Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Okalettos skrev: fre 13 jan 2023, 15:33 Enligt Naturvårdsverket så exporterade vi (tragikomiskt nog) 33TWh 2022.. Om Sverige (politikerna) och eu vore vettiga så borde man tagga ner, i fallet Sverige, och stoppa den politiska nationella klimathysterin i några år tills det förhoppningsvis sker ett generationsskifte när det gäller batterier..
Detta eftersom el-exporten tydligen motsvarande hela vår bilparks utsläpp.. Vilket ju är toppen, om det inte vore för alla de som lider stort av elpriserna.. Och även de som inte lider, ska inte behöva betala för något, som inte är dyrare att producera nu än innan gaspriseländet, etc.. Jag blir så förbannad rent ut sagt..
Gudskelov är iaf elbilsstödet nu slopat..
Ps. Jag är inte emot elbilar, men inte heller direkt för, inte dagens tunga dyra (inköp) elbilar som dessutom sliter mer på våra vägar) Ds.
En Volvo v60 D4 AWD tjänstevikt: 1924 kg
Tesla Model Y Dual Motor tjänstevikt: 1979 kg

Dags att vakna upp nu.
Det är inte elbilarna som sliter på vägen. Lastbil och annan tung trafik är ännu värre.
Lövet skrev: fre 13 jan 2023, 21:25
sewen skrev:@Lövet, Det tror jag inte en sekund på. Volvon vinner på alla punkter: Högre markfrigång, mer kompetent AWD, större.
Vad skulle vara bättre med AWDn tänker du? Volvons awd är en slir-awd, Id4ans/Enyaqen är konstant så länge du behöver. El-awd är extremt bra eftersom man kan göra precs så sakta och mjukt man behöver, min E-tron var ljusår bättre än A4 Quattron och Passaten (med Haldex) jag hade innan.

Större är nog Volvon bara i yttermått. MEB plattformen är väldigt rymlig invändigt trots små yttermått.

Markfrigången kan säkert någon leta upp siffror på. V90CC ser inte högre ut när man tittar på den iaf.

Den enda riktigt stora nackdelen med MEB är infotainment systemet som är halvt efterblivet. Man kan kompensera en del med Carplay men inte allt.
Enyaq är nog en av de elbilar jag är mest överraskad av just nu. Jätte trevlig bil. Känns mer påkostad än id.4 och bättre genomtänkt än Q4.
Var inne på att beställa en sådan. Men blev högst osäker idag när prissänkningen på tesla kom. Lutar nog mer åt en Model Y nu.
Lockis skrev:Var inne på att beställa en sådan. Men blev högst osäker idag när prissänkningen på tesla kom. Lutar nog mer åt en Model Y nu.
Jag förstår dig. Enyaq känns mer som en "riktig bil" än Model Y men den är verkligen inte 150.000kr bättre. Vid samma pengar hade man nog kunnat välja den för den är tystare och bekvämare men inte nu längre.

Man borde svettas som ÅF om man har såna här på lager nu: https://www.wayke.se/objekt/77308ac3-fe ... ma-automat
https://www.wayke.se/objekt/ce9c9598-05 ... on-automat
Lockis skrev: fre 13 jan 2023, 21:37
Okalettos skrev: fre 13 jan 2023, 15:33 Enligt Naturvårdsverket så exporterade vi (tragikomiskt nog) 33TWh 2022.. Om Sverige (politikerna) och eu vore vettiga så borde man tagga ner, i fallet Sverige, och stoppa den politiska nationella klimathysterin i några år tills det förhoppningsvis sker ett generationsskifte när det gäller batterier..
Detta eftersom el-exporten tydligen motsvarande hela vår bilparks utsläpp.. Vilket ju är toppen, om det inte vore för alla de som lider stort av elpriserna.. Och även de som inte lider, ska inte behöva betala för något, som inte är dyrare att producera nu än innan gaspriseländet, etc.. Jag blir så förbannad rent ut sagt..
Ps. Jag är inte emot elbilar, men inte heller direkt för, inte dagens tunga dyra (inköp) elbilar som dessutom sliter mer på våra vägar) Ds.
En Volvo v60 D4 AWD tjänstevikt: 1924 kg
Tesla Model Y Dual Motor tjänstevikt: 1979 kg

