Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

"Kan man renovera dom där på ett enkelt sätt, eller det är bara skrot?"

Det är möjligt att det går att renovera, men jag tror inte det är någon större vinst. Domkrafter är billiga. Om vi tar en vanlig entonns pelardomkraft så kostar ju den 100 kr. Och priserna är pressade även på garagedomkrafter etc. etc. Jag råkar ha en maskinkatalog på armlängds avstånd här och kollar på hydraulcylindrar. Den billigaste och minsta kostar 1190 kr. Den är 40 mm diam, har 20 mm kolv, slaglängd 100 mm. Nu är väl dom här dubbelverkande, men det visar ju lite prisskillnad ändå.
Det som möjligen kan vara något att tänka på är att det går att fylla i ny olja om det skulle behövas. (Men om den har förlorat oljan är den ju ändå dålig)
Hursomhelst, mitt på domkraftkroppen sitter det en gummiplopp. (Ser ut som en stor nitskalle eller vagnsbult) Om man öppnar den så är det bara att hälla i ny hydraulolja där. Men öppna väldigt försiktigt. Använd inga metallverktyg, skruvmejslar, knivar etc. etc. Det skadar gummiploppen direkt och den börjar läcka. Använd en putsad glasspinne eller något liknande mjukt och skonsamt.
Mekonomen hade två olika på sin första sida såg jag idag. Tror det är andra annonsen som visas på första sidan. En för 179 kr & en för 239 kr. Köpte en av dom som påminner om den första för cirka tolv år sedan och den fungerar fortfarande kanon.
Lucif3r skrev:Nackdelen med en expander är att man oftasts inte kan lyfta hela höjden på en gång, då domkraften inte kommer under bilen. Då lär man först hissa upp den en bit utan expander, under med en pallbock, på med expander och sen hissa resterande bit.
Ok, tack för tips.
Den är 240mm i minläge med expandern tror jag, får väl ut o mäta. Även utan expandern lyfter den högre än min gamla (max 400mm), och Julas lilla känns som för låg (max 345mm).
Tänkte kolla denna också, står tyvärr inte min/max för den:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... aft-15824/

Vad låga bilarna blivit, kommer ihåg min gamla 140, kom nästan under den utan att lyfta (även om det var trångt).
Rådlös skrev:"Kan man renovera dom där på ett enkelt sätt, eller det är bara skrot?"

Det är möjligt att det går att renovera, men jag tror inte det är någon större vinst. Domkrafter är billiga. Om vi tar en vanlig entonns pelardomkraft så kostar ju den 100 kr. Och priserna är pressade även på garagedomkrafter etc. etc. Jag råkar ha en maskinkatalog på armlängds avstånd här och kollar på hydraulcylindrar. Den billigaste och minsta kostar 1190 kr. Den är 40 mm diam, har 20 mm kolv, slaglängd 100 mm. Nu är väl dom här dubbelverkande, men det visar ju lite prisskillnad ändå.
Det som möjligen kan vara något att tänka på är att det går att fylla i ny olja om det skulle behövas. (Men om den har förlorat oljan är den ju ändå dålig)
Hursomhelst, mitt på domkraftkroppen sitter det en gummiplopp. (Ser ut som en stor nitskalle eller vagnsbult) Om man öppnar den så är det bara att hälla i ny hydraulolja där. Men öppna väldigt försiktigt. Använd inga metallverktyg, skruvmejslar, knivar etc. etc. Det skadar gummiploppen direkt och den börjar läcka. Använd en putsad glasspinne eller något liknande mjukt och skonsamt.
Vet inte hur skadad den är, startade en egen tråd om detta:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 00#p738943
2444ever skrev:
Lucif3r skrev:Nackdelen med en expander är att man oftasts inte kan lyfta hela höjden på en gång, då domkraften inte kommer under bilen. Då lär man först hissa upp den en bit utan expander, under med en pallbock, på med expander och sen hissa resterande bit.
Ok, tack för tips.
Den är 240mm i minläge med expandern tror jag, får väl ut o mäta. Även utan expandern lyfter den högre än min gamla (max 400mm), och Julas lilla känns som för låg (max 345mm).
Tänkte kolla denna också, står tyvärr inte min/max för den:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... aft-15824/

Vad låga bilarna blivit, kommer ihåg min gamla 140, kom nästan under den utan att lyfta (även om det var trångt).

Jag har inga exakta siffror på min (skit)domkraft, men uppskattningsvis så är det 15-16cm lägsta höjd. Den går precis under min osänkta V70 :roll:
855an som står i nedförslut (väldigt låg fram) får jag gräva ett hål i gruset för att få under domkraften :lol:
Och då orkar min domkraft inte lyfta 855an så ett framhjul går fritt... Så där får man gräva ytterliggare ett hål för att hjulet ska gå fritt :lol: (fördel med grus-gård haha)

Det är en riktig jäkla djungel med domkrafter, som med det mesta nu för tiden. Man skulle nästan behöva 2 olika - en låg domkraft och en höglyftande. Finns såklart både låga och höglyftande domkrafter, men då kostar dom iaf minst 2k om det ska vara nått att ha.

Själv ska jag nog köpa denna: http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=516
Jag vill ha en bättre, men har fasen ingen plats för något större :cry:
Jag kör med två olika, en liten 1,5tons från Biltema och en stor 3tons från Jula. Min första lilla från biltema höll i 15 år sedan köpte jag mig en ny likadan och den fungerar fint fortfarande, nu fyller den 6 år snart.

Den stora 3 tonaren från Jula köpte jag för två år sedan när jag köpte xc60'n, men jag ångrar att jag inte köpte den tidigare, det är ju grymt att kunna lyfta hela bakdelen på S40'n snabbt, enkelt och högt. Just denna finns inte i sortimentet hos Jula längre såg jag nu när jag tittade.

/Martin
Användarvisningsbild
av joel80
Andis skrev:Funderar på en sån här Bacho garagedomkraft.

Vad tror juryn om den?

Har själv stort förtroende för verktyg från Bacho.
Spoiler »
Jävligt dyrt om det enda man gör är att byta däck 2ggr per år... Är man väldigt bilintresserad och ligger under bilen och meckar lite då och då är det kanske vettigt att lägga tusenlapparna.
Användarvisningsbild
av joel80
WTF?
Vad hände där? Bugg i forumet? Varför hamnade min text till höger, i användar-kolumnen??

Edit: Nu är det fixat, tack webmaster
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]