Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
White skrev:Finns ju även instrument att mäta "vattenhalten" i bromsvätskan med.
Just det. På B-tema. Synd att jag fick leta upp det infot själv. :( Fast det gör inget då jag vetat det länge. :D

Egentligen tror jag problemet är att K. bytt från Volvo -07 med erkänt svampaktiga bromsar till tysk precision.
Inte konstigt att bromsarna i Peggan känns lite franska, så att säga.
Användarvisningsbild
av Ravi
Vojje skrev:
Krakus skrev:Ok. Då är det annat. Frågan är bara vad? Kopparpasta? Nee.
Skulle inte förvåna mig (eller Ravi) om du snålat med kopparpastan.
Har du kollat dina belägg och skivor. De ska vara raka, inte konvexa eller konkava.
Har du glidande ok? Belägg från B-tema som fastnat i oket på glidsidan (yttersidan)?

Ha ha :)
Användarvisningsbild
av Ravi
Ha ha här händer det saker,ibland kan man nästan tro att alla här jobbar på Volvo :) och har minst 15 års erfarenhet ! Enligt vad som skrivs eller hittat info på nätet ! Bild

Vojje så att du lagt ut din pärla på blocket :)
Användarvisningsbild
av Vojje
Ravi skrev:Ha ha här händer det saker,ibland kan man nästan tro att alla här jobbar på Volvo :) och har minst 15 års erfarenhet !
Vojje så att du lagt ut din pärla på blocket :)
Som tur är jobbar vi inte inom samma verkstad. Det hade nog blivit mest snack och inte så mycket av verkstad alls är jag rädd.
Men om jag får stå för 14 av åren kan vi nog dra ihop 15 års erfarenhet tillsammans i denna tråden :lol:

Slå till på bilen, vet ja. Prima bromsmjölk :-)-)
av rd350
Bromsvätska byter man ca varannan service. Att skilja på bruksbil och finbil är ju en ganska farlig inställning! Ta en bil med för hög vattenhalt i bromsvätskan och sen får du plötsligt en anliggande broms av nån anledning, då har du snart en kokande bromsvätska och då är bromsen noll!! En liter bromsvätska dot4 kostar ca 150kr och styvt en halvliter räcker till ett byte....
av Krakus
rd350
Bromsvätskan är verkligen inget att bråka om. Några kronor.
Det är värre med att utföra jobbet. Är man ensam, är det mycket svårare.

P.s. Byter du verkligen 2-3 gånger om året? ?:-/ ?:-/
Användarvisningsbild
av Vojje
Krakus skrev: Det är värre med att utföra jobbet. Är man ensam, är det mycket svårare.
I synnerhet om man lyckas dra av en nippel. Då väntar gångmarsch :cry:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]