Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nexus skrev:Förstår fortfarande inte varför folk köper bilar utan kolla upp full historik.
Mja, jag kollade ju inte speciellt noga på historiken på V70in innan jag köpte den. Men den var i bra skick med tanke på rost och fick den billigt pga. några skitfel, och var fullt beredd på att det skulle bli betydligt mer jobb(och pengar) än vad det har blivit.
Enda jag kollade var dom senaste 2 bes., resten utgick jag ifrån magkänsla när den provkördes, lyssnade på motorn, checkade över dämparna osv.
Och den har ju hitills kostat mig löjligt lite i reparationer under dom snart 3år(en styrled+hjulinställning, en ny klammer för bakre avgasrör, strålkastare, höger motorfäste och ett hjullager, resten har jag gjort för att jag ville, inte för att det behövdes) den varit i min ägo. Enda felet jag vet är att det är ett oljeläckage NÅNSTANS som jag tamef.. inte kan hitta >_>

Så ja, historik är alltid bra att kolla upp, men inte livsnödvändigt på en gammal bil iaf. Däremot är det ju desto viktigare att säljaren ger ett seriöst intryck och inte försöker undanhålla något.
Givetvis beror det ju också på prisklass, ju dyrare bilen är desto viktigare är det ju att kolla upp precis allt innan man ger bort sina pengar.
vad kostar en service hos mekonomen?
jag känner att den skulle behöva det.. sommardäcken på bilen är helt slut.. och på ena sidan däcken är dom värre än andra.
kan missljudet ha med hjulinställning att göra?? vinterdäcken som sitter på nu ser inte likadana ut som sommardäcken.. dock har har dubbarna fallit av däcken?

sen krasslar motorn eller nåt annat vid start och avstänging? bara i några sec sen låter motorn o allt annat bra?
av PTV
Med köpare av äldre beg bilar som genast efter köpet känner sig lurade med uppenbara fel som kunde kommit fram vid provkörning eller en test av bilen och då vill lämna tillbaka fordonet eller göra anmälan så är det ju inte vidare svårt att förstå att bilskojare florerar när köparen själv uppenbart lockar fram dom.

Köpte själv en S80 i "befintligt skick" där några fel redan var angivna av säljaren men andra fel inte var det.Allt är idag åtgärdat av mig själv utan verkstad eller diverse anmälningar.Något man många gånger får räkna med på begbilar som kanske haft en del tidigare ägare med olika uppfattning om bilvård.Om inte så köp helt nytt eller använd kollektiva transportmedel och spara pengar och slipp besväret med diverse hot och anmälan.

Säljer för övrigt en annan bil på blocket just nu som är i bra skick med ett uppgivet fel i annonsen och herregud vad det finns många rent ut sagt korkade människor som uppenbart tror att en +15 år gammal bil ska vara helt i nyskick trots att den inte kostar mer än några få tusen kronor. :D
pvt. du verkar ha bra koll på bilar.. därför är det säkert mycket lättare för dig att köpa in en bil med några fel och laga..
så enkelt är det inte för mig som inte kan mycket om bilar..(lär mig) :)
jag har inte anmält någon av dessa jag pratat om.. blev bara väldigt arg när jag lagt massa pengar på en bil som skulle vara i fungerande skick.. där säljar sagt att bilen är i bra skick och inga fel alls...

för er nyfikna så kommer inte missljudet jag skrivit om förut från däcken.. utan en spänrulle tror jag.. för den kraslar endast vid lät gaspådrag runt 1500varv..
är det svårt att byta en spänulle? kan jag göra det själv?? jag är nyfiken av mig och tycker om att peta i saker. :)

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]