Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ynot skrev:Hittade bild på övergångsstället.
http://kartor.eniro.se/m/n9BvU
Äre allvarligt, stod kärringen på andra sidan gatan och du fick böta för du körde på den här sidan???
Du kan inte mena allvar?
Menar du allvar så är det ju rent för jävligt, det kan fan inte va sant, då borde ju typ precis alla billister åka på böter varje dag!!!
Jag hade bestridit. Direkt och utan tvekan. Inte för att det går att vinna: trafikförordningen har inget undantag för refuger. Utan just för att kunna lägga fram vettiga synpunkter i rätten och därmed kanske få ytterligare några personer i myndighetsställning och/eller rättväsendet att tänka lite. Men som sagt ha inga förhoppningar om att vinna. För att visa dig att man ska rätta sig i ledet kan straffet teoretiskt t.o.m. bli högre.

Zebralagen är en typisk skrivbordsprodukt som inte tar hänsyn till att trafikanter är människor med dess psykologiska reaktionsmönster. Många föreskrifter i trafikförordningen är just av denna typ. De skapar motsättningar mellan olika trafikantgrupper samt ger alla inblandade skyldigheter i alla lägen. Ingen ska ha rättigheter. Genom osäkerheten som detta medför är det tänkt att alla ska ta det försiktigare och därigenom är det tänkt att trafiken ska bli säkrare. Men i verkligheten blir det ofta inte så eftersom man inte tagit hänsyn till människans psykologi. Trafikmiljön blir bara sämre och sämre. Vänligheten är bort för länge sedan. Endast piska, övervakning samt hot om straff skapar den följsamhet som finns i vissa lägen. Den kommer inte automatiskt med logiskt tänkande. Dagens trafiklagstiftning är inte modern. Den kommer att behöva se helt annorlunda ut i framtiden om nollvisionen verkligen ska nås till sin matematiska betydelse.

Zebralagen var tänkt att höja trafiksäkerheten när den infördes. Trots att det redan före införandet fanns undersökningar från andra länder att fler gångtrafikanter skadas efter införandet av Zebralagar. Utfallet i Sverige blev lika som de andra länderna med Zebralagar: fler skadade gångtrafikanter. Det finns ett stort misstag med Zebralagen: den ger en trafikantgrupp exklusiva rättigheter. Trots att det inte uppfattas som logiskt eller praktiskt bra av fordonsförarna som ska lämna väjningsplikt. Det typiska fallet är just detta med obevakade övergångsställen i kombination med refuger. Och den trafikantgrupp som i detta fall har exklusiva rättigheter är dessutom i många fall inte trafikutbildad.

Stockholms stads trafikkontor skriver följande:
Trafikkontoret Stockholms stad skrev:Refugen kan ha flera viktiga funktioner dels som markering av själva övergångsstället, dels som en möjlighet för fotgängarna att korsa gatan i flera etapper.
Hela dokumentet från trafikkontoret finns här:
http://www.stockholm.se/PageFiles/57636 ... ersikt.pdf
Spoiler »
Zebralagen negativa konsekvenser för trafiksäkerheten har uppmärksammats länge. Stockholms stads trafikkontor menar idag att Zebralagen är till för framkomligheten. Man har släppt trafiksäkerheten som ett argument. Man tycker även att refuger ger möjligheter för gångtrafikanter att korsa gatan i flera etapper. Man antyder alltså en logiskt uppträdande som dock inte har stöd i trafikförordningen. Men att ta bort Zebralagen skulle bli en alltför stor prestigeförlust för politikerna som infört den. Många kommuner har istället minskat antalet obevakade övergångsställen för att minska antalet skadade gångtrafikanter totalt sett. Då minskar även framkomligheten för de gående trots att Zebralagen är kvar i lagstiftningen. Resultatet: missnöjda och uppretade trafikanter samt ingen säkerhetsvinst och samma dåliga framkomlighet som innan.

