Förändringen påverkar hur stora bilar du kan köra med ditt B-körkort.
Näringslivet begränsas av antalet förare som kan köra tyngre fordon. Åtgärden som nu klubbats innebär att alla med B-körkort istället får möjlighet att köra tyngre fordon.


https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/12 ... -b-korkort

https://www.akeri.se/sv/nyheter/nya-kor ... er-i-kraft
#1581954
fjohan82 skrev:För att gynna elbilstransporter ändras nu trafikreglerna, enligt en nyklubbad lag. Förändringen påverkar hur stora bilar du kan köra med ditt B-körkort.
Näringslivet begränsas av antalet förare som kan köra tyngre fordon. Åtgärden som nu klubbats innebär att alla med B-körkort istället får möjlighet att köra tyngre fordon.


https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/12 ... -b-korkort

https://www.akeri.se/sv/nyheter/nya-kor ... er-i-kraft
Nått som är på gång i hel EU men Svergie går före. Rätt bra så att de som väljer transporter med el ändå kan lasta lika mkt eller mer.
#1581957
joel80 skrev:Nått som är på gång i hel EU men Svergie går före. Rätt bra så att de som väljer transporter med el ändå kan lasta lika mkt eller mer.
Även om jag är positiv till det så finns det något som är konstigt i att differentiera totalvikt på bränslen. På vilket sätt gör det mindre ont att bli påkörd av en 4,25 ton lastbil bara för att den är eldriven? För maxvikten sitter ju där av säkerhetsskäl från början.
#1581958
"Körkortsbehörigheter är i grunden en säkerhetsfråga. Med bättre och säkrare fordon är det rimligt med en ökad tillåten totalvikt. Utifrån det perspektivet framstår det som märkligt att blanda samman körkortsfrågan med fordonens framdrivningstekniker.

Regeringen bör därför överväga att verka för att den högsta tillåtna totalvikten för B‑körkort ska utökas till 4 250 kg och att det ska gälla alla fordon och fordonskombina­tioner oavsett framdrivningsteknik."
#1581959
Jag håller med på ett sätt men kan också tycka att det är en bra "bonus" för att öka andelen som väljer eldrivet.

Och skulle man välja att ändra för alla skulle jag isåfall vilja ha en gräns på ålder på fordon som det är godkänt på och att man inte får klassa om äldre fordon till högre lastvikt.
#1581981
Lövet skrev: lör 22 jun 2024, 18:18
joel80 skrev:Nått som är på gång i hel EU men Svergie går före. Rätt bra så att de som väljer transporter med el ändå kan lasta lika mkt eller mer.
Även om jag är positiv till det så finns det något som är konstigt i att differentiera totalvikt på bränslen. På vilket sätt gör det mindre ont att bli påkörd av en 4,25 ton lastbil bara för att den är eldriven? För maxvikten sitter ju där av säkerhetsskäl från början.
När det ankommer miljön hamnar säkerheten som nummer 2.
Vi vill väl inte att jorden skall gå under och det framkommer att vi alla varit klimatförnekare eftersom vi ifrågasatt den nya lagen?
#1583800
Det har tidigare skrivits om Ole Roar Naess och hans MG Marvel R. När Ole upptäckte att den fyrhjulsdrivna elbilen bara kunde backa på två hjul blev han arg och stämde bilhandlaren.

https://carup.se/overklagar-att-elbilen ... julsdrift/

Hur är det med andra tillverkare, kan exempelvis Volvos elbilar backa med AWD?
#1583803
fjohan82 skrev:Det har tidigare skrivits om Ole Roar Naess och hans MG Marvel R. När Ole upptäckte att den fyrhjulsdrivna elbilen bara kunde backa på två hjul blev han arg och stämde bilhandlaren.

https://carup.se/overklagar-att-elbilen ... julsdrift/

Hur är det med andra tillverkare, kan exempelvis Volvos elbilar backa med AWD?
Aldrig hört att det skulle vara ett problem och inte märkt något när jag t.ex backat med husvagn på gräsmattor och i små uppförslut. Då Polestar 2 har så gott som samma drivlina som XC40 antar jag att det är samma sak där. Tror också de flesta etablerade märken har awd åt båda hållen. Det här känns som en märklig Kina-grej.
#1584253
Kanske inte en åldersgräns kan jag tycka men en extra noggran besiktning
efter 10,15, 20, 25... på draganordning.
Hade en dragkrok som jag själv dömde ut och bytte, trotts att den klarat en besiktning. Grejen med max vikt tänker jag är som derank påpekar för låg och borde höjas och att det ingår minst teoretiskt i körkortsutbildningen mer än när jag tog mitt körkort. Det viktiga är att man vet hur man kastar, surrar och bromsar.
Har en last börjat röra sig så ä d kört.
Vikt i rörelse "väger" mycket.
Vikt på fel ställe är förrädisk.




Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

  • 1
  • 394
  • 395
  • 396
  • 397
  • 398
  • 443
Google

Tänk vad smart Googles sökmotor är,[…]

Hej! Finns det någon logisk anledning f&oum[…]

Så. Glömde uppdatera här. Verksta[…]

Vilken mjukvara har ni?

Min var otroligt trög och seg i början, […]