Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Som det skrevs så har inte den modellen från Peugeot DRL med släckta bakljus...
av Sharkbait
joel80 skrev:http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/pol ... 56715.aspx
Nu börjar det märkas i olycksstatistiken.

Suck..
:(

"Trafikolyckor som orsakas av nedsläckta bilar blir ett allt större problem.
– De nya EU-reglerna gjorde trafiksäkerheten sämre, säger trafikpolisen Dennis Örnborg."

No shit!!! :roll:

Häromdagen vid kl 2200 tiden så möte jag en bil som hade svag belysning fram tyckte jag. Bakom denna bil så låg det 3 bilar. Samtidigt som vi passerar varandra så tittar jag om det finns någon belysning tänd bak på bilen. Självklart är det inte en lampa tända bak och bilen var svart.

Hur fan kan man åka utan halvljus på kvällen utan enbart kör med DRL och totalt svart bak?!?! Detta är inte första gången jag har sett dessa idioter bakom ratten nu när det har blivit mörkare ute.

Det är fantastiskt med dessa EU-byråkrater!
Användarvisningsbild
av fjohan82
lindo skrev:På Volvo bilar med DRL så lyser det bakåt om man har det ställt i läge "auto", även när det är ljust (W)
Inte på min... :roll:
av lindo
fjohan82 skrev:
lindo skrev:På Volvo bilar med DRL så lyser det bakåt om man har det ställt i läge "auto", även när det är ljust (W)
Inte på min... :roll:
Verkar gälla från MY14
Användarvisningsbild
av 800serien
I fredagskväll när jag var och handlade var det mörkt ute som det brukar vara den här årstiden, inget var konstigt med det tills det rullade in en Kia(såklart) med helt släckta bakljus på parkeringen. Det verkar inte sitta någon form av sensor på dessa bilar? De flesta nya bilar är ett jäkla otyg och inte blir det bättre av att de som framför dessa oftast har en kunskap om bilar som är noll och ingenting. (S)
Användarvisningsbild
av joel80
Mmm.. Jag blev riktigt sur på det när jag provkörde en V70 Classic för några månader sen. :(
Nu blev det en V60 D5 TE istället, och den har bakljusen tända i autoläget.. hade i allafall den jag provkörde.
Användarvisningsbild
av Waterlily
Dessutom har vissa bilmodeller instrumentbelysning alltid tänd även när bakljuset är släckt. På detta viset har man tagit bort ett incitament att tända sina ljus då det mörknar.

Märkligt också att Volvo, som värnar så om sin säkerhetsimage, har modeller där bakljusen är släkta vid körning.

Vänligen Näckrosen.
Användarvisningsbild
av ER
Waterlily skrev:Dessutom har vissa bilmodeller instrumentbelysning alltid tänd även när bakljuset är släckt. På detta viset har man tagit bort ett incitament att tända sina ljus då det mörknar.

Märkligt också att Volvo, som värnar så om sin säkerhetsimage, har modeller där bakljusen är släkta vid körning.

Vänligen Näckrosen.
Med ljusreglaget korrekt ställt så har ju volvo bakljusen tända även dagtid iaf på V70 och jag har sett nya XC60 med samma fina finess med bakljus tända ihop med DRL fram. Är ju bara tokstollar som petat på ljusreglage som har släckta bakljus dagtid, alt fipplat men mjukvara så bakljusen är släckta utan anledning.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Waterlily skrev:Dessutom har vissa bilmodeller instrumentbelysning alltid tänd även när bakljuset är släckt. På detta viset har man tagit bort ett incitament att tända sina ljus då det mörknar.

Vänligen Näckrosen.
Har sett ett gäng Volvo med tända DRL + halvljus också, vilket inte heller är tillåtet. Ser inte ut att vara nerdimmade till lägre styrka heller (vilket verkar vara tillåtet om dom är rätt placerade).

Men ja, det är ett otyg med bilar som har släckta bakljus, tyvärr så verkar alla vara på mötande sida, så jag får aldrig chansen att blinka på dom :p
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 57
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden