Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Kör BMW:n på Preems diesel. Har testat Statoil men den drar mindre på Preems. Ca 10 tankningar blev det på Statoil och räknat vid pump. Skiljde inte hutlöst mycket men märkbart i alla fall. Att man sedan har bättre rabatt på Preem gör ju inte saken sämre!

//David
av ingesjo
David den tankningen som jag gjorde på Statoil och fick förbrukningen 7,3l / 100km, tankades i slutet av Juni på Statoil i Sandviken,,, nepp blir nog att tanka på Preem i fortsättningen..
av ingesjo
Det jag funderar över är att tex Statoil säger att man kan sänka förbrukningen upp till 2% när man tankar deras diesel.
Jag är fullt medveten att det är UPP till 2%.
Men finns det bevisade mätningar som är gjorda ?
För den erfarenhet "jag" har så förlorar man på att tanka där..
Vad säger konsument lagstiftningen då för personligen känns det som falsk marknadsföring eller?
Användarvisningsbild
av tottish85
Shell slutade jag tanka diesel på för tio är sedan, mercan jag hade då drog ALLTID 1 - 1,5dl mer än hos OK. Bästa jag kört på är finsk polttoöljy och gröndiesel :) Just nu tankar jag mest på Qstar, vem kommer deras från? :)
Användarvisningsbild
av milktrucker
ingesjo skrev:Det jag funderar över är att tex Statoil säger att man kan sänka förbrukningen upp till 2% när man tankar deras diesel.
Vad säger konsument lagstiftningen då för personligen känns det som falsk marknadsföring eller?
Statoils pris är precis 1% dyrare än preem och okq8 uträknat på aktuellt pris, så om miles ger 2% längre till 1% högre pris blir den faktiska vinsten ca 1%. Det är dock inte troligt att man når dessa "upp till 2%" utan bör rimligen hamna kring 1%, dvs samma som prisdiffen.
Hade förbrukningen enligt statoils test och beräkningar minskat med mer hade de inte varit sena med att göra reklam för det.
Statoil utnyttjar den mänskliga hjärnans svagheter som t ex att känna positiv belöning och att ge en falsk känsla av att man sänkt sin förbrukning och sparar pengar på det.
För allvarligt talat, visst känns det bra att veta att man åker billigare med sänkt förbrukning. En positiv känsla av att tanka på statoil, det i sin tur ger återkommande kunder.
Användarvisningsbild
av crumpets
ingesjo skrev:Det jag funderar över är att tex Statoil säger att man kan sänka förbrukningen upp till 2% när man tankar deras diesel.
Stopp och belägg! Statoil säger upp till 2% jämfört mot diesel helt utan additiv! Testerna de gjort är alltså bilar som fått skita igen RIKTIGT ordentligt på fuldiesel under vääääääääääääääääääääääldigt många mil. Sedan har de stoppar i Miles och låtit rengöringssmörjan konditionera upp allt igen, och sedan mätt upp. I såna extremfall är inte 2% helt orimligt, jag frågade vår oljeexpert på jobbet om detta. Däremot kommer den troligen gå +/- 0% mot annan diesel med reningsadditiver i, t.ex. Preem. De påstår aldrig att den är snålare än t.ex. ACP. De påstår endast att den är snålare än en riktig snikdiesel helt utan additiver.
Tydligen finns något enstaka additiv på marknaden som verkligen kan sänka friktion också, i vanliga fall är det bara rengöring. Detta är dyrt och ovanligt och är troligen inget som finns i Miles utan användes såvitt han visste bara i en enda produkt nere i EU.(Som är så dyr att man ändå aldrig lär köra tillbaka mellanskillnaden...)
av ingesjo
Crumpets jag förstår helt och hållet vad du säger i din inlaga.
Men talar Statoil om detta hur man testat när jag står vid pumpen?
Nej tror inte det, det är bara en banderoll som säger att miles ger mig en förbrukningsbesparing "upp" till 2% ..
Hmmm finns det tillgång till Statoils test som påvisar den besparing någon stans.
Ska kolla senare via Google för det e kluddigt att söka via paddan och det e dax att jobba..
Användarvisningsbild
av milktrucker
tottish85 skrev:Shell slutade jag tanka diesel på för tio är sedan, mercan jag hade då drog ALLTID 1 - 1,5dl mer än hos OK. Bästa jag kört på är finsk polttoöljy och gröndiesel :) Just nu tankar jag mest på Qstar, vem kommer deras från? :)
Qstar/pump/bilisten är samma företag bakom, bara olika varumärken. De, liksom okq8 m fl, köper sitt färdiga bränsle från preems raffinaderi. de hämtar bränslet på de depåer preem levererar sitt egna bränsle till.
av ingesjo
Kollade statoils test lite nu ,, hmm Polsk testfirma, men men inget ont i det.
Men som crumpets påpekar en sotad motor som körs på diesel med additiv kommer att ge ett bättre resultat efter en 1/2 tank,, men sedan efer det då... ?
Andra har oxå testat typ Större åkerier och taxi företag..
Teknikens värld har testat ...
Lustiga är att de olika testerna talar mot varandra till en viss del.
Teknikens värld har tydligen testat miles 2ggr och har tydligen fått helt olika värden, eller kanske inte, för jag hittar bara den ena artiklen nu på Statoils hemsida.
Och det är inte den testen som påvisar förhöjd förbrukning med miles finns som nämts i annan inlaga här. :D
Andra Bilmärkens forum har samma diskussion ,, den och den leverantörens diesel funkar mer eller mindre bra.
Kanske en bra optimering / mappning mot ett visst bolags Diesel och sedan bara köra på den dieseln det skulle nog ge rätt mycket mer besparing är 2%.... dock kommer nog inte kostnaden för mappningen bli återbetald förrän det var dax att skrota bilen.
Samt under tiden hade väl Dieseln förändrats 25ggr
Hmm jag är inte hemma just nu men kommer själv att testa vidare senare... då med vinter diesel.
Eller ska man avsluta med ett citat från en känd Gävlebo's text,,,
Vem ska jag tro på
Tro på
Tro på när
Tro på när allt är såhär?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7