Okalettos skrev:Vissa framsteg i dylika bilar kan helt säkert leda till 'bättre' vanliga bilar, så helt vansinnigt är det inte, men bra nära, tycker jagJag vill nog påstå att dom flesta framsteg i dylika bilar leder till 'bättre' vanliga bilar. Då har "biltillverkarna" redan en "mall" på hur man gör X eller Y si och så bra och, framförallt, till vilken kostnad. Då kan dom utgå ifrån det och vidareutveckla det till en billigare "sämre" lösning, istället för att göra om hjulet från grunden till en garanterad högre utvecklingskostnad(=högre pris för slutkund, dvs oss).![]()
"Onödigt mycket" prestanda i bilar är ju inget nytt påfund, det har ju existerat sen första början i en form eller annan, vi har ju t ex motorsporten att tacka för saker såsom aerodynamikutvecklingen. Och tur är väl det, annars hade vi nog fortfarande åkt runt i lådbilar med 3-4hk under huven

Det gäller ju inte bara inom bilar. Nästan allt inom alla kategorier fungerar på liknande sätt. Ett dyrt "balls to the walls" flagskepp som i sin tur kommer finansiera och sätta grunden för dom billigare modellerna dom stora massorna är intresserade utav.
Några exempel, i ingen speciell ordning - mobiltelefoner, grafikkort, processorer, TV/skärmar(dom är så lika nu för tiden att jag buntar ihop dom i samma kategori...), hushållsapparater, gräsklippare, värmesystem(vedpannor, värmepumpar, fläktar osv), klockor, osv osv... Elektroniska saker är väl dock den kategori det syns som tydligast inom. Saker som gräsklippare osv har ju funnits så länge att knappt ingen kommer ihåg vart det ens började. Dessutom svårt att påvisa för och nackdelar mellan modellerna.
Fast när det gäller gräsklippare och liknande är vi ju dock i samma situation som bilar, nämligen en övergång till eldrift där prestandan direkt kan jämnföras med motsvarande bränsle-drivna maskiner, drifttid varierar väldigt mellan tillverkare - och likaså priset - vilket gör valet svårt eller snudd på omöjligt för svenson, beroende på dennes boende och ekonomi.
Principen är dock enkel - "Här är vad vi kan göra, så här mycket kostar det", och det kommer alltid finnas folk som köper det till det priset... Sen senare, om det fanns tillräckligt intresse för topmodellen, kommer "ok, här är samma sak fast sämre, men till ett betydligt vettigare pris" och vips hoppar dom stora massorna på

Vad som är sämre och inte är ju dock väldigt subjektivt... En bil med "normal" prestanda och inte "onödigt mycket" är tekniskt sett sämre i sak, men behöver ju inte vara sämre för en själv för det. Lite som att jämnföra en 850SE med en 850R. SE är sämre i sak, men fortfarande mer än bra nog åt svenson. Båda tar dig från punkt A till B via C tillbaka till A igen, i laglig fart, utan minsta lilla problem.
Skulle det däremot tummas på kvaliteen och driftsäkerheten också(t ex motorn i ovanstående 850SE exemplet rasar stup i kvarten, inredningen vittrar sönder efter ett par år osv), ja då skulle nog alla vara ense om att den är sämre hur man än ser på det. Nu är ju dock 850-exemplet lite halvdåligt eftersom 850 först utvecklades och lanserades som GLT, och inte R, men huvudprincipen är densamma ändå.
