Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Problemet är ju som alla lär känna till att vindkraft inte ersätter baskraft.

Hade kartan representerat en vettig utbyggnad av kärnkraft vore jag med... men nu är det inte så och jag ser inte hur detta kan lösa effektbekymmer i region syd för överskådlig framtid.

Det saknas nödvändiga satsningar bortom ren symbolpolitik tyvärr.
___
PS. Bara för att vara tydlig. Jag tror elbilar kan vara vettigt där det finns förutsättningar att ladda, och körmönster är typ kortpendling. Jättebra, typ kring storstadsregionerna.

Nu är det ju så att detta inte är representativt för hela befolkningen vare sig när det gäller typiska körmönster eller förutsättningar att ladda. Som var och en kan ha inhämtat under senaste åren så nekas ytterligare utbyggnad av elnätet pga kapacitetsbrist i många sydligare regioner och det drabbar givetvis inte bara de som kan se elbil som lösning för kortpendling. Det drabbar även potentiellt viktga industrietableringar.
Jag kör betydligt mer än så och elbil passar mig utmärkt! Mycket billigare och många gånger smidigare. Fast skulle vara ännu smidigare med nån av de som går +35 mil som kommit ut nu mot dom ca 20 mil jag klarar nu, eftersom jag kör runt 30mil ca 2 dagar i veckan. Nu hittar jag oftast laddplats under dagen.. Men med 35 mil skulle jag slippa snabbladda när jag inte kunnat ladda under dagen. :)

När det gäller baskraft och toppar så förstår jag inte varför det är så svårt att tänka lite nytt? Det finns utmärks lösningar som inte kostar en massa och som med dagens teknik går snabbt att införa.

Joachim Lindborg, teknisk chef vid Sust (Sustainable Innovation), som driver utvecklingsprojekt energi och nät, bland annat Väx-El (växlande effektreglering) i ett villaområdet i Björklinge norr om Uppsala. Där är 377 villor med värmepumpar ihopkopplade med styrsystem som kan styra bort effekt när den behövs som bäst . Systemet kunde testas i vintras, då toppförbrukningen i Sverige inträffade kl. 08-09 den 28 februari. Den var 26 700 megawatt.
-Just då var 250 villor anslutna, och vi kunde styra bort 1-2 megawatt, säger Joachim Lindborg.
Det finns bortåt en miljon villor med vattenburen elvärme inklusive bergvärme, så där skulle man kunna frigöra 4-8 gigawatt effekt. Som jämförelse ger Forsmarks tre reaktorer 3,3 gigawatt. Med max en grads temperatursänkning kan en del villor klara tre timmar, andra bara en halvtimme.
-Om man i ett nödfall får sänka med två grader blir det dubbelt så mycket.

http://www.husbyggaren.se/framtidens-el ... r-ellager/

Det där görs helt utan batterier. Har man lite batterilagring också kan man göra det utan någon sänkning av temperatur eller för längre tid, samt kan göra kanske så att man kan säkra ner huset ett snäpp och spara pengar där också.

Med timdebirering (som verkar bli vanligare) finns det även lite pengar att spara för de som har sånna system.

Vi behöver bygga ut kärnkraften helt enkelt, och det behöver resten av Nordeuropa göra också.

Visst kan det spela viss roll med intelligenta system som du framhåller Joel men det krävs betydligt mer om vi ska få till stånd hållbara energilösningar för oss, våra barn och kommande generationer. med de behov av elförsörjning vi redan nu kan förutspå.
joel80 skrev: mån 18 mar 2019, 20:00
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: sön 17 mar 2019, 21:06 Nu börjar lagarna komma på plats... Rätt snabbt framtaget direktiv från EU ställer krav på laddplatser på parkeringsplatser.

Det nya EU-direktivet ställer krav på laddpunkter och tomrör på parkeringar vid nyproduktion och omfattande renoveringar.
??? Det där gör ju att det kommer ta 100 år innan det blir någon fart på utbyggnaden. I befintliga bostadsområden och städer byggs det ju nada zero nothnig, ingenting alls, nya parkeringar, snarare tvärs om när det är skottpengar på bilar.

