Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

sewen skrev:men kommer inte ens till jaktmarken (nordväst om uppsala) och tillbaka (södra stockholm) med den bilen. :-(
Det finns ju hur många ställen som helst att ladda längs den vägen. E-tron laddar dessutom vansinnigt snabbt. Men du menar alltså att det är helt uteslutet för dig att ta 20 minuter paus på den sträckan?
Kia EV9 verkar vara en rymlig och trevlig bil, bra räckvidd och snabb laddning. Hoppas priserna på den går ner ordentligt inom något år även fast den ligger konkurrenskraftigt redan nu. Enda alternativet är lite tråkigare EQV just nu, den har utrymme för hela familjen med packning men sämre räckvidd trots lika stort batteri och långsammare laddning.
Lövet skrev:
sewen skrev:men kommer inte ens till jaktmarken (nordväst om uppsala) och tillbaka (södra stockholm) med den bilen. :-(
Det finns ju hur många ställen som helst att ladda längs den vägen. E-tron laddar dessutom vansinnigt snabbt. Men du menar alltså att det är helt uteslutet för dig att ta 20 minuter paus på den sträckan?
Nej funderade allvarligt på den under en tid men jag vet att jag skulle irritera mig och andra. Har kommit fram till att det inte är värt det då det ändå skulle ske relativt ofta. Är nämligen redan så att jag pushar gränsen för hur länge jag är borta när jag åker iväg och jagar om helgerna. Ofta är det ju nån aktivitet inplanerad tillsammans med familjen om eftermiddagen / kvällen som varken jag eller de mina vill att jag missar / kommer sent till.
I vardagen skulle den däremot vara klockren då jag har gratis laddning hemma men då kan jag ju lika gärna ha nåt mindre som en polestar 2. Ber om ursäkt om denna hang up, har tjatat om precis detta i andra trådar, men är lite irriterad / besviken på räckvidden då Audin verkar vara precis den trevliga och kapabla bil jag söker i övrigt. Fö verkar det inte bara vara jag som har detta huvudbry. Var med i e-trons facebookgrupp ett tag och där verkar några ha löst det genom att även ha en stor fyrhjulsdriven dieselbil för lite längre resor. Även om jag själv hade haft den möjligheten tycker jag att det verkar lite koko att skaffa en bil för runt millen och sen lämna den hemma när man ska över länsgränsen.
@20FJan, Tack för tips. Det ligger väl hos mig men har än så länge inte riktigt accepterat att kinesiska, koreanska och tjeckiska märken kan vara nåt för mig. Svenskt, tyskt, amerikanskt eller möjligtvis japanskt och brittiskt är det jag föredrar.
StefanN skrev:
Derank skrev:tycka vad man vill men trenden är neråt :

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 3-procent/
Enda trenden är väl att diesel fortsätter nedåt? Nu är ju snart diesel utraderat på nybilsförsäljningen.
Mars stod för den näst högsta siffran sett till antalet registrerade elbilar under en enskild månad genom tiderna.
jag kan då bara tolka texten på ett sätt, neråt så det skriker om det för elbilar.

Enormt ras för nya elbilar – ner 43 procent
Antalet nyregistrerade bilar har sjunkit med 21 procent jämfört med förra året. Elbilarna har minskat med 43 procent sedan klimatbonusen avskaffades.
AV: MAGNUS FRÖDERBERG
Publicerad: 2024-04-02 Uppdaterad: 2024-04-03
Totalt registrerades 59 822 nya personbilar under första kvartalet, vilket är 18 procent lägre än snittet de senaste fem åren. Andelen elbilar för kvartalet uppgick till 31 procent, vilket kan jämföras med 43 procent i slutet av 2022.

I absoluta tal blir skillnaden större, från 10 868 till i snitt 6 155 elbilar under årets första kvartal. En minskning med 43 procent!

Derank skrev:
StefanN skrev:
Derank skrev:tycka vad man vill men trenden är neråt :

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 3-procent/
Enda trenden är väl att diesel fortsätter nedåt? Nu är ju snart diesel utraderat på nybilsförsäljningen.
Mars stod för den näst högsta siffran sett till antalet registrerade elbilar under en enskild månad genom tiderna.
jag kan då bara tolka texten på ett sätt, neråt så det skriker om det för elbilar.

Enormt ras för nya elbilar – ner 43 procent
Antalet nyregistrerade bilar har sjunkit med 21 procent jämfört med förra året. Elbilarna har minskat med 43 procent sedan klimatbonusen avskaffades.
AV: MAGNUS FRÖDERBERG
Publicerad: 2024-04-02 Uppdaterad: 2024-04-03
Totalt registrerades 59 822 nya personbilar under första kvartalet, vilket är 18 procent lägre än snittet de senaste fem åren. Andelen elbilar för kvartalet uppgick till 31 procent, vilket kan jämföras med 43 procent i slutet av 2022.

I absoluta tal blir skillnaden större, från 10 868 till i snitt 6 155 elbilar under årets första kvartal. En minskning med 43 procent!
Hur den som skrivit det vill att du ska tolka det har såklart betydelse.
Mobility sweden skriver istället så kär kring siffrorna.

"Positivt i mars är att andelen elbilar på privatkunder ökade till 32 procent. 

