Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det finns oändligt antal saker som dödats av ny teknik på några år,

-Nordverks Lingrävare döda av Hydraulgrävarna,
-Facits mekaniska räknare, dödade av miniräknare,
-Kodaks kemiska film, dödad av Digitala Kameror

Myndigheterna behövde inte skatta ihjäl lingrävare, mekaniska räknare eller Kodaks film. Om elbilar är lika överlägsna så kommer de ta över helt av sig själva och inga myndigheter behöver gå in och tokskatta ihjäl dagens bilar.
Vilket säkert också kan ske. Problemet är att folk är rädda att lämna sin comfort zone, älskar sina vanor och att de som skriker högst inte sällan är den typen av människor man hittar i kommentarsfältet på automotorsports facebook-inlägg.
Vadå? Gubbar brukar väl gå i täten när förändringen kommer?

Vet inte heller hur bensin och diesel skattas till döds, definitivt inte i Sverige. De förändringar som diskuteras här ligger ju i storleksordningen 1-2 tusen om året för en genomsnittlig bil.
andersuw skrev: Det är nog bra det. Även om det någon gång skulle gå bra att köra 40 mil på 75 kWh har man ju noll marginal och det straffar sig förr eller senare. Genomsnittsförbrukningen för Model S ligger på ca 2,1 kW enligt spritmonitor.de.

I Sverige går det kanske bra för det mesta att köra med bara 3-4 mils marginal. Men trafikhinder av oförutsett slag finns ju även hos oss så jag skulle aldrig chansa om jag inte var illa tvungen. Från Danmark och söderut är det en direkt nödvändighet att ha en säkerhetsmarginal på något 10-tal mil om man kör elbil. En av mina goda vänner här i Tübingen fick besök från Berlin igår kväll. Om kusten är klar tar den resan sex och en halv timme. Men den tog i praktiken nio och en halv.
Förstår inte vad antalet timmar har med det att göra? Fick ha ta 20-30 mils omväg? Eller menar du att det blev tät trafik och gick sakta? I de fallen drar em elbil väldigt lite. Segt rullande kötrafik är bland det minst energikrävande med elbil.. Dels kör du rätt sakta sen får du tillbaka mycket vid inbromsningar.

När det gäller Tyskland finns det också mängder av laddställen så hamnar man i en hemsk kö och känner att det står stilla kan man ju alltid åka av vid närmsta laddare, stå o tanka elektroner några minuter och hoppas på att kön lättar.
2017-06-27 16.22.27.png
2017-06-27 16.22.27.png (1.34 MiB) Visad 599 gånger
Alla orangea är snabbladdare.. de gröna "vanliga". Den här appen är inte helt fullständig, men visar ändå att det inte är allt för långt mellan snabbladdarna.
Senast redigerad av 3 joel80, redigerad totalt 0 gång.
VolvoB20 skrev:Jag tror ju att en plug-in hybrid är det optimala för mig, 95% av mina resor går på el till och från jobbet, Den gång man åker längre går bensin/diseselmotorn igång och man tuffar vidare.

Men det är ju tydligen ett enda stort NO NO har jag förstått av elbilsförespråkarna och nämner man det blir man nedkämpad av båda lägren..
Det är väl mer att det inte kommer vara så attraktivt att det självdör. Det blir kanske dyrare service och fler saker som kan gå sönder. Högre vikt då man måste ha både ICE-motor, bränsletank, elmotor och batteri. För att inte nämna utrymmeskrävande att ha allt. Jag tror att det blir en besvärligare kompromiss än en ren elbil.

För de som har två bilar borde det till en början kunna bli rätt självklart med den ena som ren elbil. Och när man då märker hur smidigt det är kommer få välja nått annat när nästa bil ska bytas.
joel80 skrev:Förstår inte vad antalet timmar har med det att göra? Fick ha ta 20-30 mils omväg? Eller menar du att det blev tät trafik och gick sakta? I de fallen drar em elbil väldigt lite. Segt rullande kötrafik är bland det minst energikrävande med elbil.. Dels kör du rätt sakta sen får du tillbaka mycket vid inbromsningar.
Vet inte hur de valde att hantera problemen i det här enskilda fallet. Förseningen var bara ett exempel på omfattningen av de störningar man måste räkna med. I många fall behöver man köra runt köerna för att inte bli stående i evigheter. Det är mer regel än undantag att vi själva kör runt 2-3 köer på väg ner eller upp genom Tyskland. Och på de vägar det då blir fråga om tror jag inte snabbladdarna står särskilt tätt. ;-) Som framgår både av din karta och min "reseskildring" tidigare i tråden står de inte särskilt tätt även när man befinner sig i mitt i Stuttgarts megalopolis som vi gör nu heller. Så 3-4 mil i reserv är på tok för liten marginal. Dessutom lär du ju ha ACn igång på högvarv vid normal tysk sommarvärme och den förbrukningen får man förstås också ta med i beräkningen. Har själv varit med om att nästan köra soppatorsk med ACn i en kö. Som tur var dök det så småningom upp en mack där vi sniglade oss fram men det var ren tur.

