Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Är 100 kr/mil + laddning ett normalt leasingpris för Tesla? Har kollat på många ställen och alla verkar ligga på samma nivå.
Nej, men Tesla är dyra att leasa för privatperson. Mkt bättre att köpa. Antar att du tittar på korttidsleasingar?
Lövet skrev: tis 19 jul 2022, 10:48
VolvoB20 skrev:Är 100 kr/mil + laddning ett normalt leasingpris för Tesla? Har kollat på många ställen och alla verkar ligga på samma nivå.
Nej, men Tesla är dyra att leasa för privatperson. Mkt bättre att köpa. Antar att du tittar på korttidsleasingar?
36 månader var det i exemplet på förra sidan som gav 100 kr per mil
VolvoB20 skrev:[quote=Lövet post_id=<a href="tel:1505581" data-original-title="" title="">1505581</a> time=<a href="tel:1658220495" data-original-title="" title="">1658220495</a> user_id=7771]
36 månader var det i exemplet på förra sidan som gav 100 kr per mil
Leasa via DnB direkt från Tesla istället.
A47913B3-FE90-4959-AF65-59BB8B1A5C6D.jpeg
A47913B3-FE90-4959-AF65-59BB8B1A5C6D.jpeg (263.18 KiB) Visad 465 gånger
Tråkigt hög leasingkostnad där... Är det där även efter bonusen? Annars blir det ju i allafall ca 2000kr mindre per månad när den kommer.
joel80 skrev:Tråkigt hög leasingkostnad där... Är det där även efter bonusen? Annars blir det ju i allafall ca 2000kr mindre per månad när den kommer.
Det är inklusive bonus. Som sagt, Tesla är bättre att köpa själv (i praktiken får man då halva månadskostnaden med nuvarande restvärde+bonus), men det var inte svårt att hitta lägre leasingkostnad än 12000kr/mån ;)
Svenska kraftnät pratar om 40kr/kwh och rullande strömavbrott i höst/vinter.

Hoppas det sker innan valet i september.

Själv blev jag ju idiotförklarad här på forumet när jag tippade på 10kr/kwh.

Men alla elbilsägare har väl lång framförhållning och har 5åriga elavtal med timdebitering så detta kommer inte drabba dem.
poseidon skrev:Svenska kraftnät pratar om 40kr/kwh och rullande strömavbrott i höst/vinter.

Men alla elbilsägare har väl lång framförhållning och har 5åriga elavtal med timdebitering så detta kommer inte drabba dem.
Visserligen ser jag inte ljust på den kommande vinterns elpris, men 40kr i mer än möjligen någon minut blir det knappast. Ett sånt pris skulle innebära att ekonomin i EU stannade av nära nog helt, inget skulle bli tillveerkat och inget skulle köpas så dit kommer det nog knappast. Vilka styrmedel man tar till får vi se, men det kommer inte att hända att det får skena på det sättet.

/Thomas
Funk skrev:
poseidon skrev:Svenska kraftnät pratar om 40kr/kwh och rullande strömavbrott i höst/vinter.

Visserligen ser jag inte ljust på den kommande vinterns elpris, men 40kr i mer än möjligen någon minut blir det knappast. Ett sånt pris skulle innebära att ekonomin i EU stannade av nära nog helt, inget skulle bli tillveerkat och inget skulle köpas så dit kommer det nog knappast. Vilka styrmedel man tar till får vi se, men det kommer inte att hända att det får skena på det sättet.

/Thomas
Milkostnaden för en elbil blir kännbar med dagens höga elpriser. Det blir sannolikt tyvärr ännu värre.

Elpriset sätts i intervaller på 1 timme. Pristaket är 4 000 EUR/MWh, ca 40 kr/kWh. Pristaket är delvis tänkt som en sista styrningsmekanism för att minska efterfrågan för att om möjligt undvika eleffektbrist. Om eleffektbrist uppstår kan Svenska kraftnät beordra så kallad manuell förbrukningsfrånkoppling (MFK) för att upprätthålla effektbalansen i elsystemet. Det är en sista åtgärd för att inte elförsörjningen i hela eller delar av landet ska kollapsa. Jag tror tyvärr att vi kan hamna där om vintern blir kall och vindfattig samtidigt som gaslagren inte hunnit fyllas på inför vintern.
Man planerar för extremscenarios där Putin igen stänger all gas till Tyskland under vintern.
Risken för de flesta av oss för avbrott är extremt låg.

Jag är inte ett dugg orolig över dyr milkostnad för bilen, den är väldigt lätt att styra bort från de timmarna där det är som värst. Ofta kan jag vänta flera dagar eller mer med att ladda om det skulle vara dyrt även på natten. Om min milkostnad ökar från ca 2kr/milen till 3kr milen är inte det speciellt farligt.

Däremot blir uppvärmningen i huset kostsam. Där kan jag inte styra lika hårt, i allafall inte när det är som kallast ute.

Vi har tyvärr ett år med oroligheter framför oss. Så länge Tyskland, som använder ca 5x så mycket el som oss per år, har problem med gasen så kommer vi bli drabbade. Vi kan inte bygga bort Tysklands brist i Sverige.
Och ja, det är Tysklands som är orsaken till den här krisplaneringen som görs, där även Oslo kan drabbas av planerade stopp om det blir extremlägen.
Milkostnaden för en elbil blir kännbar med dagens höga elpriser. Det blir sannolikt tyvärr ännu värre.
I dagens läge är det runt 3,50 kr/milen. Ladda på stolpe kostar via incharge (utanför mitt jobb) kostar 1.60 just nu så det blir faktiskt lite billigare. Jag räknar med 2kWh, men min drar lite mindre sommar tid och mer vintertid.
Dieselbilen kostar 19:-/mil..
Elpriset sätts i intervaller på 1 timme.
Japp, men beroende på avtal så kan man betala på andra sätt. Jag debiteras månadsmedelpris på rörligt avtal.

/Thomas
  • 1
  • 319
  • 320
  • 321
  • 322
  • 323
  • 445

Jag har kört samma system från dem, n&a[…]

startsperre

Du måste se på initial state eller del[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08