Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Applåder till dig Joel80 som orkar hålla en seriös ton trots alla "elbil kommer ALDRIG att fungera för jag som bor i Eremitträsk och kör i 180km/h med husvagn kommer förlora en timme när jag kör 50 mil i stöten" :wink:

Mer generellt - varför framkallar elbilen så mycket negativa känslor? För säkert hundratusentals förare passar bilen som handen i handsken. Tänk hur mycket diesel det blir kvar för er reaktionära att köra slut på då.
Det är ju helt hederlig gammal vanlig "rädd för det nya". :lol: Tycker ändå att tonerna och argumenten är mer nyanersade idag än bara för 1-2 år sen. Det var mnånga som försvarade Nokia in i det sista också.. Eller Kodak..

andersuw, jag är imponerad av Tesla i form av deras drivlina. Som bil är det inte lika imponerande. Den känns väldigt amerikansk (på ett dåligt sätt) i kvalité på säten, reglage, plastdetaljer o.s.v. Tekniken i den är fantastiskt, men i övrigt har den enligt mig mycket att lära av många andra tillverkare. Det Tesla har visat är att det är fullt möjligt att ha en teknik som fungerar bra vid eldrift, att man inte behöver kompromissa på kraft eller körglädje och att långresor är fullt möjliga. För de flesta som faktiskt inte kör 4-5 timmar i sträck utan rast, kommer man fram på lika lång tid, bara det att man idag får tajma var på vägen man stannar.

Anders, en kollega jag jobbat mycket med har en Model S75. Alltså 75kwh-batteriet. Han bor i Göteborg men jobbar rätt ofta i Stockholm och kör då upp. Sommartid har han inga problem att komma 40 mil innan han behöver ladda, men säger att han oftast stannar innan dess för batteriet räcker längre än blåsan.

Vintertid är det runt 35mil.. De som gasar allra mest och ligger i 140+ mest hela tiden kommer runt 30 mil.
Man kör inte med några 10 mils marginal, det är rätt onödigt. Själv kör jag sällan med mer än 3-4 mils marginal innan jag tankar i hybriden. Och när det gäller elen så vet jag att står det 10km kvar så har jag ca 7-8km. (Teslas elmätare visar mer exakt och beräknar bättre efter hur man kör/kört... Volvos visar ett värde från 50km i steg om 5km. (Där man också har ca 3km kvar vid --- till tomt batteri.)

VolvoB20
Blir väl lite rättvisare om du jämför med nuvarande bil eftersom det är den du har och soppaförbrukningen den gör av med du får betala för om du åker t.o.r till Ullared.
Och var bor du? Närmaste ort/stad?
Lövet skrev:Mer generellt - varför framkallar elbilen så mycket negativa känslor? För säkert hundratusentals förare passar bilen som handen i handsken. Tänk hur mycket diesel det blir kvar för er reaktionära att köra slut på då.
En mer befogad fråga är varför sakligt välgrundad kritik av batteribilens välsignelser väcker så ilskna och illa underbyggda reaktioner. I motsats till vad man skulle kunna hoppas på verkar "batteribilslobbyn" vara klart värre än "oljelobbyn".

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1181590
joel80 skrev:andersuw, jag är imponerad av Tesla i form av deras drivlina. Som bil är det inte lika imponerande. Den känns väldigt amerikansk (på ett dåligt sätt) i kvalité på säten, reglage, plastdetaljer o.s.v. Tekniken i den är fantastiskt, men i övrigt har den enligt mig mycket att lära av många andra tillverkare. Det Tesla har visat är att det är fullt möjligt att ha en teknik som fungerar bra vid eldrift, att man inte behöver kompromissa på kraft eller körglädje och att långresor är fullt möjliga.
Intressant nog får även drivlinan kritik för sin otillförlitlighet i Consumer Reports. Jag hade i likhet med dig trott att den skulle klara sig rätt bra i det avseendet.

"The main problem areas involved the drivetrain, power equipment, charging equipment, giant iPad-like center console, and body and sunroof squeaks, rattles, and leaks."
joel80 skrev:För de flesta som faktiskt inte kör 4-5 timmar i sträck utan rast, kommer man fram på lika lång tid, bara det att man idag får tajma var på vägen man stannar.
Jag kör bara undantagsvis 4-5 timmar utan att stanna. Men rasten varar i vissa fall bara ett par minuter. ;-) Som jag visade tidigare i tråden är det närmast en förutsättning för att klara resan till Sydtyskland på två dagar eller Italienresan på tre.
joel80 skrev:Anders, en kollega jag jobbat mycket med har en Model S75. Alltså 75kwh-batteriet. Han bor i Göteborg men jobbar rätt ofta i Stockholm och kör då upp. Sommartid har han inga problem att komma 40 mil innan han behöver ladda, men säger att han oftast stannar innan dess för batteriet räcker längre än blåsan.
Det är nog bra det. Även om det någon gång skulle gå bra att köra 40 mil på 75 kWh har man ju noll marginal och det straffar sig förr eller senare. Genomsnittsförbrukningen för Model S ligger på ca 2,1 kW enligt spritmonitor.de.
joel80 skrev:Man kör inte med några 10 mils marginal, det är rätt onödigt. Själv kör jag sällan med mer än 3-4 mils marginal innan jag tankar i hybriden. Och när det gäller elen så vet jag att står det 10km kvar så har jag ca 7-8km. (Teslas elmätare visar mer exakt och beräknar bättre efter hur man kör/kört... Volvos visar ett värde från 50km i steg om 5km. (Där man också har ca 3km kvar vid --- till tomt batteri.)
I Sverige går det kanske bra för det mesta att köra med bara 3-4 mils marginal. Men trafikhinder av oförutsett slag finns ju även hos oss så jag skulle aldrig chansa om jag inte var illa tvungen. Från Danmark och söderut är det en direkt nödvändighet att ha en säkerhetsmarginal på något 10-tal mil om man kör elbil. En av mina goda vänner här i Tübingen fick besök från Berlin igår kväll. Om kusten är klar tar den resan sex och en halv timme. Men den tog i praktiken nio och en halv.
andersuw skrev:
Lövet skrev:Mer generellt - varför framkallar elbilen så mycket negativa känslor? För säkert hundratusentals förare passar bilen som handen i handsken. Tänk hur mycket diesel det blir kvar för er reaktionära att köra slut på då.
En mer befogad fråga är varför sakligt välgrundad kritik av batteribilens välsignelser väcker så ilskna och illa underbyggda reaktioner. I motsats till vad man skulle kunna hoppas på verkar "batteribilslobbyn" vara klart värre än "oljelobbyn".

