Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:
fjohan82 skrev:Vad är 5,7 meter långt och har ett enormt batteri?
Det är den elektriska versionen av Cadillac Escalade, som har 762 hästkrafter, ett 200 kWh-batteri och en räckvidd på cirka 725 kilometer. :-o :-)

https://www.bytbil.com/nyheter/cadillac ... teri-39030
Vräkiga bilar är vräkiga bilar oavsett om de drivs av el eller bensin :/
Håller med.
Tur att det troligen blir så dyrt att många inte kan skaffa en sån. Lite resursslöseri...
joel80 skrev: tor 24 aug 2023, 18:44
Lövet skrev:
fjohan82 skrev:Vad är 5,7 meter långt och har ett enormt batteri?
Det är den elektriska versionen av Cadillac Escalade, som har 762 hästkrafter, ett 200 kWh-batteri och en räckvidd på cirka 725 kilometer. :-o :-)

https://www.bytbil.com/nyheter/cadillac ... teri-39030
Vräkiga bilar är vräkiga bilar oavsett om de drivs av el eller bensin :/
Håller med.
Tur att det troligen blir så dyrt att många inte kan skaffa en sån. Lite resursslöseri...
Konstigt att det oftast bara pratas om resursslöseri vid transporter.

Jag gissar då att du Joel80 bor i en liten lägenhet där barnen delar rum och ni köper bara begagnade kläder.?

Folk som har råd med hus och nya kläder, det är ju resursslöseri....
fjohan82 skrev: mån 21 aug 2023, 13:43 Tack för fler tankar i ämnet :-)

Det var jag som tyckte att priset var förhållandevis bra för en Y (vill inte ha en vit bil), bilen har bara ägts av Tesla själva. Vill man ha en Y med AWD som gått under 1000 mil tillkommer minst 100K på priset, det är svårt att motivera då hela summan ska pyntas...
Med drygt 3000 mil per år kommer den ändå få sin beskärda del.

Jag är hittills inget jättefan av Tesla, men inser att det absolut kommer vara smidigast kopplat till laddning på utlandsresor och resorna till landet med ett laddstopp på runt 15 minuter är också ett plus.
På kroken får man ha 1600 kg vilket ofta räcker till.

Nåväl, vi får se vad som händer...
Åker inte du Stockholm-Kalmar ganska ofta? Jag åker Stockholm-Öland flera gånger per år och laddar oftast på Tesla i Tindered, ibland på vägen söderut i Oskarshamn istället. Det brukar bli 10-12 minuters laddstopp med min Polestar 2 LRDM. Om du inte gillar Tesla eller bakhjulsdriften så går det precis lika smidigt med något annat märke (ja du måste ta upp appen när du ska ladda men det är verkligen inget problem). Det viktigaste är ju att man är nöjd med bilen.

poseidon skrev:
joel80 skrev: tor 24 aug 2023, 18:44
Lövet skrev:Vräkiga bilar är vräkiga bilar oavsett om de drivs av el eller bensin :/
Håller med.
Konstigt att det oftast bara pratas om resursslöseri vid transporter.

Jag gissar då att du Joel80 bor i en liten lägenhet där barnen delar rum och ni köper bara begagnade kläder.?

Folk som har råd med hus och nya kläder, det är ju resursslöseri....
Jag har inte köpt ett nytt hus utan begagnat. ;)
Och ja, vi köper faktiskt en hel del kläder "begagnat".
toppo skrev: lör 26 aug 2023, 07:41
fjohan82 skrev: mån 21 aug 2023, 13:43 Tack för fler tankar i ämnet :-)

Det var jag som tyckte att priset var förhållandevis bra för en Y (vill inte ha en vit bil), bilen har bara ägts av Tesla själva. Vill man ha en Y med AWD som gått under 1000 mil tillkommer minst 100K på priset, det är svårt att motivera då hela summan ska pyntas...
Med drygt 3000 mil per år kommer den ändå få sin beskärda del.

Jag är hittills inget jättefan av Tesla, men inser att det absolut kommer vara smidigast kopplat till laddning på utlandsresor och resorna till landet med ett laddstopp på runt 15 minuter är också ett plus.
På kroken får man ha 1600 kg vilket ofta räcker till.

