Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1550443
Jag kollade en snabbladdning också, stannade på CircleK Örebro förra veckan. Fyllde på 46,07 kWh (12 - 76 %) och använde 49,31 kWh så verkningsgraden då var 93 %. Då hade jag inte förvärmt batteriet alls, men kört ca 350 km innan så batteriet var nog varmt. Snitt effekt 111 kW och max 185 kW.

Kanske verkningsgraden går ner när man försöker trycka i de sista procenten, men det gör man ju sällan för att spara på batteriet.
#1550495
VolvoB20 skrev: tor 10 aug 2023, 16:54 Det är något skumt...

Tex. Man säger att Polestar 2 Long Range Single Motor suger i sig 89 kWh för att fylla på batteriet med 72.5 kWh. En förlust på 23 % eller kontinuerligt drygt 4kw under laddningen som tar ca 4 timmar vid 22 kW väggbox vid 23 grader. Och då snackar vi inte ens snabbladdning.

Kan det vara rimligt att då mycket värme produceras? Det är ju som ett mindre bastuaggregat. Har man mätt tokfel?

https://carup.se/test-sa-mycket-el-fors ... ar-laddas/
Här på forumet läste jag någon som menade att det var 300 watt som blev förlust vid laddning, något som jag finner mera troligt.
#1550517
Man trycker i precis lika många Ah när man laddar batteriet som man tar ut sen. Men laddspänningen måste vara högre än spänningen vid urladdning så därför blir verkningsgraden inte 100% pga cellernas inre resistans. Sen lär väl laddaren ligga på kanske 90-95% verkningsgrad, blir en del förluster där också..
Induktiv laddning som det talas så mycket om kommer att hamna på betydligt lägre verkningsgrad.
#1550606
VolvoB20 skrev:Det är något skumt...

Tex. Man säger att Polestar 2 Long Range Single Motor suger i sig 89 kWh för att fylla på batteriet med 72.5 kWh. En förlust på 23 % eller kontinuerligt drygt 4kw under laddningen som tar ca 4 timmar vid 22 kW väggbox vid 23 grader. Och då snackar vi inte ens snabbladdning.

Kan det vara rimligt att då mycket värme produceras? Det är ju som ett mindre bastuaggregat. Har man mätt tokfel?

https://carup.se/test-sa-mycket-el-fors ... ar-laddas/
Nu kör jag en exakt sådan bil, och det där verkar skumt. Jag tror jag haft som mest runt 20% förlust under en AC-laddningssession, men då med samtidig förvärmning/klimatisering av bilen. Och 22kW är ointressant att nämna då bilen bara tar 11kW vid AC laddning, och vad jag förstått gäller det de flesta utom möjligen nyare bilar/årsmodeller.

Vid snabbladdning har jag faktiskt inte kollat, men då det oftast körs med fläktar/kylning då man "svänger in under resans gång" så kan det troligen vara en del förluster.

/Thomas
#1550610
Fanns en länk till hur testet gått till, men på tyska. Jag undrar hur de mätt upp hur mycket de fått i batteriet. Om de bara går på angiven netto-kapacitet kan det mycket väl vara där det diffar. Om batteriet t.ex. råkar vara kallare än 23 grader är den troligen lägre, det ska upp i 30-40 grader för max kapacitet. Batterierna kan ha olika degradering osv.
#1551622
Man brukar ju vara van vid att tyskar gör saker noga och dokumenterat, det var det som gjorde att jag hoppade till när jag läste genom testet och dess resultat. .
#1551631
Jag laddar min bil med nedsatt effekt (10A trefas) vilket är dåligt ur ett förlustperspektiv men jag vill ändå inte känna/tro att jag förlorar 17% per laddning som i listan. Detta genom att jämföra laddboxens app om förbrukning med vad bilen säger att den tagit emot. Men 10% är det ju lätt.

Med det sagt så misstror jag inte testet. De har nog mätt noga.
#1551637
I princip all min laddning görs hemma där strömmen sällan kostar över 1 kr/kWh. Det gör att jag inte ens brytt mig om att kontrollera om jag har 10% eller 20% förlust i laddningen. Det spelar ur ett kostnadsperspektiv ingen roll för mig.

Vid snabbladdning för 8 kr/kWh spelar det en viss roll, men eftersom jag använder snabbladdare så pass sällan (och när jag gör det finns det inga alternativ) så har jag inte brytt mig om verkningsgrad där heller.

Krasst sett ser jag hellre att de går fortare att ladda med 20% förlust än att jag får stå och vänta längre med 10%...
#1551685
Lövet skrev: tor 17 aug 2023, 10:48 Jag laddar min bil med nedsatt effekt (10A trefas) vilket är dåligt ur ett förlustperspektiv men jag vill ändå inte känna/tro att jag förlorar 17% per laddning som i listan. Detta genom att jämföra laddboxens app om förbrukning med vad bilen säger att den tagit emot. Men 10% är det ju lätt.

Med det sagt så misstror jag inte testet. De har nog mätt noga.
Hur ska man ladda med så liten förlust som möjligt?
#1551688

valln skrev:
Hur ska man ladda med så liten förlust som möjligt?
Vintertid är ett sätt att ladda ganska snart efter att man avslutat sin resa. Alltså innan batteriet blir kallt. Men, det kan ju vara så att elpriset är väldigt mycket billigare några timmar senare, och då vinner man nog oftast på att vänta lite ändå, även om det blir några procent extra som går åt till att värma batteriet.

Annars skulle jag utan riktiga bevis ändå säga att låg effekt på 230v-laddaren är det sätt som har störst förlust. Mendans hastighet mellan 8-16A på trefasladdare är rätt effektivt.
  • 1
  • 367
  • 368
  • 369
  • 370
  • 371
  • 445

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]

Vilken grad på slipduk rekommenderar du? […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att mo[…]