Den är inte saklig om exemplen som används är så verklighetsfrånvända och extrema. Det är inte en majoritet som bor i glesbygd och konstant åker med husvagn till Ullared varje helg. De flesta resor som görs med bil är långt kortare än 10 mil.

Vad Musk uttrycker får stå för honom. Det är ingen person jag följer alls. Personkulten intresserar mig inte.
Han håller dock på att förändra en hel bilindustri och det kan ingen ta ifrån honom.
Lövet skrev:
andersuw skrev:

Den är inte saklig om exemplen som används är så verklighetsfrånvända och extrema. Det är inte en majoritet som bor i glesbygd och konstant åker med husvagn till Ullared varje helg. De flesta resor som görs med bil är långt kortare än 10 mil.

Vad Musk uttrycker får stå för honom. Det är ingen person jag följer alls. Personkulten intresserar mig inte.
Han håller dock på att förändra en hel bilindustri och det kan ingen ta ifrån honom.

Men rapporten som hela tråden handlar om är ju verkligen super-extrem, den säger att om 8 år har bensin/dieselbilen t.o.m negativt värde och folk kommer att betala för att bli av med dem för de är inte är körbara överhuvudtaget längre.

Det är ju tex tungt för de som går i tankar att köpa ny bil idag. VEm vill köpa en dyr XC90 idag tex om man tror på det som står i rapporten.

Att åka till Ullared och handla eller att dra en husvagn är väl inte mera extremt eller osakligt om man jämför?
Jag har inte läst rapporten utan kommenterar bara vad och hur det skrivs i den här tråden. Och i den vänder jag mig mot att 2 weekend resor per år till Ullared är avgörande för hur bilköp styrs. Det borde inte vara det i alla fall.

Håller med dig att det optimala vore en el och en dieselbil. För mig skulle det funka eftersom jag har plats och det gäller väl dig också vad jag förstår.
Jag tror ju att en plug-in hybrid är det optimala för mig, 95% av mina resor går på el till och från jobbet, Den gång man åker längre går bensin/diseselmotorn igång och man tuffar vidare.

Men det är ju tydligen ett enda stort NO NO har jag förstått av elbilsförespråkarna och nämner man det blir man nedkämpad av båda lägren..
Lövet skrev:Den är inte saklig om exemplen som används är så verklighetsfrånvända och extrema. Det är inte en majoritet som bor i glesbygd och konstant åker med husvagn till Ullared varje helg. De flesta resor som görs med bil är långt kortare än 10 mil.
Så vitt jag kan se har vare sig VolvoB20 eller jag påstått att de exempel på resande vi givit är representativa för vad det stora flertalet gör dagligdags. Det gör naturligtvis inte exemplen osakliga eller irrelevanta. Sedan finns det förstås olika sätt att räkna på bilkörandet. De allra flesta bilresor jag gör är långt kortare än 10 mil. Det hindrar inte att ungefär halva min årliga körsträcka tillkommer genom resor som är avsevärt mycket längre än 10 mil.
Lövet skrev:Vad Musk uttrycker får stå för honom. Det är ingen person jag följer alls. Personkulten intresserar mig inte.
Självfallet får det Musk säger stå för honom. Ingen har påstått motsatsen. Det förblir likafullt ett utmärkt exempel på aggressiva och osakliga reaktioner från "batteribilslobbyns" sida.
joel80 skrev:Det är ju helt hederlig gammal vanlig "rädd för det nya". :lol: Tycker ändå att tonerna och argumenten är mer nyanersade idag än bara för 1-2 år sen. Det var mnånga som försvarade Nokia in i det sista också.. Eller Kodak..
Försvarade Nokia? Försvarade Kodak? Förstår inte riktigt vad du syftar på och på vilket sätt det skulle vara relevant för vår diskussion här.
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 61
Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]

Bromsbelägg

Ja, en sats för två hjul. Jag har prova[…]

Motorbyte Volvo 240