Ska man behöva åka ut till nybyggda shoppingcentrum utanför stan för att kunna ladda bilen.

Man behöver ju elektrifiera befintliga parkeringar och inrätta laddplatser på gatorna som folk hänvisas till att stå på då allt fler parkeringar försvinner när man förtätar städerna.

Var lite nostalgisk härom veckan och kollade de ställen där jag växte upp. De gamla parkeringarna har ju tagits i besittning av extra lägenheter, byggnader för sopsortering, dagis osv. Nuförtiden har ju alla fåttt gå över till att parkera på gatan.
Tror man att det här är den enda åtgärden som sker så kan det säkert ta lång tid. Men att börja med att sätta riktlinjer för nybyggen tror jag är en riktigt bra start. Det ger en indikation på åt vilket håll man ska dra.
Kan man stifta en lag om att förbjuda bensin och diesel så det enda som är lagligt från 2030 är elbilar. Då borde man stifta lag att det ska finnas laddplatser för alla inklusive de som boendeparkerar på gator.

Inte flummiga riktlinjer och direktiv till nyproduktion som indikerar att det kommer ta evigheter tills det finns laddplatser. Det nyproducerad ju inga lägenheter inne i befintliga områden.

Är det bara 10 år till förbudet så skulle man börja bygga nu i rasande fart om man ska ha minsta chans att möta upp behovet.
Det kommer inte att vara 100% elbilar 2030.

Däremot är det i alla fall teorin möjligt att bensin och diesel är borta. I så fall är ersättningen HVO100, vätgas, syntetisk bensin och dylikt. För dessa alternativ behövs inga laddstolpar.

I min värld är det inte en frågan om "antingen eller". Det är synnerligen troligt att det blir fler elbilar i framtiden. Det kommer att ta länge innan elbilar passar allt och alla. Därför kommer det troligen att finnas andra alternativ, som förhoppningsvis har mindre miljöpåverkan än dagens bensin och diesel.

Själv tror jag att det fortfarande kommer att säljas en del bensin och diesel i Sverige även efter 2030. Om vi eventuellt lyckas att gå helt över till alternativa drivmedel så är det synnerligen troligt att vi då bara skjuter över problemet till andra delar av världen. Jag är hyfsat säker på att maskinerna som i Afrika bryter malmen till batterierna inte i närtid kommer att gå över till något annat än diesel...
VolvoB20 skrev: ons 20 mar 2019, 06:30
joel80 skrev: mån 18 mar 2019, 20:00
VolvoB20 skrev:
??? Det där gör ju att det kommer ta 100 år innan det blir någon fart på utbyggnaden. I befintliga bostadsområden och städer byggs det ju nada zero nothnig, ingenting alls, nya parkeringar, snarare tvärs om när det är skottpengar på bilar.

Ska man behöva åka ut till nybyggda shoppingcentrum utanför stan för att kunna ladda bilen.

Man behöver ju elektrifiera befintliga parkeringar och inrätta laddplatser på gatorna som folk hänvisas till att stå på då allt fler parkeringar försvinner när man förtätar städerna.

Var lite nostalgisk härom veckan och kollade de ställen där jag växte upp. De gamla parkeringarna har ju tagits i besittning av extra lägenheter, byggnader för sopsortering, dagis osv. Nuförtiden har ju alla fåttt gå över till att parkera på gatan.
Tror man att det här är den enda åtgärden som sker så kan det säkert ta lång tid. Men att börja med att sätta riktlinjer för nybyggen tror jag är en riktigt bra start. Det ger en indikation på åt vilket håll man ska dra.
Kan man stifta en lag om att förbjuda bensin och diesel så det enda som är lagligt från 2030 är elbilar. Då borde man stifta lag att det ska finnas laddplatser för alla inklusive de som boendeparkerar på gator.

Inte flummiga riktlinjer och direktiv till nyproduktion som indikerar att det kommer ta evigheter tills det finns laddplatser. Det nyproducerad ju inga lägenheter inne i befintliga områden.

