VolvoB20 skrev: ↑ons 20 mar 2019, 06:30
joel80 skrev: ↑mån 18 mar 2019, 20:00
VolvoB20 skrev:
??? Det där gör ju att det kommer ta 100 år innan det blir någon fart på utbyggnaden. I befintliga bostadsområden och städer byggs det ju nada zero nothnig, ingenting alls, nya parkeringar, snarare tvärs om när det är skottpengar på bilar.
Ska man behöva åka ut till nybyggda shoppingcentrum utanför stan för att kunna ladda bilen.
Man behöver ju elektrifiera befintliga parkeringar och inrätta laddplatser på gatorna som folk hänvisas till att stå på då allt fler parkeringar försvinner när man förtätar städerna.
Var lite nostalgisk härom veckan och kollade de ställen där jag växte upp. De gamla parkeringarna har ju tagits i besittning av extra lägenheter, byggnader för sopsortering, dagis osv. Nuförtiden har ju alla fåttt gå över till att parkera på gatan.
Tror man att det här är den enda åtgärden som sker så kan det säkert ta lång tid. Men att börja med att sätta riktlinjer för nybyggen tror jag är en riktigt bra start. Det ger en indikation på åt vilket håll man ska dra.
Kan man stifta en lag om att förbjuda bensin och diesel så det enda som är lagligt från 2030 är elbilar. Då borde man stifta lag att det ska finnas laddplatser för alla inklusive de som boendeparkerar på gator.
Inte flummiga riktlinjer och direktiv till nyproduktion som indikerar att det kommer ta evigheter tills det finns laddplatser. Det nyproducerad ju inga lägenheter inne i befintliga områden.
Är det bara 10 år till förbudet så skulle man börja bygga nu i rasande fart om man ska ha minsta chans att möta upp behovet.
Det lagstiftades om etanol på mackarna för ett 15 tal år sedan och det blev en flopp och flera mackar fick bomma igen för de hade inte råd med det. Inga bilar hade etanolmotorer för det var ingen biltillverkare som ville lägga pengar på det, utan det var modifierade bensinmotorer som inte var utvecklade för etanol. Slitage, mer oljeservice, enorm förbrukning, för små bränsletankar, startproblem på vintern, kondens, osv..
Fri parkering försvann efter bara några år, även skattelättnaderna. Sedan efter några år stod folket där med sina surt förvärvade "etanolbilar" som inte gick att sälja. Det var tacken!
Sedan kom hybridbilarna. Har själv kört en sådan, Toyota och den förbrukar precis lika mycket bensin som en motsvarande vanlig bensinbil om man kör på motorväg eller landsvägar där man knappt bromsar. Men i Sthlm i tät trafik är de bra. Nu är deras andrahandsvärde i botten för få vågar köpa av rädsla för elektronikproblem, eller batteribyte för 40.000 kr.
Nu är el-bilarna här. Efter den kalla vintern i USA märkte många i sina fina Tesla för miljonen att körsträckan minskade med 41%! i -10 °C jämfört med 23 °C.
Bilen Detroit Electric kom på 1910-talet och klarade cirka 4 mil på en laddning.
En vanlig Nissan Leaf (ingen helsjukt dyr bil allså) klarar cirka 16 mil på sommaren och 12 mil på vintern. I princip ingen utveckling har skett på 100 år, i alla fall när det gäller räckvidden. Och det kommer heller inte att ske för fysikens lagar sätter stopp för det. Det går inte att lagra hur mycket energi som helst på en begränsad yta eftersom det det blir överslag inuti annars eller blir för varmt vid laddning eller stort effektuttag. Den som inte tror på det kan ju blicka tillbaka 100 år och se för sig själv hur lite utvecklingen har varit.
Såg på blocket att bättre begagnad Nisan Leaf 2012, 9000 mil, kostar 102.000 kr och annonsen har legat ute i en månad. En ny kostar cirka 320.000 kr. Vill man ha ny Leaf med "stora" batteriet kostar den hela 412.000 kr och då kommer man kanske 25-28 mil på en laddning sommartid.
En ny VW Polo som är i samma storlek som Leaf kostar idag 157.000 kr ny. Stackaren som har tappat 180.000 kr på 7 år en Leaf skulle istället kunna köpa en Polo och haft den kvar eller kunnat sälja den för cirka 60.000-65.000 kr.
Sedan kom laddhybrid. Hålla på att krångla med klumpiga, skitiga och våta sladdar för att kunna köra 1,5-3 mil på el beroende på utetemperatur och betala 140.000 kr extra. Vem vill det? Jo, tjänstebilsförarna står ut med det, för de sparar över 1.000 kr i månaden netto i plånboken per månad i förmånsskatt. Eller de som bara kör max 2-3 mil mellan laddningarna. Men varför köpa en så dyr bil för att bara köra 2-3 mil åt gången? Givetvis struntar de flesta att ladda sina laddhybrider för det är för krångligt och staten har heller inget system för att kolla att de verkligen laddas, nu när de får sådana skyhöga bidrag. Tänk att kunna kvittera ut 50.000 kr och inte göra någonting, förutom att köpa en ny bil. Tänkte inte på det! säger väl de som bestämde den knäppa idén.
När skall myndigheterna bestämma sig? När skall tokeriet sluta? Bilindustrin vill bara sälja sälja sälja och lobbar för allt i världen för att trycka ut all möjliga konstiga bilar och politikerna köper allt med hull och hår. Eller är de mutade?
Nu kommer Mildhybrid och det är faktiskt något jag tror på om den inte kostar fläsk. En liten elmotor hjälper till vid acceleration och kapar topparna för att spara bränsle. Det kanske kan vara något, på riktigt. Kostar det 30.000 kr extra eller något så är det nog bra.