Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lär väl hända fler gånger med slagsmål eller snudd på där det lätt kan bli folk i kö till snabbladdare? Kanske inte är så poppis om nån skall stå lite längre för att bilen inte går ladda så snabbt?
Tålamodet kommer nog sättas på prov hos människor som skall vänta på sin tur ladda vid populära laddstationer t.ex.
Kommer folk släppa fram nån som kommer fram till en laddstation och deklarerar nödläge? Jag hoppas det.
Jag såg på TV för inte så många dar sen att det gick 6 elbilar per laddstolpe för var det ca. 5 år sen medan det idag går 20 elbilar per laddstolpe i snitt.
Så kan det väl inte fortsätta för då lär det bli problematiska situationer och kanske vanligare med trätor osv. vid vissa laddstolpar? Speciellt vid helger som folk reser mycket som jul-nyår, påsk, sportlov och liknande.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Så länge en laddning tar längre tid än en klassisk tankning så kommer vissa folk inte ha tålamod nog att vänta...
Heck, räcker ju med att man har stor tank med väldigt lite bensin i(tänk, typ 80+l) för att folk ska börja bli otåliga... Och gud förbjude att du går in och köper en korv eller nått på macken utan att flytta bilen från pumpen först :-D
När man är ute på långresa och inte kan ladda för att det står en gubbe och ska ladda till 100% med 7.2kw/h så är det lätt att man tappar humöret. Snabbladdning ska inte ske över 80% av hänsyn till andra. Det behövs extremt sällan för att komma fram. Det går fortare att ladda flera gånger.
I helgen som gick var det elbilsmässa här i Ystad.
.
El1.jpg
El1.jpg (1.39 MiB) Visad 439 gånger
.

Jag blev tillfrågad om jag kunde hjälpa till med att köra dit lite bilar. Det behövdes ingen som helst övertalning!
Så nu har jag kört Nya Kia Sportage Plug-in hybrid, Kia EV6 GT (den med 585 hk 740Nm och fyrjulsdrivning. Gör 0-100 på 3,5 sek).
I Mercedes väg blev det endast åkning i nya EQE, samt körning med EQA, EQB och EQV (minibuss för upp till åtta personer). Det fanns även en EQS AMG53 på plats.

Det var även fler elbilar på plats samt företag som säljer och installerar laddboxar. Ett par företag som säljer el.

Gick runt, tittade och pratade i ett par timmar för att sedan gå hem en stund.
Vid stängning av mässan återvände jag dit och hjälpte till att köra bort några av bilarna. Min granne som jobbar på denna firma skulle ha några bilar stående hemma. Dom körde vi dit, bl.a. den där Kian med 585 hk. Den fick jag ta ut på en rejäl provtur och vad ska man säga, - Den gick något så in i hel-vete!!! Accelerationen var brutal, tappade nästan andan. Riktigt rolig att köra men som med sådana här bilar är det komforten som blir lidande. Stötig och väldigt mycket däckljud, så inget för mig som vill åka bekvämt.

Lämnade till baka bilen och tog "min" Mercedes EQB 300 4matic.
Den fick jag ha över helgen och även måndag. Det blev i det närmaste 30 mil på olika vägar för att känna mig fram. Provade olika körlägen, farthållare, navigering med mera. Körde även lite på kvällen för att se hur det automatiska helljuset arbetade. Körde in bilen i garaget för att se hur den passar där - öppning av baklucka och dörrar så inget tar emot.
.
El2.jpg
El2.jpg (650.65 KiB) Visad 439 gånger
.
Oj vilken bil, hur ska jag klara mig tills min egen kommer? Blev tidigarelagd från december till september för någon vecka sedan. Man kan alltid hoppas på ännu snabbare.
.
El3.jpg
El3.jpg (313.12 KiB) Visad 439 gånger
.
Helt i min smak. :-D
.
El4.jpg
El4.jpg (916.75 KiB) Visad 439 gånger
.
Snål på el tycker jag. Körde hälften på 70-80 väg och lite i stan, sedan andra halvan 100 på motorväg. Utetemp 13 grader och 20 i bilen.
EQBn är riktigt snygg tycker jag, kollade för skojs skull på leasing på en sådan för ett tag sedan, nästan 8k i månaden med 1500mil/år, Merca el Audi el är nog det enda jag skulle kunna tänka mig om jag nu mot förmodan skulle byta till el.
VolvoB20 skrev:EQBn var snygg. Den borde vara en bra dragbil. Vad ligger dragvikten på?
0 kg. :-D
EbbevonVolvo skrev: sön 15 maj 2022, 02:07
VolvoB20 skrev:EQBn var snygg. Den borde vara en bra dragbil. Vad ligger dragvikten på?
Ni skämtar, det kan inte stämma, inte skulle väl Mercedes producera sådan kvalificerad dynga att man inte ens kan dra en liten lätt 750 kg obromsad kärra :-o :sick: :-o

Varför är det så svårt att hitta ett datablad på deras webbsida där man kan hitta fakta.

Har haft en VW 1300 Bubbla med 50 hk och den är godkänd för 800 kg.. Inte kan en spillans ny Merca från 2022 vara sämre,
Bilagor
big_103149_54567.jpg
big_103149_54567.jpg (18.73 KiB) Visad 342 gånger
VolvoB20 skrev: sön 15 maj 2022, 09:09
EbbevonVolvo skrev: sön 15 maj 2022, 02:07
Ni skämtar, det kan inte stämma, inte skulle väl Mercedes producera sådan kvalificerad dynga att man inte ens kan dra en liten lätt 750 kg obromsad kärra :-o :sick: :-o

Varför är det så svårt att hitta ett datablad på deras webbsida där man kan hitta fakta.

Har haft en VW 1300 Bubbla med 50 hk och den är godkänd för 800 kg.. Inte kan en spillans ny Merca från 2022 vara sämre,
Enl. Transportstyrelsen för DDM96G:

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
750 kg

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
1480 kg

Dock anges inte Max släpvagnsvikt eller Max släpvikt för kärra, så då får den väl inte dra något alls kanske?
  • 1
  • 305
  • 306
  • 307
  • 308
  • 309
  • 444

Denna verkstad borde kunna hjälpa dig och &au[…]

Vilken ratt är detta??

Tack för alla snabba bra svar.

För mej hjälpte det att ta bort alla hj[…]

Det beror på vilken bil man har. Den ä[…]