Är det bara 10 år till förbudet så skulle man börja bygga nu i rasande fart om man ska ha minsta chans att möta upp behovet.
Det lagstiftades om etanol på mackarna för ett 15 tal år sedan och det blev en flopp och flera mackar fick bomma igen för de hade inte råd med det. Inga bilar hade etanolmotorer för det var ingen biltillverkare som ville lägga pengar på det, utan det var modifierade bensinmotorer som inte var utvecklade för etanol. Slitage, mer oljeservice, enorm förbrukning, för små bränsletankar, startproblem på vintern, kondens, osv..
Fri parkering försvann efter bara några år, även skattelättnaderna. Sedan efter några år stod folket där med sina surt förvärvade "etanolbilar" som inte gick att sälja. Det var tacken!

Sedan kom hybridbilarna. Har själv kört en sådan, Toyota och den förbrukar precis lika mycket bensin som en motsvarande vanlig bensinbil om man kör på motorväg eller landsvägar där man knappt bromsar. Men i Sthlm i tät trafik är de bra. Nu är deras andrahandsvärde i botten för få vågar köpa av rädsla för elektronikproblem, eller batteribyte för 40.000 kr.

Nu är el-bilarna här. Efter den kalla vintern i USA märkte många i sina fina Tesla för miljonen att körsträckan minskade med 41%! i -10 °C jämfört med 23 °C.
Bilen Detroit Electric kom på 1910-talet och klarade cirka 4 mil på en laddning.
En vanlig Nissan Leaf (ingen helsjukt dyr bil allså) klarar cirka 16 mil på sommaren och 12 mil på vintern. I princip ingen utveckling har skett på 100 år, i alla fall när det gäller räckvidden. Och det kommer heller inte att ske för fysikens lagar sätter stopp för det. Det går inte att lagra hur mycket energi som helst på en begränsad yta eftersom det det blir överslag inuti annars eller blir för varmt vid laddning eller stort effektuttag. Den som inte tror på det kan ju blicka tillbaka 100 år och se för sig själv hur lite utvecklingen har varit.

Såg på blocket att bättre begagnad Nisan Leaf 2012, 9000 mil, kostar 102.000 kr och annonsen har legat ute i en månad. En ny kostar cirka 320.000 kr. Vill man ha ny Leaf med "stora" batteriet kostar den hela 412.000 kr och då kommer man kanske 25-28 mil på en laddning sommartid.

En ny VW Polo som är i samma storlek som Leaf kostar idag 157.000 kr ny. Stackaren som har tappat 180.000 kr på 7 år en Leaf skulle istället kunna köpa en Polo och haft den kvar eller kunnat sälja den för cirka 60.000-65.000 kr.

Sedan kom laddhybrid. Hålla på att krångla med klumpiga, skitiga och våta sladdar för att kunna köra 1,5-3 mil på el beroende på utetemperatur och betala 140.000 kr extra. Vem vill det? Jo, tjänstebilsförarna står ut med det, för de sparar över 1.000 kr i månaden netto i plånboken per månad i förmånsskatt. Eller de som bara kör max 2-3 mil mellan laddningarna. Men varför köpa en så dyr bil för att bara köra 2-3 mil åt gången? Givetvis struntar de flesta att ladda sina laddhybrider för det är för krångligt och staten har heller inget system för att kolla att de verkligen laddas, nu när de får sådana skyhöga bidrag. Tänk att kunna kvittera ut 50.000 kr och inte göra någonting, förutom att köpa en ny bil. Tänkte inte på det! säger väl de som bestämde den knäppa idén.

När skall myndigheterna bestämma sig? När skall tokeriet sluta? Bilindustrin vill bara sälja sälja sälja och lobbar för allt i världen för att trycka ut all möjliga konstiga bilar och politikerna köper allt med hull och hår. Eller är de mutade?

Nu kommer Mildhybrid och det är faktiskt något jag tror på om den inte kostar fläsk. En liten elmotor hjälper till vid acceleration och kapar topparna för att spara bränsle. Det kanske kan vara något, på riktigt. Kostar det 30.000 kr extra eller något så är det nog bra.
Senast redigerad av 1 FreddanNo1, redigerad totalt 0 gånger.
Malmstroem skrev: ons 20 mar 2019, 07:34 Det kommer inte att vara 100% elbilar 2030.

