Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev: sön 13 nov 2022, 21:04
Derank skrev: sön 13 nov 2022, 20:40 Är det inte bara rulla vidare i XCn, ingen tvingar väl dig att byta bil. Det är ju den mest kompetenta bil du kört, då byte man väl inte ner sig el?
Den fyller ju 11 år i maj och det är ju en hel del, planen har ju varit att gå över till en V90 XC hela tiden som jag hoppas vara ännu mera kompetent. Men köpa diesel/bensin är ju hål i huvudet 2022 och som ren elbil finns den ju inte. Inte V60 XC heller som varit intressant.
11år för en V70 är väl inte mycke, iaf inte om den inte gått 30-40 tusen mil alternativt är 'ordentligt sliten' alternativt är ett måndagsexemplar
Du trycker oftast på två saker: Dragvikt över 2 ton och möjlighet att kunna köra typ 60 mil utan paus. Då är det väl bara att behålla den bil du har? Du vinner ingenting på att byta vad gäller just de sakerna.
Likväl är det ju tråkigt att det inte finns elbilar att byta till om man så vill? Jag hoppas också på något superbliknande. Vill byta till elbil varje gång jag tankar (även om lite mer rationellt inser att jag får typ 10 års drivmedel för mellanskillnaden med nuvarande pris på diesel och elbilar), men jag tror fortfarande inte det finns någon. Mätte upp en Enyaq härom veckan, 20 cm grundare bagageutrymme innanför hundgrindar skojar man inte bort. Och det är den med störst bagage jag hittat. Sen att priset är typ 700k är ju en annan sak.

Så, nej vi lär ju inte byta bort vår Passat i närtid. Men om vi av någon anledning skulle åka på att behöva byta ut den så skulle det ju behöva bli ytteligare en dieseldoris. Man kan ju få drömma om en redig kombi med fyrhjulsdrift, 40 mil räckvidd (på vintern) och åtminstone under 500k. Men vi är inte där än :-)

Du var ju själv inne på att Audin hade för kort verklig räckvidd och att det gjorde att ni avstod från vissa resor, det är ju väldigt tråkigt oavsett hur bra bil det är i övrigt.
Ja man hade ju hoppats någon kunde konfigurerat eldrivlinan annorlunda i åtminstone en modell. Jag behöver inte en bil med elmotor 1000 hk som gör 0-100 på 0.001 sek men inte klarar ett släp.

Det hade ju varit fint om man hade skruvat ned effekten så det gått på 6 - 7 sekunder 0-100 och bilen klarat dra ett släp. Och med bra snabbladding som klarat fylla på tex 50 procent på 15 -20 minuter och plats för släpet vid laddstationen skulle det ju funk för då slipper man ju lasta ur och dumpa släpet när man ska fylla på lite ström

Det kan väl inte vara rocket sience eller behöva ta priset norr om en miljon.
batmac skrev:Du var ju själv inne på att Audin hade för kort verklig räckvidd och att det gjorde att ni avstod från vissa resor, det är ju väldigt tråkigt oavsett hur bra bil det är i övrigt.
Så var det. Synd på en härlig bil i övrigt. Skillnaden mellan 27-29 mil räckvidd och 50 mil som jag har i nuvarande är enorm. Helt plötsligt är laddning inte ett problem. Utrymmet är dock inte en grej för mig, jag har två tjejer på 8 och 10 år, de är lätta att packa in ;)

Angående räckvidd vs motoreffekt så är det "tyvärr" så att effekten är ett resultat av räckviddskravet som ger krav på stora batterier. Man förlorar ingenting på att montera stora motorer effektivitetsmässigt, till skillnad från en ICE-bil där stor motor ger stora förluster vid låg last, men den ytterligare prestandan kan man ta väldigt bra betalt för.
Tycker det är lite väl hög inflation på elbilar. En inflation delvis på grund av borttagandet av bonusen.

En VW ID4 GTX tex har på mindre än ett år stigit med 29% i pris.
2021: 495 000 (efter att ha fått bonusen)
2022: 638 000
En nätt liten prisuppgång på 143 000 på mindre än ett år.
Lövet skrev: mån 14 nov 2022, 00:42 Angående räckvidd vs motoreffekt så är det "tyvärr" så att effekten är ett resultat av räckviddskravet som ger krav på stora batterier. Man förlorar ingenting på att montera stora motorer effektivitetsmässigt, till skillnad från en ICE-bil där stor motor ger stora förluster vid låg last, men den ytterligare prestandan kan man ta väldigt bra betalt för.
Japp ... Man får väl anta att de har gjort sin marknadsundersökning i hemläxa och vet att folk gärna betalar väldigt mycket för att bilen gör 0-100 på 0.01 sek men ingen är villig att betala lika mycket för att bilen kan dra ett släp.

Och därför konfigurerar man bara elmotorerna, batteri och elektronik för brutal acceleration och inte för att kunna dra släp och därför får de som har de behoven harva på med dieselbilar, tyvärr

Jag umgås ju i några olika kretsar/vänner/förenigar med olika inriktning som drar husvagn, bilsläp, båtsläp och hästsläp och alla har ju konstaterat att det inte finns några elbilar för dem. antigen är dragvikten löjlig eller så är priset astronomuiskt.
Är priset så astronomiskt? 1800kg släp går att dra hyfsat prisvärt ändå.
https://www.wayke.se/objekt/3fd59675-33 ... ii-automat 400k
https://www.wayke.se/objekt/0cd3e747-f0 ... ag-automat 538k

Att köra in 140.000kr tar inte så hemskt många mil. Beror på elpris förstås, går fortare i norr än söder.
Dragvikten går nog att lösa om man vill.

Däremot kommer ett stort släp att se till att batteriet töms fort. Därför har jag viss förståelse att många tillverkare av elbilar inte ser det som högsta prioritet att ha hög dragförmåga. Det blir i alla fall ingen höjdarkombination.

Drar du ofta stora tunga släp/husvagnar långt så fungerar det i dagsläget bäst med en dieselbil. Det finns elbilar som kan dra tunga släp, men du kommer att få ladda ofta. Det ur mitt perspektiv inte så mycket om vad tillverkarna "vill" tillverka utan mer om fysikaliska lagar som ger det resultatet.
  • 1
  • 343
  • 344
  • 345
  • 346
  • 347
  • 445
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]