Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

valln skrev:Hur ska man ladda med så liten förlust som möjligt?
Så hög strömstyrka som möjligt. Varför det är så vet jag inte men att "ställa ner" laddaren ökar förlusterna tydligt.
Att hög spänning minskar förluster visste jag.. Men alltså även högt strömflöde, visste jag inte.. Men om det nu är så, så bör man väl ändå samtidigt tänka på att batterier stressas av högt strömflöde.. Den frågeställningen är ju desto viktigare desto längre man tänkt behålla bilen, och/men kan ju även påverka beg-priset (och 'för all del', i slutändan miljön)..
Dvs 'realtidsekonomi' kan påverka den långsiktiga ekonomin..
Här finns väl inget enkelt svar vad som är effketivast !!!

Det beror väl på tid, temperatur, status osv vad som för tillfället är effektivast.

Är det perfekt temp är väl långsam effektivast under förutsättning att man har en bra lösning med hög verkningsgrad och reglerbarhet på fläktar osv. Då kan man ju ladda utan att batteriet vare sig behöver värmas eller kylas vilket ger små förluster. Har kedjan hög statisk förbrukningen kan det bli tvärs om, tex fläktar som går utan reglering under hela förloppet osv..

Är det kallt kan väl för långsam kräva varmhållning av batteriet så här kan snabbare vara bättre.

Är det riktigt varmt kan snabbare laddning kräva mer kylning som drar ned verkningsgraden.

Att påbörja laddning innan batteriet blitt kallt på vintern är ju bättre än att behöva värma upp det mitt i natten inna laddning

Ett slitet batteri ger ju mer värme vid laddning så långsammare kan ge högre verkningsgrad.

Ett större batteri kan ta mer effekt vid laddning än ett litet och klara sig utan kylning som sänker effektivitet

Hur väl är cellerna isolerade från omgivningen i det aktuella fallet.

O.s.v ....
Ja, det är inte "bara" att tanka så att säga när det gäller batterier. Mycket som påverkar effektförlusterna, laddtid, osv... För oss dödliga så gör man nog bäst i att ändå ladda när elen är "billig", för vad spelar 90% effektivitet över 80% effektivitet för roll om 90% ändå kostar dubbelt så mycket på elräkningen :P
För mig med en Leaf som har enfas-ombordladdare tycker jag mig märka att högre hastighet ger mindre förluster. Bilen verkar ha ungefär 300W egenförbrukning som inte hamnar i batteriet då jag jämfört 10A mot 16A. Jag tycker det verkar logiskt att 12V-laddning och BMS med ombordladdare drar ungefär konstant oavsett den lilla skillnaden på 2,3kW mot 3,7kW laddning. Jag har ingen värmare för batteriet som påverkar förrän frysskydd går in vid -17grader.
Någon som har erfarenhet av elbilar med bakhjulsdrift?
Hur fungerar dessa på vintern, sämst eller acceptabelt?
Kikade på denna Teslan men den har som sagt inte AWD (som jag aldrig tidigare har behövt) https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 2-17143734
fjohan82 skrev:Någon som har erfarenhet av elbilar med bakhjulsdrift?
Hur fungerar dessa på vintern, sämst eller acceptabelt?
Kikade på denna Teslan men den har som sagt inte AWD (som jag aldrig tidigare har behövt) https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 2-17143734
Kollegan hade en BMW i3. Den tog sig fram i flera dm tung "Stockholmssnö"! Trodde han skulle fastna men den bara grävde sig igenom. Han hade inte ena dubbdäck.
fjohan82 skrev:Det låter betryggande, då ska man kanske inte tänka så mycket på dåtidens Volvo.. :-)
Tror det är lite skillnad nu. :) Dels har anti-spin och EST blivit bättre, dels tror jag elmotorer har viss fördel då de kan "styras" på millisekunder sen har även vinterndäcken blivit bättre.
  • 1
  • 368
  • 369
  • 370
  • 371
  • 372
  • 445

Vilken grad på slipduk rekommenderar du? […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att mo[…]

Jag kikar på att eventuellt köpa en beg[…]

Dags att byta fästet men blir fundersam att s[…]