Däremot är det i alla fall teorin möjligt att bensin och diesel är borta. I så fall är ersättningen HVO100, vätgas, syntetisk bensin och dylikt. För dessa alternativ behövs inga laddstolpar.
".Från år 2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar"

Även en dieselbil som körs på HVO100 diesel är ju en dieselbil och en bensinbil som körs på förnyelsebar FT.-bensin är ju en bensinbil och båda blir förbjudna. Vätgas lär inte ha hunnit bli en massprodukt på 10 år, Bio-gas lär vi inte heller hinna producera i någon större utsträckning.

Så vad är kvar som inte är förbjudet, det är bara elbilar som kan skalas upp snabbt nog på så kort tid.

Eller så är alltihopa ytterligare bara bullshitlöften för att se bra ut valkampen som man lovar men inte ens de som lovar tror ett skit på att det någons kommer hända överhuvudtaget... Man kanske hoppas att EU-säger nej till förbudet, och vips kan man skylla på någon annan blockade förbudet och ha ryggen fri.

Ungefär som sossarna som tokskyller på M-KD budgeten tvingar de att stänga hälften av arbetsförmedlingens kontor, vilket bullshit, de är ju tillbaka i regeringsställning sedan januariöversenskommelsen och har kunnat riva upp beslutet vilken sekund som helst. Men det är ju så grymt praktiskt att kunna skylla på andra.

Men om det nu är någon som tror opå det så borde dessa ju jobba som galningar för att det faktiskt går att ladda alla elbilar på tex boendeparkering på gatan.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
VolvoB20 skrev: ons 20 mar 2019, 09:00
Malmstroem skrev: ons 20 mar 2019, 07:34 Det kommer inte att vara 100% elbilar 2030.

".Från år 2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar"

Även en dieselbil som körs på HVO100 diesel är ju en dieselbil och en bensinbil som körs på förnyelsebar FT.-bensin är ju en bensinbil och båda blir förbjudna. Vätgas lär inte ha hunnit bli en massprodukt på 10 år, BIO gas lär vi inte heller hinna producera i någon större utsträckning.

Så vad är kvar som inte är förbjudet, det är bara elbilar som kan skalas upp snabbt nog på så kort tid.

Eller så är alltihopa ytterligare bara bullshitlöften för att se bra ut valkampen som man lovar men inte ens de som lovar tror ett skit på att det nägons kommer hända överhuvudtaget...

Men om det nu är någon som tror opå det så borde dessa ju jobba som galningar för att det faktiskt går att ladda alla elbilar på tex boendeparkering på gatan.
Håller med. Var skall alternativa bränslen komma ifrån? på 11 år hinner ingen bygga upp ett sådant system som skall räcka för alla fordon.
Om en bil med en motor som endast är klassad för EN 15940:2016+A1:2018 (HVO100) och inte är klassad av tillverkaren för EN 590 (vanlig diesel) ska anses som en dieselbil är något jag inte håller med om. Den får de facto inte köras på disel...

På precis samma sätt så blir inte en dieselbil idag till en matoljebil bara för att ägaren kör på matolja. Många dieselbilar går idag att köra på gammal matolja, men det är inte heller något som stöds av tillverkarna -- så de blir inte till matoljebilar...

Ni får naturligtvis ha en annan uppfattning. ;-)
Malmstroem skrev:I min värld är det inte en frågan om "antingen eller". Det är synnerligen troligt att det blir fler elbilar i framtiden. Det kommer att ta länge innan elbilar passar allt och alla. Därför kommer det troligen att finnas andra alternativ, som förhoppningsvis har mindre miljöpåverkan än dagens bensin och diesel.
Håller med om detta. Problemet är bara att den fanatiska och ensidiga politiken riskerar att tränga ut alternativen och kvar har vi batteribilar som i framtiden kanske också kommer att uppfattas som orimliga pga att råvaruresurserna tryter och att elenegriproduktionen i världen inte blev omställd. Att satsa allt enbart på en häst utan att ens veterinärundersöka den är galet och ansvarslöst. Men så fungerar det när allt bli fanatiskt och ensidigt. Den som inte är för, betraktas vara helt emot.
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 445

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]