Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Jag köper durkslag o hink i plast för någon 10:a på ÖoB och så har man en 5-10 kg mega-torrboll som kan adsorbera 10-12 liter vatten.
Du ska få mig på ditt samvete! Nu sticker jag till Tomelilla och handla durkslag och hinkar! ;)
Har husvagn (hade 5 torkbollar förra vinter i) samt 2 sommarbilar :) som förvaras i kallgarage :)

Jag drar... :)
Jag har aldrig haft med torrbollar att göra (utom möjligen i överförd mening en och annan av rasen homo sapiens...)

Därför undrar jag hur man "tillverkar" den där megatorrbollen. Skall man haka på durkslaget i ovankanten på spannen och fylla det med torrmedlet, så att det finns tomt utrymme i spannen så vattnet kan samlas där? Eller?
Scania skrev:Jag har aldrig haft med torrbollar att göra (utom möjligen i överförd mening en och annan av rasen homo sapiens...)

Därför undrar jag hur man "tillverkar" den där megatorrbollen. Skall man haka på durkslaget i ovankanten på spannen och fylla det med torrmedlet, så att det finns tomt utrymme i spannen så vattnet kan samlas där? Eller?
Exaktamente.... ett sådant här för en 10:a .... Plast ska det vara så det inte rostar.
Bild
Överst i hinken och så fyller man på några kg Calciumklorid (från lantmännen/granngården/ÖoB).

Kom ihåg att köpa rätt salt, Calciumkloridm inte Natriumklorid för då tar det evigheter....

Så till våren är hinken full med vatten (mättat saltvatten)

Och saltvattnet kan du spara och hälla ut på garageuppfarten när det är isigt för det funkar lika bra som att salta bort isen med salti flingform....
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]