Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Krakus
#681088
pettson

Jag vet att däckdimension och mönster påverkar bränsleförbrukningen. Det har jag själv fått erfara.
Men vet du i procent hur det ligger till om man jämför 2 lika mönstrade däck 195 kontra 235 mm?
Och då menar jag samma diameter/olika profil.
av *pettson*
#681672
Krakus skrev:pettson

Jag vet att däckdimension och mönster påverkar bränsleförbrukningen. Det har jag själv fått erfara.
Men vet du i procent hur det ligger till om man jämför 2 lika mönstrade däck 195 kontra 235 mm?
Och då menar jag samma diameter/olika profil.
Nej det vet jag inte, det finns egentligen ingen meningsfull statistik på detta. Likväl som det inte finns någon meningsfull statistik på att ecodriving på ett visst sätt sparar mest bensin.
Varför är det så då? Tja enklaste förklaringen är att underlaget och terrängen samt vädret runtomkring dej styr mera av bränsleförbrukningen för dej än just däckvalet i sej, eller för den delen en viss typ av ecodriving.
För att göra några exempel på min 850 T: Vägen jag åker på en del av min väg till jobbet är så sönderkörd av tung trafik samt kuperad och dessutom är det alltid blåsigt så att jag inte lär kunna köra så snålt som möjligt oavsett däckval. Det gör ingen skillnad där i dom djupa spåren. Men det gör skillnad på plan och fin samt tät asfalt. Min körstil gör mera skillnad än någonsin när jag kommer in i en kurvig och backig del av min färdväg, det blir lite av racingtänk där, du går in med en viss hastighet i en kurva och blir det perfekt kan du faktisk gå ur samma kurva med högre fart. Är jag aktiv där och kör i harmoni med vägen så känns det som om allt bara flyter på och förbrukningen är väldigt låg (snittar den sträckan på 0,82 sett över 100 mil). En metod som inte går att utföra på en plan vägsträcka i konstant hastighet.
Enligt ecodriving bör jag gasa upp i fart och sen hålla den. Resultatet om man nu gör detta med min bil är att snittet ligger på runt 4 liter per mil under acc och sedan snittar ned sej normalt givetvis. Men det blir faktiskt mera bränsleåtgång än om jag smyger upp hela tiden och håller mej under 2200 rpm sålänge det går (beror på vad man ska upp i för fart givetvis). För jag kan lätt smyga upp i fart utan att passera 1,5 liter/mil, tidsmässigt handlar det inte heller om någon jättetidsskillnad, stora skillnaden är att jag inte får bränsleuppfetning som är ett måste när laddtrycket är i, en turbo får REJÄL uppfetning vid ladd normalt sett.
När det gäller varvtal så alltid höga växlar och lågt varv, en god ide i en sugmotor men en mycket dålig i en turbo. Snittet blir betydligt högre i turbon än om jag faktiskt är aktiv och alltid håller varvtalet runt 2600 rpm. Av någon anledning är det varvtalet där enligt färddatorn går åt minst bensin oavsett växel i min motor/växellådskombination. Sen gällde det att kanske rulla ibland. Tyvärr ingen bra ide med en bil nyare än låt säga 92. En mycket god ide på en utan insprutning eller kanske på en bil med annan insprutning. Rullar jag så får jag bränsleåtgång om aldrig så liten. Om jag håller varvtalet över 2500 innan jag går in där jag vill släppa av och bara släpper gasen helt istället så jag får motorbroms, dvs släpper senare, dock på planerat avstånd, så får jag bränsleavstängning ned till 1500rpm sen slås bränslet på igen. Det tar dock 10 sek att få hel bränsleavstängning då det gradvis stängs av. Det ger dock lägre förbrukning totalt sett än att rulla eller liknande.
Det här är bara några exempel med mitt fordons kombination, det behöver inte gälla din bil. Men det jag mest vill ha sagt är att du måste lära känna din bil och din bils insprutningsystem/motor för att kunna nyttja just detta bäst oavsett vad någon kommer och säger om ecodriving inklusive jag. Det finns inget generellt mellan olika bilar utom att inte gasa mera än nödvändigt. Det finns ingen metod som går att implementera på alla bilar och alla årsmodeller.