Och hur var det nu med Nokia, Kodak och försvaret av dem. Förstår fortfarande inte vad du menar med det?
Senast redigerad av 4 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Angående https://www.plugshare.com/. De visar på ett drygt 100-tal laddare i Tyskland.

Det finns 45 miljoner bilar registrerade i Tyskland, samt rätt mycket transfertrafik. Ska de ersättas med elbilar blir det lite jobbigt att hitta ett ledigt laddställe.

Det är när/om elbilar blir vanligare som jag anar en del problem. Inte nu när ett fåtal Teslaägare åker igenom till södra Europa.

Jag tror också att elbilar har en framtid. Men jag tror också att det kommer att behövas batterier som kan laddas snabbare. Kommer de inom åtta år -- så bra, då kommer det nog majoriteten av bilarna som säljs vara elbilar. Om det inte blir något genombrott så tror jag att vi kommer att se mer bränslecellsbilar eller andra teknologier.

Just nu ser elbilarna att vara den typ av hype som etanolen för dryga 10 år sedan. Lösningen på alla problem, som sedan visade sig fungera mindre bra... 8)
Inse att det kommer att byggas ut laddare.. att det "bara" finns några hundra snabbladdare i Tyskland idag är inte ett argument mot elbilar. Det finns så passa att man idag kan ta sig fram. Det finns inte så många elbilar än att det blir ett problem. Det är på gång att byggas omfattande nätverk av laddare. Blir accelerationen i försäljningen vad många tror kommer vi dock ha några år där inte utbyggnaden hinner med och det kommer att bli problematiskt på stora resehelger.

Elbilen har inte många likheter med etanolen. Dels finns elen redan i den mängd som behövs för en snabb utbyggnad. (Nej, alla bilar byts inte över en natt.. det tar 10 år för oss att få 80-90% "nya" bilar. Elen är dessutom utbyggd i hela sverige redan. Att sätta upp 10 snabbladdare kostar många gånger mindre än att bygga ut ett nät av bränslestationer och hålla uppe en leverans till dem. Att motorerna och drivilinan sen inte heller hade någon speciell fördel mot bensin eller dieselbilen har gjort att den enda fördelen som fanns var att det var billigare... p.g.a subventioner som ni säger. (Fast man kan ju också tänka så att man egentligen borde betala för nersmutsningen och att prisskillnaderna bör motsvara hur mycket bränslet skitar ner.) Elbilar kommer inom väldigt kort bära sig ekonomiskt både vid nybilspris och sen framförallt med stor fördel på driftkostnaden.. och det är det som kommer vara katalysatorn i förändringen.
Elbilar är också på framfart på praktiskt taget varenda stor bilmarknad, det var inte etanolbilen.

Jag ser som sagt rätt få likheter med hur man fick etanolbilarna populära i Sverige och elbilar. Båda hade rabatter för tjänstebilsförarna, men i övrigt är det få saker som är lika, och etanolen/etanolbilen blir/blev inte billigare för varje år som gick.
joel80 skrev:Elbilen har inte många likheter med etanolen. Dels finns elen redan i den mängd som behövs för en snabb utbyggnad. (Nej, alla bilar byts inte över en natt.. det tar 10 år för oss att få 80-90% "nya" bilar. Elen är dessutom utbyggd i hela sverige redan. Att sätta upp 10 snabbladdare kostar många gånger mindre än att bygga ut ett nät av bränslestationer och hålla uppe en leverans till dem. Att motorerna och drivilinan sen inte heller hade någon speciell fördel mot bensin eller dieselbilen har gjort att den enda fördelen som fanns var att det var billigare... p.g.a subventioner som ni säger. (Fast man kan ju också tänka så att man egentligen borde betala för nersmutsningen och att prisskillnaderna bör motsvara hur mycket bränslet skitar ner.) Elbilar kommer inom väldigt kort bära sig ekonomiskt både vid nybilspris och sen framförallt med stor fördel på driftkostnaden.. och det är det som kommer vara katalysatorn i förändringen.
Elbilar är också på framfart på praktiskt taget varenda stor bilmarknad, det var inte etanolbilen.
1. Om elen är utbyggd i hela sverige, varför kan du inte ladda din bil och laga mat på spisen samtidigt?
2. Om elbilen är så fantastiskt ekonomisk och lönsam, varför måste man subventionera elbilar och deras laddstattioner?
3. Om man skall betala för hur mycket bränslet skitar ner, hur löser man det med el som kommer till Sverige från länder som producerar skitig el?
4. En förbränningsmotor som körs på förnyelsebartbränsle vad är det för nackdelar med det?
5. Kärnkraften står för ungefär 40% av Sveriges energiproduktion, är kärnkraften en förnyelsebar energikälla och ett bra miljöval?
Mwi skrev:
joel80 skrev:Elbilen har inte många likheter med etanolen. Dels finns elen redan i den mängd som behövs för en snabb utbyggnad. (Nej, alla bilar byts inte över en natt.. det tar 10 år för oss att få 80-90% "nya" bilar. Elen är dessutom utbyggd i hela sverige redan. Att sätta upp 10 snabbladdare kostar många gånger mindre än att bygga ut ett nät av bränslestationer och hålla uppe en leverans till dem. Att motorerna och drivilinan sen inte heller hade någon speciell fördel mot bensin eller dieselbilen har gjort att den enda fördelen som fanns var att det var billigare... p.g.a subventioner som ni säger. (Fast man kan ju också tänka så att man egentligen borde betala för nersmutsningen och att prisskillnaderna bör motsvara hur mycket bränslet skitar ner.) Elbilar kommer inom väldigt kort bära sig ekonomiskt både vid nybilspris och sen framförallt med stor fördel på driftkostnaden.. och det är det som kommer vara katalysatorn i förändringen.
1. Om elen är utbyggd i hela sverige, varför kan du inte ladda din bil och laga mat på spisen samtidigt?
Vänta lite nu va.. Du tror väl inte det beror på att jag inte kan få tillräckligt med ström till huset??! Att det skulle ha med utbyggnaden av eltillförseln att göra?
Jag bestämde mig helt enkelt för att det inte var värt dom 7-800kr extra per år det skulle kosta att uppgradera min huvudsäkring, och att jag då kan skippa att ladda bilen under de timmar jag använder mest ström. Det är egentligen bara under kalla vinterveckor som det blivit problem, men då jag inte behöver ladda just dom timmarna ändå har jag låtit den inställningen i VOC vara kvar även nu under sommaren.