Dags att vakna upp nu.
Det är inte elbilarna som sliter på vägen. Lastbil och annan tung trafik är ännu värre.
Det är klart att den tunga flottan sliter mest.. Det begriper väl vem som helst..!? Men om det stämmer, en 'medioker' V60 D4 awd som har en tjänstevikt på 1924kg..? Även det är för mycke för en Svenssonbil.. Vad stoppar de i bilarna nu för tiden.. Vart är utvecklingen på väg, kan man undra..
Men bortsett från det.. Du kan inte sticka under stol.. Generellt är elbilar betydligt tyngre..
Men borste för all del från vikten, det kan jag också göra :-), för det är liksom inte kärnan i det hela.. :bored:
Lövet skrev: fre 13 jan 2023, 21:45
Lockis skrev:Var inne på att beställa en sådan. Men blev högst osäker idag när prissänkningen på tesla kom. Lutar nog mer åt en Model Y nu.
Jag förstår dig. Enyaq känns mer som en "riktig bil" än Model Y men den är verkligen inte 150.000kr bättre. Vid samma pengar hade man nog kunnat välja den för den är tystare och bekvämare men inte nu längre.

Man borde svettas som ÅF om man har såna här på lager nu: https://www.wayke.se/objekt/77308ac3-fe ... ma-automat
https://www.wayke.se/objekt/ce9c9598-05 ... on-automat
Jag har faktiskt en offert på den där i Oskarshamn :-/

Men det är som sagt svårt att motivera 80k mer än en Model Y med vinterdäck.

Gissar att det varit en del möten på biltillverkarnas kontor idag. Ska bli intressant att se hur dem agerar under kommande veckor. Tror dem kommer behöva göra något snabbt. Om dem inte tror Tesla bluffar och kommer öka priserna igen när dem fått ner lager saldona lite?

Blir nog en beställning på Y nästa vecka. Kan inte hämta förens den 1/4 dock. Men man får väl vänligt avböja leverans tidigare om den erbjuds och hoppas det finns en bil tillgänglig den 1/4 :-D
bem skrev:GustavE,
Osis, många saker som hann ändra sig i ditt fall.
...
De som reser mycket och behöver ladda vid publika snabbladdare efter vägen kan det bli dyra mil.
...
Om du inte behåller din elbil du snart får levererad, vad lutar det åt istället?
Hur ju i 1 år nu läst elbilsforum, kollat youtube mm och bara blivit mer och mer intresserad. Så lite tråkigt om det inte blir något, har inte bestämt mig helt än, men 90% säker.

Inte ovanligt att jag åker tex en 60 milsresa på fredagseftermiddagen och en 80 milsresa på lördagen. Och då blir ju väldigt mycket av milen på snabbladdare längs vägen. Tanken då var att ladda för 80 öre/kWh eller i värsta fall 3,90 och givitvis åka hemifrån med 100% laddning för 1 kr/kWh och komma hem med strax över 0%. Så blir ju enorm skillnad för mig när dom 80 örena plötsligt är 490 öre istället.

Lutar åt att behålla den gamla bensinbilen som tyvärr drar ca 0,8. Tanken var att byta mina 9000 kr i månaden i bensin mot 6-7000 kr i värdeminskning på elbil + 1000-2000 i el
Lövet skrev:
GustavE skrev:Elpriset var i min BRF, som hade fastpris, nästan försumbart i kalkylen. Runt 1 kr/kWh inklusive allt . Nu under december var det runt 4,50 kr här i SE3. Min BRF fastpris gick ut nu vid årsskiftet lagom till jag ska få min bil, trodde det var bundet längre när jag beställde bilen.
Vill inte vara sån men sälja bilen pga detta, hur tänker du att du ska åka billigare i en ICE bil? 4kw per kwh ger att bilen kostar kanske 9kr per mil. En ICE bil kostar åtminstone nånstans 0,75x19 = 14kr per mil att åka PLUS 10000kr om året i skatt. Det ger en milkostnad vid 2000mil/år på 18kr per mil mot 9kr.
Se ovan. Mina alternativ är lite märkliga, alltså gammal bensinbil mot ny elbil. Ny bensinbil på kanske 6000 i värdeminskning + 8000 i bensin skulle bli fruktansvärt dyrt.
Lockis skrev:Tesla rör om på elbilsmarknaden. Rejäla prissänkningar på Model 3 och Y.
Ska bli intressant att se hur övriga tillverkare svarar på detta, om dem ens har något svar.
Kanske kommer nybilsförsäljningen i Europa domineras av Tesla den närmsta tiden?