Min kombination: 2,3L T5 nu 6000 mil gammal (ganska nybyggd motor) med GLT kamaxlar från 92, frästa portar i blocket för vevhusventilationen, parner viktade H stakar, chippad, 19T, portat grenrör i utblåset så att säga, 3" dp, modifierad orginalkatalysator (3" in och orginalstorlek ut), Simons sport kolstålsavgas anpassat för just turbo, ställbart bränsletryck, just nu på 3,15bar, orginalspridare, orginal luftfilterbox med ett biltema filter i. Även oljefiltret är biltemas. Växellåda: M56H med internslav (nyare variant alltså), med orginalutväxlingen för T5. Däck: Ett skräpfabrikat vid namn duro som nog är dom dyraste skräpdäck jag haft, bra grepp oavsett väder och alltid morgonsula samt obalans oavsett hur man gör. Däcktryck: 3 bar runtom. Storlek: 205/50-16. Totalsnitt över 900 mil med blandad körning när det gäller både väg och hastighet samt humör: 0,92L/mil
av 2444ever
#681734
Jag har sugmotor (V70 -00 170hp, manuell), har också fått känslan att om man jämför frilägesrulla ner till viss hastighet eller motorbromsa ner till samma, och om man i båda fallen träffar rätt så är motorbromsen mest ekonomiskt.
Som *pettson* konstaterat angående sugmotor vs. turbo så går min mer ekonomiskt ju mindre varvtal (lägre än c.a 1200rpm känns dock inte bra), t.ex. på plan mark i 55 km/h enligt mätaren så tar den mindre i 5an än 4an.

EDIT: ändrat några rpm-siffror, kollade lite noggrannare vid dagens biltur

Angående acceleration, tror det är en hel vetenskap. Om vi utgår från slät asfalt, vindstilla, solen i nacken och hemlängtan, och acc upp till 50 km/h (så man kan utesluta alltför mycket påverkan av luftmotstånd) så:
För olika motorer (typ, prestanda) bör det väl vara olika optimala sätt att acca (som *pettson* också säger). Jag vet inte om jag tror riktigt på t.ex. växla 2-4 (sluthastighet 55 km/h), det skulle för min motor innebära över 2000rpm på 2an, jag har fått en känsla av att min går snålast om jag växlar upp vid ungefär 1600rpm i samtliga växlar. Det enda jag kan tänka mig skulle tala för att växla 2-4 är om varje växling tar extra soppa om man är lite långsam med växlingen, det är ju en liiiten tid med bara tomgång utan att driva framåt.

Ytterligare en fråga om acc, om vi rent teoretiskt säger att det optimala skulle vara att acca upp till 2000rpm och sedan växla upp. Är det då gasen i botten upp dit, eller "smyga" upp till 2000rpm, eller något mellanting?
Detta gäller då sugmotor.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#681921
2444ever skrev:Ytterligare en fråga om acc, om vi rent teoretiskt säger att det optimala skulle vara att acca upp till 2000rpm och sedan växla upp. Är det då gasen i botten upp dit, eller "smyga" upp till 2000rpm, eller något mellanting?
Detta gäller då sugmotor.

På min 945 GL var det rent slöseri att gasa i botten.
Det bästa var att helt enkelt ge bilen så mycket gas den ville ha, så att säga (det är något man lär sig allt eftersom man lär känna sin bil).
Då drack den som minst, samtidigt som den gav god acceleration (så god en B230FB nu kan ge :mrgreen: )
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#681978
2444ever skrev:Ytterligare en fråga om acc, om vi rent teoretiskt säger att det optimala skulle vara att acca upp till 2000rpm och sedan växla upp. Är det då gasen i botten upp dit, eller "smyga" upp till 2000rpm, eller något mellanting?
Detta gäller då sugmotor.
Mellanting, extremvärde är aldrig optimla.

Om du gasar för lite kommer det ju att ta evigheter innan du är uppe i marchfart och har lyckats peta i högsta växeln. Då får du åka alldeles för länge på låga växlar.

Om du gasar för mycket kommer motorn att jobba ovanför sitt effektivaste lastområde, gäller både bensin och dieselmotorer.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]