Röster börjar höjas för att även ge gångtrafikanterna skyldigheter att ta hänsyn till fordonstrafiken. Bl.a. denna motion:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... ?text=true
Motion 2012/13:T445 Översyn av zebralagen
Spoiler »

Avslutningsvis kan jag inte låta bli följande reflektion:
Trafikkontoret Stockholms stad skrev:Eftersom fler bilister numera lämnar fotgängarna företräde har lagen ökat bilisternas genomsnittliga fördröjning (ca 1 sek per fotgängarpassage). Det uppvägs dock av den framkomlighetsvinst som fotgängarna fått (1.7 sekunder per passage) . Sammantaget har alltså lagen inneburit förbättrad framkomlighet för trafikanterna.
Varför kan inte trafiklagstiftarna ta samma hänsyn till tidsvinster gällande Zebralagen som i sin syn på hastighetsgränserna. I resonemanget med Zebralagen konstaterar man själv att framkomligheten ökar men säkerheten minskar. När det gäller hastighetsgränser är det tvärt om. Cyniskt och inkonsekvent. Man spelar med gångtrafikanternas välbefinnande och hälsa som en parameter på ett fullkomligt repsektlöst sätt.

Ta tillbaka erkännandet och framför din hjärtas mening! Det man tycker är helt obegripligt och ologiskt ska man inte utan vidare acceptera. Isåfall blir det ju aldrig någon förändring. Jag är övertygad om att TS är en helt normal trafikant som framför sitt fordon med endast goda avsikter. Men så uppstår det ju problem när lagstiftningen inte alls är den man logiskt förväntar sig. När dessutom ordningsmakten väljer att driva en överträdelse till sin spets som i detta fall blir det ju extra surt.

Detta bidrar naturligtvis inte till någon frivillig följsamhet och acceptans av lagstiftningen. Man kommer troligen endast att bevaka sina rättigheter ännu mera i framtiden. Detta är normal psykologi eftersom man inte känner sig rättvist behandlad.
Man vet ju aldrig. Teoretiskt kanske det går att driva till ett prejudikat. Kanske t.o.m. prejudikatet skapar lite bättre logik i juridiken kring obevakade övergångsställen med refuger. Men ha inga stora förhoppningar.

Observera att min åsikt är att man protesterar genom skrivelser till myndigheter eller bestrider/överklagar böter som man anser orättfärdiga. Man ska aldrig protestera genom att medvetet bryta mot lagar.
av Lazy
semmelman skrev:
Äre allvarligt, stod kärringen på andra sidan gatan och du fick böta för du körde på den här sidan???
Du kan inte mena allvar?
Menar du allvar så är det ju rent för jävligt, det kan fan inte va sant, då borde ju typ precis alla billister åka på böter varje dag!!!
Jo exakt tanten var på andra sidan gatan och stod och väntade på att bilarna på hennes sida skulle stanna vilket jag också skulle ha gjort på min sida som polisen sa och rabblade upp vilken regel/lag som gällde här.
av Lazy
Camel skrev:Jag hade bestridit. Direkt och utan tvekan. Inte för att det går att vinna: trafikförordningen har inget undantag för refuger. Utan just för att kunna lägga fram vettiga synpunkter i rätten och därmed kanske få ytterligare några personer i myndighetsställning och/eller rättväsendet att tänka lite. Men som sagt ha inga förhoppningar om att vinna. För att visa dig att man ska rätta sig i ledet kan straffet teoretiskt t.o.m. bli högre.

Zebralagen är en typisk skrivbordsprodukt som inte tar hänsyn till att trafikanter är människor med dess psykologiska reaktionsmönster. Många föreskrifter i trafikförordningen är just av denna typ. De skapar motsättningar mellan olika trafikantgrupper samt ger alla inblandade skyldigheter i alla lägen. Ingen ska ha rättigheter. Genom osäkerheten som detta medför är det tänkt att alla ska ta det försiktigare och därigenom är det tänkt att trafiken ska bli säkrare. Men i verkligheten blir det ofta inte så eftersom man inte tagit hänsyn till människans psykologi. Trafikmiljön blir bara sämre och sämre. Vänligheten är bort för länge sedan. Endast piska, övervakning samt hot om straff skapar den följsamhet som finns i vissa lägen. Den kommer inte automatiskt med logiskt tänkande. Dagens trafiklagstiftning är inte modern. Den kommer att behöva se helt annorlunda ut i framtiden om nollvisionen verkligen ska nås till sin matematiska betydelse.