Model Y sänktes med nästan 150.000 i Sverige.
Tänk om Hyundai kunde göra motsvarande sänkning av Kona Electric. Då skulle man kunna köpa sig en bil med WLTP på 484 km för 360 000.
Lövet skrev: fre 13 jan 2023, 15:35
Okalettos skrev:Enligt Naturvårdsverket så exporterade vi (tragikomiskt nog) 33TWh 2022.. Om Sverige (politikerna) och eu vore vettiga så borde man tagga ner, i fallet Sverige, och stoppa den politiska nationella klimathysterin i några år tills det förhoppningsvis sker ett generationsskifte när det gäller batterier..
Tänk ett varv till nu. Att vi har överskott vissa dagar hjälper inte mot att vi har underskott andra. Det går inte att lagra energin. Det är bättre att exportera den än att 1) inte producera den alls 2) elda upp den. Att ladda elbilar med överkapacitet nattetid är ett utmärkt sätt att använda och lagra el på, för som sagt alternativen är bara de ovan.
Det finns inget som säger att det är bättre att skapa ett gigantiskt överskott av en vara så att den måste prisdumpas när marknaden inte har behov av den.

Det du gör iom detta är att du slår ut den produktion som står för basen i elsystemet.

Ett exempel, vi tar glasskiosken på Böda Sand. En vanlig sommardag säljer kiosken 30 glassar för 20kr/st.

Men såfort temperaturen är över 20 grader så skickar Elon Musk ut 30 lastbilar med 5000 glassar och dumpar av dem på stranden för 10 öre/st. Dessutom bygger kommunen nya bilvägar enbart för Musks glassbilar för att "öka tillgängligheten".

Hur länge tror du glasskiosken har möjlighet att erbjuda glass, vem köper glass i kiosken?
Besökare som vill kunna köpa glass alla dagar på sommaren, oavsett väder, kommer inom kort mötas av en stängd kiosk. Stängd pga "marknaden".

Vi har diskuterat detta otaliga gånger på detta forum och det är lite förvånande att det fortfarande inte gått in att skapa en marknad där några står för stabiliteten men inte får betalt för det och andra skapar enorma fluktuationer på marknaden iom sitt väderberoende - det är liksom inte bra.
Enligt Tesla beror prissänkningarna på att tillverkningskostnaderna har minskat. Läget med halvledarbrist är stabiliserat och nya fabriker, däribland Berlinfabriken, gör att Tesla kan sänka priserna. Källa Teknikens Värld 13 januari 2023.

Med inflation och hotande lågkonjunktur meddelar nu Tesla att priset på bilarna sänks. Källa Aftonbladet 13 januari 2023.

Förklaringarna är som sagt att produktionen är effektiv, med bland annat gigapressarna i Berlin, där både bakvagn och framvagn pressas i ett stycke. I Berlin tillverkas också batterierna på plats vilket betyder att de inte eftermonteras utan monteras direkt på produktionslinan. Att Model Y sänks mer än Model 3 lär också bero på att man slipper transporten på 2–3 månader, vilket binder upp kapital samt att Model Y slipper den 10-procentiga tullavgiften eftersom bilarna tillverkas inom EU. Förklaringen till sänkningar är förmodligen mycket enkel. Produktionen är nu så effektiv och kapaciteten är så hög att man vill fortsätta att hålla full fart i fabrikerna. Numer är det i princip inga väntetider på Model 3 och Model Y och Tesla har stora lager av bilar som man inte vill ha stående. Samtidigt har Tesla haft branschens högsta marginaler på varje bil, bortsett från exklusiva bilmärken som exempelvis Porsche. Man har helt enkelt råd att sänka priserna och fortfarande tjäna bra med pengar på varje bil. Teslas aktiekurs som har rasat brant den senaste tiden har säkert också påverkat beslutet. Källa auto motor&sport 13 januari 2023.

Man kan undra om prissänkningarna kommer hålla i sig. Om så blir fallet måste det väl vara svårt för andra biltillverkare ligga kvar på sina prisnivåer? Måste de inte försöka matcha Teslas prisnivåer med jämförbara andra bilar? Blir intressant se framöver om övriga biltillverkare reagerar med lägre priser på vissa av sina elbilar.
  • 1
  • 351
  • 352
  • 353
  • 354
  • 355
  • 445
945 ltt tempgivare

Det är inte så mycket som kan gå […]

Vad har ni för försäkringsbolag sam[…]

Provade söka igår igen och har få[…]

Hybrider har knapp för att öppna tankloc[…]