Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 800serien
Jaha, igår kväll vid 23-tiden på kvällen/natten var det ännu en idiot i en ny bil, denna gång en Volvo, närmare bestämt en faceliftad XC70 II med DRL-dimljusen. Det var bara dimljusen som lyste, resten av bilen helt släckt såklart. Nu var detta visserligen i stan men ändå!?

Ni som kör dessa XC70, lyser verkligen DRL-dimljusen så bra så ni kan skippa att köra med halvljus i mörkret?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag är tämligen övertygad om att DRL lyser sämre än mina xenon-konverterade dimljus, och nog för att dimljusen gör rätt stor skillnad på ljuset på min bil så jag skulle aldrig vilja köra i mörker BARA på dimljusen. SÅ bra är dom inte. Dom är ett bra kompliment, men fristående? Nja... :roll:
Användarvisningsbild
av lennarte
Är det inte förbjudet att köra med DRL i mörker, lika förbjudet som med dimljus i kombination med halvljus? Xeonkonvertering är väl egentligen inte heller tillåten, samma sak med LED. Om jag inte är helt ute och "reser"

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Lucif3r
lennarte skrev:Är det inte förbjudet att köra med DRL i mörker, lika förbjudet som med dimljus i kombination med halvljus? Xeonkonvertering är väl egentligen inte heller tillåten, samma sak med LED. Om jag inte är helt ute och "reser"

Mvh
Lennart
Nej du har helt rätt. Man får inte ändra belysningen till något annat än det som ska sitta, med undantag för helljusen - dom får man konvertera till t ex xenon.
Användarvisningsbild
av ER
Lucif3r skrev:
lennarte skrev:Är det inte förbjudet att köra med DRL i mörker, lika förbjudet som med dimljus i kombination med halvljus? Xeonkonvertering är väl egentligen inte heller tillåten, samma sak med LED. Om jag inte är helt ute och "reser"

Mvh
Lennart
Nej du har helt rätt. Man får inte ändra belysningen till något annat än det som ska sitta, med undantag för helljusen - dom får man konvertera till t ex xenon.
Inte det heller då E-märkningen på strålkastaren då försvinner, att dom inte bryr sig är en helt annan sak och man kan tycka det är ok för det inte bländar mötande då man inte använder helljuset då.
Enda sättet är ju att montera strålkastare avsedda för LED/xenon med medföljande tillbehör och inte ens då är det säkert det gillas.
Användarvisningsbild
av 800serien
~Kalle~ skrev:
DRL V60 när det är mörkt ute
Lyser väl nästan som vanliga dimljus. Så förstår inte hur man kan köra runt med DRL när det är helt mörkt ute även om det är i stan, mycket kan man då inte se. Och som grädden på moset så verkar de inte ha en aning om att deras bakljus är släckta. Totalt livsfarligt.

Är det bilarna som blivit för avancerade idag eller är folk helt enkelt så förslappade och dumma i huvudet så de inte kan läsa bilens instruktionsbok eller använda ett ljusreglage nu för tiden? Jag tror det är en kombination...
Användarvisningsbild
av Micce1980
Efter att ha bilat i mååånga länder vet jag när jag är i Sverige om inte annat på bilars belysning, avsaknaden alltså, alla länder har sina egenheter i trafiken och Sverige har fastnat för att inte ha koll på drl samt att köra runt med trasiga lampor. Ingen övervakning sker ju ändå så Svensson fortsätter i blindo.

Provade att släcka halvljus och köra med dimljus idag, såg så pass lite att jag nästan kunde stängt av de med :/ Mja mja, fler verkar iaf haja att de ska tända när man blinkar med helljus och tänder/släcker halvljuset lite på dem. Alltid en tröst, kanske är det Joel80:s videos de sett? :)
Användarvisningsbild
av joel80
Igår funkade inte ens det.. 30-35årig brud i nyare BMW-modell i mörker på E4an norr om Stockholm.. blinkade... massor.. och tutade när jag åkte förbi.. Helt oförstående.
Suck...
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 57

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]