Zebralagen var tänkt att höja trafiksäkerheten när den infördes. Trots att det redan före införandet fanns undersökningar från andra länder att fler gångtrafikanter skadas efter införandet av Zebralagar. Utfallet i Sverige blev lika som de andra länderna med Zebralagar: fler skadade gångtrafikanter. Det finns ett stort misstag med Zebralagen: den ger en trafikantgrupp exklusiva rättigheter. Trots att det inte uppfattas som logiskt eller praktiskt bra av fordonsförarna som ska lämna väjningsplikt. Det typiska fallet är just detta med obevakade övergångsställen i kombination med refuger. Och den trafikantgrupp som i detta fall har exklusiva rättigheter är dessutom i många fall inte trafikutbildad.

Stockholms stads trafikkontor skriver följande:
Trafikkontoret Stockholms stad skrev:Refugen kan ha flera viktiga funktioner dels som markering av själva övergångsstället, dels som en möjlighet för fotgängarna att korsa gatan i flera etapper.
Hela dokumentet från trafikkontoret finns här:
http://www.stockholm.se/PageFiles/57636 ... ersikt.pdf
Spoiler »
Zebralagen negativa konsekvenser för trafiksäkerheten har uppmärksammats länge. Stockholms stads trafikkontor menar idag att Zebralagen är till för framkomligheten. Man har släppt trafiksäkerheten som ett argument. Man tycker även att refuger ger möjligheter för gångtrafikanter att korsa gatan i flera etapper. Man antyder alltså en logiskt uppträdande som dock inte har stöd i trafikförordningen. Men att ta bort Zebralagen skulle bli en alltför stor prestigeförlust för politikerna som infört den. Många kommuner har istället minskat antalet obevakade övergångsställen för att minska antalet skadade gångtrafikanter totalt sett. Då minskar även framkomligheten för de gående trots att Zebralagen är kvar i lagstiftningen. Resultatet: missnöjda och uppretade trafikanter samt ingen säkerhetsvinst och samma dåliga framkomlighet som innan.

Röster börjar höjas för att även ge gångtrafikanterna skyldigheter att ta hänsyn till fordonstrafiken. Bl.a. denna motion:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... ?text=true
Motion 2012/13:T445 Översyn av zebralagen
Spoiler »

Avslutningsvis kan jag inte låta bli följande reflektion:
Trafikkontoret Stockholms stad skrev:Eftersom fler bilister numera lämnar fotgängarna företräde har lagen ökat bilisternas genomsnittliga fördröjning (ca 1 sek per fotgängarpassage). Det uppvägs dock av den framkomlighetsvinst som fotgängarna fått (1.7 sekunder per passage) . Sammantaget har alltså lagen inneburit förbättrad framkomlighet för trafikanterna.
Varför kan inte trafiklagstiftarna ta samma hänsyn till tidsvinster gällande Zebralagen som i sin syn på hastighetsgränserna. I resonemanget med Zebralagen konstaterar man själv att framkomligheten ökar men säkerheten minskar. När det gäller hastighetsgränser är det tvärt om. Cyniskt och inkonsekvent. Man spelar med gångtrafikanternas välbefinnande och hälsa som en parameter på ett fullkomligt repsektlöst sätt.

Ta tillbaka erkännandet och framför din hjärtas mening! Det man tycker är helt obegripligt och ologiskt ska man inte utan vidare acceptera. Isåfall blir det ju aldrig någon förändring. Jag är övertygad om att TS är en helt normal trafikant som framför sitt fordon med endast goda avsikter. Men så uppstår det ju problem när lagstiftningen inte alls är den man logiskt förväntar sig. När dessutom ordningsmakten väljer att driva en överträdelse till sin spets som i detta fall blir det ju extra surt.