Nåväl, vi får se vad som händer...
Åker inte du Stockholm-Kalmar ganska ofta? Jag åker Stockholm-Öland flera gånger per år och laddar oftast på Tesla i Tindered, ibland på vägen söderut i Oskarshamn istället. Det brukar bli 10-12 minuters laddstopp med min Polestar 2 LRDM. Om du inte gillar Tesla eller bakhjulsdriften så går det precis lika smidigt med något annat märke (ja du måste ta upp appen när du ska ladda men det är verkligen inget problem). Det viktigaste är ju att man är nöjd med bilen.
Jo det blir en tur dit typ varannan/varannan tredje månad.
Hur Tesla är att äga vet jag dock inte, det är mest det man läser man får förhålla sig till.

Det jag ser som Teslas stora fördel när man läser är laddnätverket då det för mig blir åtminstone en långresa utomlands/år.
Att då slippa "stöka" med andra kort/abonnemang/appar när man kommer till nya länder känns spontant som oslagbart.
Köra med ett annat märke tänker jag kräver mer planering, speciellt om det är en bil som inte lägger in laddstopp i navigeringen.

Sen att man kan åka vad som helst här hemma, om man aldrig tar bilen på resor, förstår jag också :-)
Har inte Tesla öppnat deras laddstationer även i utlandet? I så fall går det lika bra med vilken elbil som helst, gällande laddstationer.
EbbevonVolvo skrev:Har inte Tesla öppnat deras laddstationer även i utlandet? I så fall går det lika bra med vilken elbil som helst, gällande laddstationer.
Jo, bara i USA (där de har en annan kontakt) som de inte är öppna för alla än.
Gränsen för de öppna verkar gå vid Slovakien.
(I Italien finns de hela vägen söderut.)
Screenshot_20230829_010639_Tesla.jpg
Screenshot_20230829_010639_Tesla.jpg (49.7 KiB) Visad 1007 gånger
Känns som att det hänt och händer mycket i Stockholm när det gäller laddning på gatuparkering. Det har nästan expoderat på nått år och det är nu inte många kvarter som inte har laddning tillgängligt. Riktigt bra för de i lägenhet som vill kunna ha elbil utan strul.
Screenshot_20231028_214026_ChargeFinder.jpg
Screenshot_20231028_214026_ChargeFinder.jpg (74.05 KiB) Visad 494 gånger
joel80 skrev: lör 28 okt 2023, 21:45 Känns som att det hänt och händer mycket i Stockholm när det gäller laddning på gatuparkering. Det har nästan expoderat på nått år och det är nu inte många kvarter som inte har laddning tillgängligt. Riktigt bra för de i lägenhet som vill kunna ha elbil utan strul.
Absolut, åtminstone vissa tider på dygnet.
Det är inte helt ovanligt att det är tidsbegränsning på dessa platser, många P-paket ser ut som denna:
.
P-paket laddplats.jpg
P-paket laddplats.jpg (36.49 KiB) Visad 476 gånger
fjohan82 skrev:
joel80 skrev: lör 28 okt 2023, 21:45 Känns som att det hänt och händer mycket i Stockholm när det gäller laddning på gatuparkering. Det har nästan expoderat på nått år och det är nu inte många kvarter som inte har laddning tillgängligt. Riktigt bra för de i lägenhet som vill kunna ha elbil utan strul.
Absolut, åtminstone vissa tider på dygnet.
Det är inte helt ovanligt att det är tidsbegränsning på dessa platser, många P-paket ser ut som denna:
.
P-paket laddplats.jpg
Dagtid brukar det vara tidsbegränsat på många. (Vilket suger om man bara är på besök eller jobbar i stan över dagen.)
Men bor man där kan man oftast parkera under natten.

När jag besöker stan brukar jag kunna hitta ställen att ladda längre på i t.ex vissa garage. Men ibland har jag svurit över max 3 eller 4h.
  • 1
  • 371
  • 372
  • 373
  • 374
  • 375
  • 445

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]