Mwi skrev:joel80 skrev:Elbilen har inte många likheter med etanolen. Dels finns elen redan i den mängd som behövs för en snabb utbyggnad. (Nej, alla bilar byts inte över en natt.. det tar 10 år för oss att få 80-90% "nya" bilar. Elen är dessutom utbyggd i hela sverige redan. Att sätta upp 10 snabbladdare kostar många gånger mindre än att bygga ut ett nät av bränslestationer och hålla uppe en leverans till dem. Att motorerna och drivilinan sen inte heller hade någon speciell fördel mot bensin eller dieselbilen har gjort att den enda fördelen som fanns var att det var billigare... p.g.a subventioner som ni säger. (Fast man kan ju också tänka så att man egentligen borde betala för nersmutsningen och att prisskillnaderna bör motsvara hur mycket bränslet skitar ner.) Elbilar kommer inom väldigt kort bära sig ekonomiskt både vid nybilspris och sen framförallt med stor fördel på driftkostnaden.. och det är det som kommer vara katalysatorn i förändringen.
Elbilar är också på framfart på praktiskt taget varenda stor bilmarknad, det var inte etanolbilen.
1. Om elen är utbyggd i hela sverige, varför kan du inte ladda din bil och laga mat på spisen samtidigt?
Vänta lite nu va.. Du tror väl inte det beror på att jag inte kan få tillräckligt med ström till huset??! Att det skulle ha med utbyggnaden av eltillförseln att göra?
Jag bestämde mig helt enkelt för att det inte var värt dom 7-800kr extra per år det skulle kosta att uppgradera min huvudsäkring, och att jag då kan skippa att ladda bilen under de timmar jag använder mest ström. Det är egentligen bara under kalla vinterveckor som det blivit problem, men då jag inte behöver ladda just dom timmarna ändå har jag låtit den inställningen i VOC vara kvar även nu under sommaren.
Skulle jag haft en elbil som kunde ladda trefas istället för Volvon som bara klarar enfas hade jag kunnat fördela det på alla faser och laddat typ 8A trefas, vilket ändå hade varit snabbare än 16A enfas. Eller så skulle jag kunna skaffa en laddbox med lastbalansering... Men det känns inte nödvändigt nu. Det funkar bra som det är. Men alternativ finns för den som vill.
2. Om elbilen är så fantastiskt ekonomisk och lönsam, varför måste man subventionera elbilar och deras laddstattioner?
Men nu har du missat lite av tråden. Det hela handlar om att vi
är på väg mot ett skifte. Batterierna blir billigare för varje år, och snart går det inte riktigt att stoppa eftersom de ekonomiska intressena kommer ta över.. subventioner eller inte. Och egentligen bör man inte se det som subventionerat, det handlar ju bara om att man inte behöver betala lika mycket nedsmutsningsskatt. Att stat och samhållet har en vinning på om vi snabbare går över med minskade föroreningar i storstäderna och då också minskade kostnader för sjukvårt e.t.c gör så att det är en vettig investering. Ska man nå klimatmålen behövs det en injektion för att det ska gå ett par år snabbare, men även i USA med den klimatvidriga politik som nu förs kommer elbilen ta över. Det blir med stor sannolikhet ett par år efter vår del av världen, men det kommer där också, och Trumps oljefält kommer få det svårt att sälja sin olja.. (Inte bara p.g.a bilar.. även energimarknaden håller på att förändras snabbt.)
3. Om man skall betala för hur mycket bränslet skitar ner, hur löser man det med el som kommer till Sverige från länder som producerar skitig el?
En klimatskatt eller på annat sätt styrmedel så att skitig el blir dyrare ser jag fram emot, nu är vi ett exporterande land och importerar rätt lite el från andra länder.
Elproduktionen är i övrigt en annan historia, där måste det också ske förändringar, och det gör det paralellt. Elbilen är den ultimata hybridbilen.. kan gå på sol, vind, vatten, kol, olja, gas eller vad du nu har att bränna för el.
4. En förbränningsmotor som körs på förnyelsebartbränsle vad är det för nackdelar med det?
Det är ingen större nackdel, förutom att det oftast är struligare, dyrare och går åt mer energi till att producera än vad en elbil drar. Men jag ser absolut ett stort behov av t.ex HVO för att hålla liv i den bilpark vi redan har idag. HVO släpper dock ut en massa skit det också.. även om det är en förbättring mot diesel:
NOx 9% lägre
HC 30% lägre
CO 24% lägre
5. Kärnkraften står för ungefär 40% av Sveriges energiproduktion, är kärnkraften en förnyelsebar energikälla och ett bra miljöval?
Kärnkraft är inte förnyelsebar, det vet du också. Däremot släpper det inte ut så mkt Co2.
Går det åt helvete så blir dock effekterna ordentligt kännbara, i värsta fall får vi ett gäng obeboeliga städer, och ett hav vi inte kan använda.
Jag växte upp i Gävle, fick lära mig på dagis och i skolan att vi inte fick äta blåbär och plocka svamp mm i skogarna.. Jag har troligen en betydlig högre strålningsdos än de flesta. :/