I mars var 35 procent av nyregistreringarna elbilar och sammantaget under första kvartalet uppgår andelen elbilar till 31 procent. Registreringarna av laddhybrider ökade under kvartalet med drygt 10 procent jämfört med 2023. Något som är en ny trend då de tidigare haft en nedåtgående kurva. "

Andelen laddbara personbilar under mars bar på 58,1%. Alltså nästan 6 av 10 bilar som säljs idag är laddbara.

Förra året var det 59,9%. Det är ingen extrem nedgång om man kollar siffrorna så.

Att den mest sålda bilen i Sverige också är eldriven säger också en del.
(Trist dock att den inte är svensk... Volvo var lite sen på bollen här.) :/
Stoppa in 'den' fd elbilsbonusen (många miljarder per år) i svensk forskning.. Och 'implementering' av nya teknikvinningar. Det är högst troligt en mycket bättre investering.. för både klimat, miljö och 'plånbok'.. Och som bonus kanske Sverige tar en verklig ledartröja, med allt positivt det kan föra med sig, i form av patent och kanske 'ny' inhemsk industri..
Dvs, jag hoppas inte att någon regering får för sig att införa skyhöga elbilssubventioner igen, för att öka försäljningen, för att klara klimatmålen, utan istället satsa 'pengarna' (om de finns) på ett (i mina ögon) smartare sätt..! Ett aber, är väl dock att vi riskerar att få skyhöga eu-böter om vi inte lever upp till underskrivna klimatmål..
Okalettos skrev:Stoppa in 'den' fd elbilsbonusen (många miljarder per år) i svensk forskning.. Och 'implementering' av nya teknikvinningar. Det är högst troligt en mycket bättre investering.. för både klimat, miljö och 'plånbok'.. Och som bonus kanske Sverige tar en verklig ledartröja, med allt positivt det kan föra med sig, i form av patent och kanske 'ny' inhemsk industri..
Dvs, jag hoppas inte att någon regering får för sig att införa skyhöga elbilssubventioner igen, för att öka försäljningen, för att klara klimatmålen, utan istället satsa 'pengarna' (om de finns) på ett (i mina ögon) smartare sätt..! Ett aber, är väl dock att vi riskerar att få skyhöga eu-böter om vi inte lever upp till underskrivna klimatmål..
Istället så använde man pengarna till sänkning av skatten på bensin och diesel... och höjning av elskatten som till stor del påverkar ny innovativa teknikskiften. Vi har ett riktigt bra läge för att fortsätta vara valet för teknikjättar att etablera sig, men det gäller nog att inte shabbla bort det med för höga skatter på fossilfri energi.

Det är lite märkligt att vi ska ha högre skatter på el som till stor del ju är fossilfri samt inhemsk än på bensin och diesel.
Inhemsk elproduktion.. Jag har inte full koll på majoritetsägare i olika elproduktionsbolag, men trenden har ju länge varit ökad mängd utländska ägare, särskilt inom vindkraft..
Och 'apropå' Kina.. Säga vad man vill om det landets styrning, men helt klart så spelar de schack, till skillnad mot många andra länder (inte minst Sverige), som spelar luffarschack..
Okalettos skrev:Inhemsk elproduktion.. Jag har inte full koll på majoritetsägare i olika elproduktionsbolag, men trenden har ju länge varit ökad mängd utländska ägare, särskilt inom vindkraft..
Och 'apropå' Kina.. Säga vad man vill om det landets styrning, men helt klart så spelar de schack, till skillnad mot många andra länder (inte minst Sverige), som spelar luffarschack..
När det gäller infrastruktur, så som t.ex elnät och produktion, hade jag önskat att man hade haft kvar det inom staten och kommunerna. Infrastruktur hade jag önskat inte sålts till högstbjudande... eller till tveksamma utländska företag.

En del vind tror jag har kinesiska ägare. Men allas har vi fortfarande rätt mycket inom Sverige, sen är det väl lite Europeiska bolag också...?
joel80 skrev: ons 03 apr 2024, 19:46
Okalettos skrev:Inhemsk elproduktion.. Jag har inte full koll på majoritetsägare i olika elproduktionsbolag, men trenden har ju länge varit ökad mängd utländska ägare, särskilt inom vindkraft..
När det gäller infrastruktur, så som t.ex elnät och produktion, hade jag önskat att man hade haft kvar det inom staten och kommunerna. Infrastruktur hade jag önskat inte sålts till högstbjudande... eller till tveksamma utländska företag.

En del vind tror jag har kinesiska ägare. Men allas har vi fortfarande rätt mycket inom Sverige, sen är det väl lite Europeiska bolag också...?
När det gäller vind så är Kina redan före Sverige, i Sverige.. Sen är det en mängd andra också, som är stora delägare, i Sverige..
När det gäller andra kraftslag så är jag dåligt påläst..
Ja det är för j-vligt att vi 'sålt ut' viktig infrastruktur, inte bara vindkraft (utan även bostadsbolag, skolor, sjukinrättningar, etc)..
Men tillbaka till infrastruktur m a p elektricitet.. Hur ska Sverige och liknande länder kunna ge anbud, i Sverige, som matchar t ex kinesiska företag (som har staten i ryggen = lågt anbud)..
Lagändringar som 'reglerar' den fria globala marknadsekonomin hade varit välkommet, sen måånga år tillbaka.. Vi äger ju snart ingenting av vårt eget land.. Det är illa nog att många inte ens äger sin bostad till fullo, men det håller ju uppe bnp och liknande mått :P..
  • 1
  • 382
  • 383
  • 384
  • 385
  • 386
  • 428

Hej alla hoppas på hjälp Min bil v90 […]

Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]