Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hinner man om man beställer bil imorgon??
Eller ska nån ansökan in som tar tid osv?
Det här är också nytt. ” för att få klimatbonus uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske, det vill säga tidigast sex månader efter att bilen för första gången har ställts på i vägtrafikregistret” detta kommer påverka många. Då alla som får bilar påställda på onsdag och senare kommer ha andra regler än man räknat med.
Haha 6mån efter påstållning så är väl bilar helt förbjudna... jösses
Steffe3 skrev:
W.A.P.E. skrev:Hinner man om man beställer bil imorgon??
Eller ska nån ansökan in som tar tid osv?
Ja, det låter som att man har även morgondagen på sig. https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -november/

Under förutsättning att bilen uppfyller kraven som gäller 6 månader efter köpet :-D
Det där är jäkla drygt. Jag tolkar det som att alla bilar som levererats efter den 1/7 blir påverkade. Vilket är skumt och ?kankse inte ens tillåtet att påverka befintliga bilar???
Fantastiskt av regeringen att släppa en sådan "bomb" en måndag kväll utan något tydligt besked :crying: Jäkla tur man bara beställde en laddhybrid och inte en elbil, min påverkan är minimal (halv sanning, var ju dubbelt så hög bonus när jag beställde i slutet av januari). Suck...
Får du en beställning och ansökan på en hel-elbil imorgon ska man väl få 50 000 fortfarande?
W.A.P.E. skrev:Får du en beställning och ansökan på en hel-elbil imorgon ska man väl få 50 000 fortfarande?
Kanske, levereras bilen efter den 1/7-23 så är det väl reglerna som gäller den 1/1-24 som gäller (osäker på om något är sagt där). Och leverans efter den 1/7-23 är väl något man kan vänta sig om man beställer idag.
Pressmeddelandet är lite tvetydigt.

Vad jag tror kommer att gälla är att alla som beställt bil t.o.m. 8 november kommer att få ersättning enligt de regler som redan idag meddelats. Det gäller t.ex. att kraven skärps vid nyår. Det finns i dagsläget inte budget för detta, så anslaget höjs under 2023 så att utbetalningarna kan göras.

Klimatbonusen försvinner för alla beställningar efter 8 november. Krasst sett tycker jag att det är bra. Stödet fungerar dåligt och många bilar exporteras efter stödet betalats ut.

Jag tycker också att det verkar som om den inte är retroaktiv lagstiftning. Du kan troligen räkna med det stöd som gällde när du beställde. Stödet har tidigare förändrats så att förutsättningar inte är de förväntade när bilen väl levererades. Det om något tyckte jag var dåligt.

Jag är inte säker på ovanstående tolkning, men det är så jag uppfattar det hela. På det hela rätt bra.
Malmstroem skrev:Pressmeddelandet är lite tvetydigt.

Vad jag tror kommer att gälla är att alla som beställt bil t.o.m. 8 november kommer att få ersättning enligt de regler som redan idag meddelats. Det gäller t.ex. att kraven skärps vid nyår. Det finns i dagsläget inte budget för detta, så anslaget höjs under 2023 så att utbetalningarna kan göras.

Klimatbonusen försvinner för alla beställningar efter 8 november. Krasst sett tycker jag att det är bra. Stödet fungerar dåligt och många bilar exporteras efter stödet betalats ut.

Jag tycker också att det verkar som om den inte är retroaktiv lagstiftning. Du kan troligen räkna med det stöd som gällde när du beställde. Stödet har tidigare förändrats så att förutsättningar inte är de förväntade när bilen väl levererades. Det om något tyckte jag var dåligt.

Jag är inte säker på ovanstående tolkning, men det är så jag uppfattar det hela. På det hela rätt bra.
Min tolkning är att du får bonus om du beställt senast imorgon. Men det är reglerna när din bil varit i trafik 6 månader som gäller. så MAO om din bil tas i trafik efter den 1/7-22 så är det 1/1-23 reglerna som gäller?! Men det kan också vara att det är påställningsdagen som gäller fram tills på onsdag, så alla bilar som tas i trafik from den 9/11-22 kommer få bonus enligt regelverket 6 månader senare.
Jag tolkar det inte så. Det är utbetalning som görs efter sex månader. Det är i dagsläget reglerna som gäller vid registreringsdatum som gäller, men själva utbetalningen kommer sex månader senare.

Jag ser det här som ett försök att undvika retroaktiv lagstiftning. Därmed är det enda nya att klimatbonusen försvinner. Hinner du beställa t.o.m. 8 november så får du den bonus enligt de regler som redan meddelats.

Det borde komma klargörande kring detta. Pressmeddelandet är lite luddigt skrivet. Det blir något av en gissningslek att försöka lista ut vad som ska gälla.

Det enda som är säkert är att för beställningar efter 8 november blir det ingen bonus, vilket jag på det hela taget tycker är rätt vettigt.
  • 1
  • 336
  • 337
  • 338
  • 339
  • 340
  • 445

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]