Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Stänger aldrig av den eftersom den hjälper till att ta bort imma även på vintern, så har jag fått lära allafall.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag stänger av den.. slår på den om det är nederbörd/fuktigt ute, och som ni säger går den ju igång själv när man kör defroster.

Jag har testat att ha den avstängd vissa resor nu under sommaren också när solen inte legat på och då man kört t.ex på kvällen eller då temperaturen varit under 20 grader. Jag sparar minst 10-15% bränsle på det när den är avstängd! (Snittet på färddatorn går upp med mellan 0,5-0,8l/100km. Det är rätt mycket... med tanke på alla mindre effektiva och puckade åtgärder som görs (Läs avstängda baklysen!) Jag tycker det är märkligt att ACn tillåts dra så mycket, borde gå att effektivisera, men innan sånt räknas med i testerna för CO2-utsläppen läggs det nog ingen utveckling på det. :(
Användarvisningsbild
av Tomas88
Allvarligt!? 10-15% lägre förbrukning trots att tempen är under 20 grader?
Är du säker? Låter helt orimligt för mig. Det borde ju inte vara någon större belastning när den ej behöver kyla... men jag kanske har fel.

Håller med dig om att man borde räkna in lite mer komfortgrejer när man kör körcyklerna.
Användarvisningsbild
av taxi
Min gamla bil har det inte lätt på vintern, AC går inte om det är kallare än sex plusgrader. Så vintertid går den endast nån minut efter att den stått i varmgarage. Eller möjligen efter en längre stund på tomgång.
Så min ON/OFF-knapp gör liksom inte så mycket, och jag tvivlar på att defrosterläget kan tvinga igång AC vid minusgrader, iaf inte på min där luften först går genom förångaren och sedan värme-elementet.
Men rätta mig gärna?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gamla AC kunde ju dra upp förbrukningen rejält (10-15%) då ACn alltid jobbade på max och värmeelemenet sedan värmde upp luften till önskad temp, de funkade ju ungefär som att man alltid kör med gasen i botten och reglerar farten med bromsen ....

Nya AC har ju pumpar med variabelt deplacement så att det inte behöver slå av/på utan kan regleras steglöst så att de bara pumpar exakt vad som behövs. Mycket bättre och drar mycket mindre.

Nog sitter det väl sådana på nya Volvo.
Användarvisningsbild
av joel80
Tomas88 skrev:Allvarligt!? 10-15% lägre förbrukning trots att tempen är under 20 grader?
Är du säker? Låter helt orimligt för mig. Det borde ju inte vara någon större belastning när den ej behöver kyla... men jag kanske har fel.

Håller med dig om att man borde räkna in lite mer komfortgrejer när man kör körcyklerna.
Ja då jag har "testat" det har det ju varit nästan 20 grader ute. Kört några mil med den avslagen och sen slagit på den. Skillnaden är mellan 0,05-0,08l/mil på färddatorn. Vilket är ca 10-15% med min vanliga förbrukning på ungefär 0,5l/mil på färddatorn. Kommer ofta ner till 0,47-0,46 på Stockholm - Gävle med AC avstängd.. men det är riktigt svårt att köra snålare än 0,52l/mil med ACn igång, ofta hamnar man runt 0,55l/mil. Jag ska testa nästa resa nu när det är kallt och se hur mycket det påverkar. Den jobbar ju hela tiden med att avfukta luften också, så jag tror det kommer vara märkbart.
av marcbe
joel80 skrev:
Ja då jag har "testat" det har det ju varit nästan 20 grader ute. Kört några mil med den avslagen och sen slagit på den. Skillnaden är mellan 0,05-0,08l/mil på färddatorn. Vilket är ca 10-15% med min vanliga förbrukning på ungefär 0,5l/mil på färddatorn. Kommer ofta ner till 0,47-0,46 på Stockholm - Gävle med AC avstängd.. men det är riktigt svårt att köra snålare än 0,52l/mil med ACn igång, ofta hamnar man runt 0,55l/mil. Jag ska testa nästa resa nu när det är kallt och se hur mycket det påverkar. Den jobbar ju hela tiden med att avfukta luften också, så jag tror det kommer vara märkbart.
Kör du runt i 20 grader med normal svensk solbelastning med AC på är effekten på kompressorns axel under 1 kW för att bibehålla klimatet/tempen i bilen. Svårt att se att det motsvarar 10-15% av din motors vevaxeleffekt när du är ute och kör.

Momentant när man kyler ner kupen kan AC kompressorn belasta motorn med upp emot 3 kW. Men för att det skall inträffa länge stunder än några minuter får du köra ner till varmare breddgrader.
D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?

TS har inte varit aktiv på forumet sen aug 2[…]

installera dragkrok

@Malmstroem Jag får svänga förbi […]

Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]