Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag kör Tesla idag med hade tänkt köpa nån av Koreanerna nästa gång. Ioniq5/6 eller Kia EV6 men nu när Y är 100tusen billigare blir ju valet lätt.
Polestar och Volvo känns ännu längre bort. Alla måste ner 100’ om de ska få sålt några bilar och vilka andra tillverkare har de marginalerna?
Just nu är bästa bilen billigast.
@StefanN: Den kommer dessutom prissänkas nu i dagarna. Har redan gått ut ett mejl om det till de som beställt.

@bem: Man får inte glömma heller att priserna på Model Y och 3 har gått upp jättemycket under 2022. Priserna på Model Y gick typ från 650-770 på ett år. De priser som gäller nu är alltså fortfarande något högre än 2021.

@derank: De tyska märkena har fortfarande jätteproblem att få ut bilar och stor backlogg. När den sinar och produktionen lossnar så kommer prissänkningarna. De kommer inte sälja en bil annars.
Köpte min M3 LR Dual i juni 2021. Grundpriset var då 620´ sedan höjdes det i omgångar till 700 nått och nu sänktes det igen till 610´ Så det svänger verkligen. Dock fick jag ju bonusen på 70 som nu är borta.
Lurigt när en elbils pris höjs rejält ett år som Teslas model Y under 2022, och så gör de en jättesänkning av priset sen direkt på nya året. Man vet ju inte riktigt vad man skall tro. Om det nu är som de säger själva, biltillverkaren, att de rationaliserat och effektiviserat tillverkningen så mycket att de nu kan sänka priset på bl.a. Model Y, är det inte lite konstigt de inte håller priset uppe och stoppar rationaliseringspengarna i egen ficka? Nu får köparen kamma hem i alla fall del av rationaliseringsvinsten genom det nu mycket lägre priset. Ett företag ger väl sällan bara bort pengar?
Är väl flera saker som kanske lett fram till läget med prissänkningen på bl.a. Model Y. Som mig, lekman, får jag ekvationen svårligen gå ihop men nån kanske kan räkna ut sakernas tillstånd bättre än mig. Men det är allt inte en dag för tidigt om priserna på elbilar kan plana ut och ev. dyka neråt lite ett tag. Annars blir det allt svårt få bilflottan elektrifierad hyfsat snabbt, som myndigheter och biltillverkarna önskar?
bem skrev:Ett företag ger väl sällan bara bort pengar?
De hade mer produktionskapacitet än försäljning under slutet av 2022 och det såg väl ännu värre ut inför 2023. Det här med att "vi vill att alla ska köra elbil för världens bästa" som de delvis försöker kommunicera tror jag inte en sekund på.
Lövet skrev: lör 14 jan 2023, 13:06 @StefanN: Den kommer dessutom prissänkas nu i dagarna. Har redan gått ut ett mejl om det till de som beställt.
Intressant… det betyder ju att kommande/befintliga flaggskepp kanske behöver omvärdera sin prissättning. Beroende på hur mycket billigare X och S blir. Kommande vecka lär bli spännande för oss som ska beställa bil. Händer inget tills på fredag går min order på en blå Model Y LR iväg. Lär nog ha varit en del krismöten hos biltillverkarna i fredags och under helgen för att analysera hur man kan konkurrera med detta. Frågan är om man tror att det är en temporär sänkning på Tesla för att bli av med lager? Och fylla upp orderböckerna?
Lockis skrev: sön 15 jan 2023, 20:04 Frågan är om man tror att det är en temporär sänkning på Tesla för att bli av med lager? Och fylla upp orderböckerna?
Beror ju på hur djup och långvarig lågkonjunkturen blir. Är den snabbt över och det är full fart till våren, eller är det slut med nollräntor som man kan finansiera bilägande med och kraftigt ökande reallöner så kan det ju vara en långsiktig trend om man vill kunna sälja några bilar alls.
VolvoB20 skrev: tis 17 jan 2023, 09:09
Lockis skrev: sön 15 jan 2023, 20:04 Frågan är om man tror att det är en temporär sänkning på Tesla för att bli av med lager? Och fylla upp orderböckerna?
Beror ju på hur djup och långvarig lågkonjunkturen blir. Är den snabbt över och det är full fart till våren, eller är det slut med nollräntor som man kan finansiera bilägande med och kraftigt ökande reallöner så kan det ju vara en långsiktig trend om man vill kunna sälja några bilar alls.
Oavsett vad, jag gav grönt ljus på en Model Y idag. Blir väl beställd imorgon eller nått av leasingbolaget.
  • 1
  • 352
  • 353
  • 354
  • 355
  • 356
  • 445
Smäller höger fram

Är fjäderbenslagringen monterad rät[…]

Fixa en stegmuff från 3" katten bara? […]

startsperre

Du måste se på initial state eller del[…]