Detta bidrar naturligtvis inte till någon frivillig följsamhet och acceptans av lagstiftningen. Man kommer troligen endast att bevaka sina rättigheter ännu mera i framtiden. Detta är normal psykologi eftersom man inte känner sig rättvist behandlad.
Man vet ju aldrig. Teoretiskt kanske det går att driva till ett prejudikat. Kanske t.o.m. prejudikatet skapar lite bättre logik i juridiken kring obevakade övergångsställen med refuger. Men ha inga stora förhoppningar.

Observera att min åsikt är att man protesterar genom skrivelser till myndigheter eller bestrider/överklagar böter som man anser orättfärdiga. Man ska aldrig protestera genom att medvetet bryta mot lagar.
Bra inlägg, men jag har skrivit på boten och även betalat den så jag får nog leva med detta, men jag förstår vad du menar och idag ångrar jag att jag inte bestred den på plats (var lite stressad på väg till kundbesök) som jag hoppas många andra gjort som blivit stoppade vid samma övergångsställe, man undrar hur många bilister som stoppats för detta då Sveavägen är en av dom mest trafikerade vägarna i Stockholm.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... ngsstalle/

"Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Fordonsföraren ska alltså släppa fram gående. Men gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig. Även den som leder en cykel räknas som gående."

- Finns mycket lite stöd för böter där tycker ni inte?

Vill poängtera det står väjningsplikt och släppa fram, det står inte stanna. Jag skulle bestrida så det rök om det!
Senast redigerad av 4 semmelman, redigerad totalt 0 gång.
av umekille
Skulle man stanna för sådana saker som en person som skall
gå över från andra sidan vägen i rusningstrafik e.dyl. så skulle
man ha minst 99%mördande blickar av bakomvarande och en tutande
blinkande rövslickare i bakre stötfångaren...snacka om ogenomtänkt.
skapar bara stor irritation och onödigt uppretade trafikanter.
Om jag förstått detta rätt så är alltså en person påväg att gå över en gata som har en refug halvvägs som delar mötande filer.
Detta betyder att all trafik skall stanna i alla fyra körfält så snart fotgängaren visat att denna vill passera vägen?

Detta kommer bara leda till att hela Stockholm innerstad kommer att stå still och tempot bli ännu hetsigare.
Finns inte en j***a chans att polisen själva stannar i en sån situation, dom klarar ju inte ens av att använda blinkers längre.

Antingen så är det någon kvot dom fylla eller så är det ren idioti som när dom ligger i vänsterfil i 60 på 70-sträckan på Nynäsvägen och dom kallar det "hastighetsdämpande åtgärder".
Leder inte till något annat än irritation och tokgasningar/snabba inbromsningar.

Är det bara jag som tycker att Svenska polisen blivit extremt kontraproduktiva?
Inte ens mina gamla föräldrar har tilltro till polisen längre vilket säger en del.
Vojje skrev:
Som sagt refugen har spelat ut sin roll juridiskt, och som ni ser på bilden tydligen även infrastruktuellt. Det finns ju ingen refug på övergången!

Glasklart :-)-)

Trafikförordningen kap.3 §61

Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
Glasklart ??? Försöker läsa lagen och det är väl inte glasklart ?

Väljningsplikt innebär ju följande, och defineras väl så här tex:

Trafikanterna ska alltid sänka hastigheten i dessa fall och stanna om det är nödvändigt och får bara köra vidare om det kan ske utan fara eller hinder för trafikanter på den korsande vägen

Så hur kan man säga att bilen på bilden skulle utgöra hinder eller fara för fotgängarna som är på vänstra sidan i denna bilden om de börjar närma sig övergångsstället ???

Fara eller hinder kan väl bilen knappat vara för fotgängarna innan de börjat knalla en bit. ''

Men det är klart, läser man lagen som fan läser bibeln, så räcker det kanske med att äga en bil i stockholm så kan man ses som ett hinder och bli bötfälld direkt.

Bild
vetten skrev:En sån här kan ju vara bra att ha vid sådana tillfällen.
Spoiler »
Den här hade tomten med sej till mej :wink:

Du kan få låna min tråd och lägga upp video om du råkat ut för något.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 38&t=89740
:wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor