- tor 06 dec 2012, 18:33
#706690
Bra att det löste sig. Väldigt dyrt dock.
En bekant lämna in sin bil med ett liknande fel, detta var dock bara en vanlig bult som blivit totalrunt, men principen är densamma. Tror han fick betala runt 100 spänn inkl. hjulbytet(1 fälg - den som satt fast) för det :roll:
Och givetvis ska ju fälgen skyddas - det borde vem som helst som hållt i en svets veta!
På en däckfirma jag praktiserade på för massa år sedan så bockade han(däckgubben) till en plåt i alu(har jag för mig) som stack ner runt bulten samt täckte fälgen innan han svetsa fast skaft. Mig veterligen blev det aldrig någon skada på någon fälg. Fast då har han jobbat som däcknisse i typ 30år nu, så han har väl vanan inne :)
Krakus skrev:Nu är det klart. Det gick ut på att först svetsa fast halsen sen en m10 bult med sexkantsskalle.
Notan? 604kr inkl moms.
Fälgen? Sotat och svetsloppor. Hade jag inte skyddat hålet med aluminiumtejp, hade färgen blivit förstört.
Bra att det löste sig. Väldigt dyrt dock.
En bekant lämna in sin bil med ett liknande fel, detta var dock bara en vanlig bult som blivit totalrunt, men principen är densamma. Tror han fick betala runt 100 spänn inkl. hjulbytet(1 fälg - den som satt fast) för det :roll:
Och givetvis ska ju fälgen skyddas - det borde vem som helst som hållt i en svets veta!
På en däckfirma jag praktiserade på för massa år sedan så bockade han(däckgubben) till en plåt i alu(har jag för mig) som stack ner runt bulten samt täckte fälgen innan han svetsa fast skaft. Mig veterligen blev det aldrig någon skada på någon fälg. Fast då har han jobbat som däcknisse i typ 30år nu, så han har väl vanan inne :)