Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Håller med dig John.. jag kan i allafall lösa hela problemet med att ta släpet till uppkörningen genom att använda vår mindre (!) bil. Den får köra ett släp av den vikt som jag sen kan använda V70n för att köra upp med enligt reglerna.. hm..

Funderar på vad jag ska lasta för något som är rätt enkelt att surra.. Några tips?
Användarvisningsbild
av Camel
JohnB skrev:Om provet går ut på att du ska bevisa att du kan hantera ett släp efter bilen borde väl en lagom lastad kåpvagn i storleken 1.30x2.60 räcka utmärkt.
Transportstyrelsens föreskrifter om förarprov utökad behörighet B TSFS 2012:44 skrev: 3 § Körprovet ska genomföras med en lämplig personbil eller lätt lastbil med en tjänstevikt av lägst 1 000 kg och en totalvikt av högst 3 500 kg samt ett släpfordon med totalvikt över 750 kg.
5 § Släpfordonet ska vara lastat till minst halva maximilasten.
Släpfordonets lastutrymme ska ha formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet, om sikten bakåt bara är möjlig när dragfordonets sidobackspeglar används.
Lasten ska vara förankringsbar och av styckegodskaraktär.
6 § Fordonskombinationen ska ha en sammanlagd totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg.
JohnB skrev:vilka säkerhetskontroller man ska utföra
Transportstyrelsens föreskrifter om förarprov utökad behörighet B TSFS 2012:44 skrev: 12 § I säkerhetskontrollen ska ett slumpmässigt urval eller allt av följande ingå:
– belysning, körriktningsvisare, reflexer och signal,
– vindrutetorkare och spolare,
– backspeglar,
– styrning,
– bromsar,
– däck och fälg,
– vätskor (till exempel spolarvätska, kylarvätska och motorolja),
– varningssystem,
– rutor,
– kopplingsanordning, katastrofbromsvajer,
– elanslutning till släpfordon, och
– last (säkring, placering, mängd, registreringsbevis).
JohnB skrev:vilka krav som ställs på att kunna backa med släpet?
Transportstyrelsens föreskrifter om förarprov utökad behörighet B TSFS 2012:44 skrev: 16 § Sökandens förmåga att manövrera fordonskombinationen under körning ska kontrolleras. Kontrollen ska avse sökandens förmåga att använda rätt växlings- och bromsteknik och att använda reglage- och manöverorgan utan att uppmärksamheten avleds. Därutöver ska kontrollen avse sökandens förmåga att bedöma vilket utrymme fordonskombinationen behöver.
Manövreringen ska omfatta minst två av följande moment, varav minst ett ska gälla backning:
– backning med sväng, där rak backning ingår före eller efter svängen,
– vändning,
– uppställning bakom eller framför annat fordon eller mellan andra fordon,
– uppställning på parkeringsplats, och
– start i med- och motlut.
joel80 skrev:Måste en backning sitta direkt på en uppkörning? Jag menar, får man köra fram lite och justera om man märker att man hamnar lite snett...
Transportstyrelsens föreskrifter om förarprov utökad behörighet B TSFS 2012:44 skrev: 10 § Körprovet ska bestå av säkerhetskontroll och körning i och utanför tätort. Den sökande ska köra mot angivet mål eller efter angiven färdväg under sammanlagt minst 25 minuter.
Det verkar som föreskrifterna inte är så krångliga egentligen, men de lämnar utrymmen för tolkning så att det praktiska körprovet kan nog se olika ut beroende på förarprövaren. Inget särskilt manöverprov finns i föreskrifterna för utökad B-behörighet annat än att i körprovet ingår vissa manövreringsmoment, som t.ex. backning med sväng, där rak backning ingår före eller efter svängen. Detta sker i verklig trafik.

Länk till Transportstyrelsen TSFS 2012:44
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 012_44.pdf

Länk till Körkortsportalen
http://www.korkortsportalen.se
Användarvisningsbild
av joel80
Camel skrev:
joel80 skrev:Måste en backning sitta direkt på en uppkörning? Jag menar, får man köra fram lite och justera om man märker att man hamnar lite snett...
Transportstyrelsens föreskrifter om förarprov utökad behörighet B TSFS 2012:44 skrev: 10 § Körprovet ska bestå av säkerhetskontroll och körning i och utanför tätort. Den sökande ska köra mot angivet mål eller efter angiven färdväg under sammanlagt minst 25 minuter.
Det där säger ju ingenting om hur många försök eller vilken tid man får på varje enskilt försök.. annars var ju den övriga informationen du hittat rätt bra.. jag har läst delar av det men inte hittat så komplett info. Verkar vara lite utspritt och man måste läsa mycket där emellan. :)
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Det där säger ju ingenting om hur många försök eller vilken tid man får på varje enskilt försök..
Inget särskilt manöverprov med backning på bana före körprovet ska göras för utökad B-behörighet till skillnad mot BE. I manöverprovet för BE är tiden begränsad och förarprovaren kan avbryta provet om den sökande inte klarar av att manövrera. För utökad B-behörighet finns bara ett körprov som sker i verklig trafik där bl.a. moment med backning ska ingå. Tiden för körprovet ska uppgå till minst 25 minuter. Jag kan inte hitta någonstans att tiden för ett visst delmoment skulle vara begränsad. Så länge som alla trafikregler uppfylls och man klarar av att manövrera på avsett vis så ska det inte vara några problem med omtag.
av JohnB
Bra infosamling där Camel :) men som jag hoppas min text antyder lämnar hela körprovet en hel del öppningar för subjektiv tolkning av examinatorn. Jag har en kåpvagn i den storlek jag förespråkade med en totalvikt på 850kg men tyvärr är ju min S60 för lätt för att tvinga totalvikten över 3500kg. Det är där jag tycker att transportstyrelsen krånglat till det för mycket. Vad är det som säger att jag är bättre på att köra med min kåpvagn om jag hänger den efter t ex en Grand Cherokee istället för min S60 som är bilen jag kör varje dag och är mest bekväm med.

/John
Ingen har nämnt eko-driving, kan man inte det så blir det hemläxa och beställning av ny uppkörning, vem f.n kan det då...
Surrningen med spännband och vilken vinkel de har samt friktionen mellan godset och kärrans underlag är också bra att kunna på sina fem fingrar, finns en app.
Rätt kärra med som får lasta tyngden samt rätt lastvikt, påbyggnaden skall ha en form av en "kub" som de har luddigt uttalat, inte husvagn och väljer man en biltransport med bil på så läs på hur man surrar dem på rätt sätt.
Har några i bekanskapskretsen som tog BE vid årsskiftet samt en med utökad strax efter, det var stora likheter med BE så han funderar på att skriva upp och köra en gång till.
Användarvisningsbild
av joel80
Man måste fixa det på annat sätt.. annars blir det tydligen ingen uppkörning enligt flera vittnesmål här på forumet.
Jag kommer kunna klara det genom att köra dit släpen med vår mindre bil som får dra mer.. När jag sen kopplar det på V70 så kommer jag över 3,5 ton i totalvikt och kan använda det till uppkörningen.
:)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 15
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]