Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Då har vi hastighetsdiskussionen i ett ytterligare perspektiv... Hastighet i sig själv orsakar sällan olyckor, men bidrar till att det blir värre i vissa fall. Jag hoppas att det nämnts tidigare i tråden att det är skillnad mellan dagsböter och den "avgift" som finns för vissa förseelser (typ lindriga hastighetsöverträdelser). Det finns ingen vettig anledning att differentiera "avgiften", men om man gör sig skyldig till vårdslöshet i trafik (exvis grov hastighetsöverträdelse eller annan hänsynslös framfart) så är det ju domstoslförhandlingar som gäller > kanske dagsböter, vilka alltså är inkomstboeroende redan idag. Kul att skriva om höga böter för pressen, men inget värdefullt inlägg i trafikdebatten alls.
Användarvisningsbild
av SvenB
torbjorn_75 skrev: Så ja grova hastighetsöverträdelser får nog lov att anses vara prioriterad brottslighet.
Är det någon som påstått att grova hastighetsöverträdelser inte även i fortsättningen skall få kännbara straff. Men om vi inte ger polisen mer arbete med detta så kan de sätta fast fler brottslingar, även fortkörare. Men vet någon om höginkomsttagare är överrepresenterade i statistiken över fortkörare? Jag menar för att de nu har i förhållande till inkomsten lägre böter. För om det inte är så, kanske det finns annat "att lägga krut på"
Användarvisningsbild
av joel80
Jag skulle gissa på ja på den frågan.. de som ofta blåser om i högst fart är nyare och dyra bilar. Inte så ofta man blir omkörd i 150 av en Hyundai sonata eller Opel omega.. men Audi, BMW och Merceders skulle jag säga är överrepresenterade.. och en och annan nyare Volvo också.. oftast XC60 eller annan Suv-liknande modell. ;) Kanske skulle vissa av förarna bry sig om det kunde straffas med böter motsvarande flera dagars lön istället för några timmars lön. Får jag böta 3000kr är det ju typ 2 dagars kneg.. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev: .. men Audi, BMW och Merceders skulle jag säga är överrepresenterade.. och en och annan nyare Volvo också.. oftast XC60 eller annan Suv-liknande modell. ;) Kanske skulle vissa av förarna bry sig om det kunde straffas med böter motsvarande flera dagars lön istället för några timmars lön. Får jag böta 3000kr är det ju typ 2 dagars kneg.
Bara 2 dagar, är du höginkomsttagare? :D Ja det där med Audi och BMW kan jag hålla med dig om. Under mina år i jobbet mellan innerstaden och Arlanda med stessade taxikunder märkte man det där. Det var, för mig, en fördel eftersom de "rensade" framför mig. Blev man "omblåst" på det viset så var det ingen risk att öka till 125 km/tim eftersom eventuella poliser hängde på den bilen. Men det jag tänkte på, är även vanliga vardagsfortkörningar utanför skolor och andra viktiga platser överrepresenterade av höginkomsttagare? Jag trodde det var ungdomsbus och stressade mammor som fanns där i stor utsträckning.
Användarvisningsbild
av joel80
Räknar jag på 20 arbetsdagar i veckan blir det ju typ 1500kr/dag före skatt för nån som tjänat 30000kr i månaden.. så säg 3 dagar då efter skatt. :) Jag ligger väl kanske lite under det just nu.. är lite svårt att veta exakt vad man hamnar på i slutet av året när man kör eget. :)

Hur det ser ut på 30-sträckor med representanter av den gruppen har jag inte tänkt på. Du kanske har rätt att det är en annan grupp som syndar där också.
Användarvisningsbild
av Allinug
Men poängen med att ha ett system som detta ska väl inte främst vara dra in pengar till statskassan genom att sätta dit höginkomsttagare? Målet måste väl ändå vara att trafiken ska bli säkrare? Så tror man verkligen att trafiken blir säkrare är väl investeringen i all hantering kring detta något som lönar sig, oavsett om man sätter dit höginkomsttagare eller inte?

Det kommer säkerligen att skapa väldigt många nya arbetstillfällen och alla skattebetalare kommer att få vara med att betala detta. Säkerligen måste man höja polislönerna rejält, eftersom det kommer att innebära större risker för polisen att jaga personer som har mer att förlora på att åka fast?
Användarvisningsbild
av joel80
Det handlar enligt mig om att ha straffskalor som avskräcker tillräckligt för att man ska tänka till innan man utför "brottet".
Som det är nu finns det väldigt små incitament för någon som tjänar väldigt mycket pengar att köra/parkera lagligt.

Tror inte det kommer att bli någon skillnad på "jagandet". Menar du att de som tjänar lite i nuläget (och betalar höga böter i förhållande till sin inkomst) är betydligt dyrare att stoppa för polisen?

Som jag tidigare sa tycker jag man absolut skulle behöva utreda det här och se vad som skulle behövas och vad det ev skulle kosta. Tror att vinningarna i samhället kan bli större än kostnaderna. Att sitta och gissa och slänga ur sig att polislöner skulle behöva ökas enbart för det här ser jag ingen grund till.
Skulle det visa sig att det innebär för stora kostnader får man väl betänka det en gång till.. men att inte ens utreda det tycker jag är dumt.
Användarvisningsbild
av Allinug
joel80 skrev:Det handlar enligt mig om att ha straffskalor som avskräcker tillräckligt för att man ska tänka till innan man utför "brottet".
Som det är nu finns det väldigt små incitament för någon som tjänar väldigt mycket pengar att köra/parkera lagligt.

Tror inte det kommer att bli någon skillnad på "jagandet". Menar du att de som tjänar lite i nuläget (och betalar höga böter i förhållande till sin inkomst) är betydligt dyrare att stoppa för polisen?
Nej, de som tjänar allra minst kommer fortfarande att ta största smällen, i allafall om man ska ha minimibelopp som i Finland, så där kommer det inte att bli någon skillnad. Men de som gjort något som kommer att kosta dem 200000 kr eller 2 miljoner om de åker fast borde ju vara ganska motiverade att försvinna snabbt från platsen (speciellt då om man också har en snabb bil som underlättar detta).

Tyckte att diskussionen gled in på att det inte skulle vara värt att lägga krut på detta system om det inte skulle finnas tillräckligt med höginkomsttagare att sätta dit för trafikbrott. Men det kommer väl att vara höginkomsttagare som kommer att få betala största delen av detta system genom skatter. Detta utan att de ens behöver ha begått något trafikbrott.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14
Smäller höger fram

Jag har sprayat över skrapmärkena i hjul[…]

Byte inre styrled

Hej, Samlar mod att byta en glappande styrled, l&a[…]

Var förbi ÅF i annat ärende och fi[…]