Skulle jag haft en elbil som kunde ladda trefas istället för Volvon som bara klarar enfas hade jag kunnat fördela det på alla faser och laddat typ 8A trefas, vilket ändå hade varit snabbare än 16A enfas. Eller så skulle jag kunna skaffa en laddbox med lastbalansering... Men det känns inte nödvändigt nu. Det funkar bra som det är. Men alternativ finns för den som vill.
2. Om elbilen är så fantastiskt ekonomisk och lönsam, varför måste man subventionera elbilar och deras laddstattioner?
Men nu har du missat lite av tråden. Det hela handlar om att vi är på väg mot ett skifte. Batterierna blir billigare för varje år, och snart går det inte riktigt att stoppa eftersom de ekonomiska intressena kommer ta över.. subventioner eller inte. Och egentligen bör man inte se det som subventionerat, det handlar ju bara om att man inte behöver betala lika mycket nedsmutsningsskatt. Att stat och samhållet har en vinning på om vi snabbare går över med minskade föroreningar i storstäderna och då också minskade kostnader för sjukvårt e.t.c gör så att det är en vettig investering. Ska man nå klimatmålen behövs det en injektion för att det ska gå ett par år snabbare, men även i USA med den klimatvidriga politik som nu förs kommer elbilen ta över. Det blir med stor sannolikhet ett par år efter vår del av världen, men det kommer där också, och Trumps oljefält kommer få det svårt att sälja sin olja.. (Inte bara p.g.a bilar.. även energimarknaden håller på att förändras snabbt.)
3. Om man skall betala för hur mycket bränslet skitar ner, hur löser man det med el som kommer till Sverige från länder som producerar skitig el?
En klimatskatt eller på annat sätt styrmedel så att skitig el blir dyrare ser jag fram emot, nu är vi ett exporterande land och importerar rätt lite el från andra länder.
Elproduktionen är i övrigt en annan historia, där måste det också ske förändringar, och det gör det paralellt. Elbilen är den ultimata hybridbilen.. kan gå på sol, vind, vatten, kol, olja, gas eller vad du nu har att bränna för el.
4. En förbränningsmotor som körs på förnyelsebartbränsle vad är det för nackdelar med det?
Det är ingen större nackdel, förutom att det oftast är struligare, dyrare och går åt mer energi till att producera än vad en elbil drar. Men jag ser absolut ett stort behov av t.ex HVO för att hålla liv i den bilpark vi redan har idag. HVO släpper dock ut en massa skit det också.. även om det är en förbättring mot diesel:
NOx 9% lägre
HC 30% lägre
CO 24% lägre
5. Kärnkraften står för ungefär 40% av Sveriges energiproduktion, är kärnkraften en förnyelsebar energikälla och ett bra miljöval?
Kärnkraft är inte förnyelsebar, det vet du också. Däremot släpper det inte ut så mkt Co2.
Går det åt helvete så blir dock effekterna ordentligt kännbara, i värsta fall får vi ett gäng obeboeliga städer, och ett hav vi inte kan använda.
Jag växte upp i Gävle, fick lära mig på dagis och i skolan att vi inte fick äta blåbär och plocka svamp mm i skogarna.. Jag har troligen en betydlig högre strålningsdos än de flesta. :/
  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 61
Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]

Motorbyte Volvo 240