Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

mattias perssom skrev:Staten rövpumpar en precis överallt, när man handlar mat, bensin/diesel, div trafik avgifter,mm så varför inte dubbdäck också.
Finns det nåt som är avgiftfritt, så avgiftbelägger dom det,mest för att dom kan!
Man bilr så trött på den satans lekskolan politkerna håller på med, för dom själv känner ju inte av skatt/prishöjningar som dom slänger vilt omkring sig med sina svinhöga löner.
Dom skiter i sitt folk, bara dom får in skattepengar så e dom nöjda!

Visst det kan hända att dubbdäck river upp partiklar, men i slutänden är det pengar det handlar om!

Det är så här JAG ser på saken!
Och ändå påstår de att vi inte har har mer än 2% inflation. Jag får inte ekvationen att stämma.
White skrev:Med den inställningen ska ju i så fall punktskatt införas på allt och alla som det minsta lilla utnyttjar samhällets resurser eller "sliter"
på någonting i samhället det lilla minsta utöver "normpersonen", som skattebetalande marionetter ungefär! Ett sådant samhälle hade
ju varit kul att leva i......
Så är det ju redan idag tycker jag. Det är ju faktiskt ännu värre om man tänker efter

Staten föröker ju bestämma åt mig exakt vad jag ska använda pengarna till, för det förstår ju staten bättre än jag själv gör.

Mins surt förvärvade slantar ska ju tex användas till att måla om huset och inte bilen, det har staten bestämt via ROT.

Om hemmet ska damsugas men inte bilen, det har staten bestämt via RUT.

Det finns ju tusentals människor i flera nya myndighter som jobbar med att ta fram/underhålla och följa upp dessa regler, tex exakt vilka olika typer av ytor som vid damsugning, tvättning, målning osv medför ev skatterabatt. Som tex bilpåt, tapet, parkett, eller heltäckningsmatta som ibland ger rabbatt om den ligger i hallen, men inte på bilgolvet osv....
White skrev: EDIT: Konstaterar nu på morgonen att jag är jäkligt glad att jag kör med dubbdäck!
Det har regnat och haglat största delen av natten och sedan frusit på så det är en tjock ishinna över allt, så även vägen.
I vanlig ordning har någon saltbil inte kommit vid denna tiden på morgonen, finns kanske inte sådana resurser här som i storstaden...
Eller så hade du tvingats att göra som jag med friktionsdäck, jag fick starta 3 min tidigare slå av lite på tempot i stället.
Om vi nu ska vara sakliga, så kan vi väl komma överens om att det ska väl ändå handla om säkerhet. Det är bevisat att dubbdäcken är överlägsna på både grepp och bromssträcka i VINTERväglag.
Själv kör jag med dubbdäck av den enkla anledningen, och vi ska väl inte inbilla oss att saltet är speciellt snällt åt naturen i det långa loppet. Dessutom hur "fin" blir bilen av allt detta salt på vägarna. Bara min lilla stilla tanke ang det hela.
eldorado skrev: Det är bevisat att dubbdäcken är överlägsna på både grepp och bromssträcka i VINTERväglag.
Vem har BEVISAT det. Testerna är inte entydiga, i de flesta tester finns det oftast några dubbdäck som inte är bättre på någor underlag. Min granne satt på sina sommardäck i onsdags. Hans dubbdäck var nya i oktober, nu är varannan dubb borta. Räknas de som dubbdäck, för som dubbfria däck platsar de inte. Så ett eventuellt bättre grepp på något underlag med dubbdäck försvinner fort. Mina friktionsdäck har inte slitits synbart.
Själv är jag inne på andra säsongen med mina dubbade däck och jag har då alla dubb kvar i mina, kan ju bero på kvalitet, körstil mm. I de flesta oberoende tester så presterar dubbdäcken bättre på vinterväglag, naturligtvis skillnad mellan tillverkare ang prestanda men så är ju även fallet med dubbfria.
ja folk som använder sina bilar här i Mälardalen så slits dubben ner eller ramlar ur i stor omfattning enligt kompisar på gummi-verkstäderna? klart står bilen i garaget så håller de ju flera vintrar. ett friktionsdäck har ju en helt annan gummi blandning som inte rakt av går att jämföra. ni som sätter säkerheten i första hand kanske ALDRIG provat ett dubb fritt utan går på mer eller mindre seriösa tester? säkerhet eller inte? kommer aldrig monteras dubb på mina bilar! jo jag har haft så jag vet skillnaden.
Isak
volvoc70cab skrev:Och ändå påstår de att vi inte har har mer än 2% inflation. Jag får inte ekvationen att stämma.
Inflationstakten just nu är 1,9 %.

Om du summerar tabell 19 i SCB:s månadsrapport ser du att ekvationen stämmer.
Jag personligen har testat både dubbfria och dubbade däck.
Problemet jag upplever med dubbfria är nar man tvingas starta i kraftigt motlut på isgata, vilket för mig händer kontinuerligt. Just i
en sådan situation är dubbdäcket helt överlägset det dubbfria enligt min mening. Sedan har vi det här med att behöva ge sig ut på
små oplogade markvägar med snö ovanpå is, även där är det dubbade överlägset. Jag har haft körkort i 24år, så jag har haft tid att
prova!

Nu kör jag en vanlig bakhjulsdriven 745, det hade säkert funkat bättre med dubbfria på exempelvis en XC70. Ni som sågar dubbade
däck rakt av bör betänka att det faktiskt finns folk som måste ge sig ut på väldigt dåliga vägar vintertid. För mig handlar det INTE
om att komma fort fram, utan om att över huvudtaget komma fram. Och NEJ, jag har INTE råd med en XC70!
Jag har också testat både dubbfritt och dubbat, dubbfritt fungerar hyffsat, så länge det är en trampad vinterväg av snö, så fort det blir is är dubb överlägset, och is blir det fort på en väg, bara nån dag efter att snön kommit är den så hårdpackad att det är vitis. Samt då det är nysnö på is, då fylls mönstret igen på det dubbfria och så står man där, medans med dubb så river dubben till slut i isen.

Fungerar väl hyffsat så länge man inte behöver stanna och ta igång igen, då står man där utan dubb, allrahelst om man har släpvagn. Likaså när man ska bromsa så märks det väl.

Så här i Norr vill då jag ha dubbdäck kvar, och jag vill inte beskattas för att jag vill köra säkrare, och vill inte behöva möta nån som bara för detta väljer att köra utan dubb och då sladdar in i mig.

Skulle jag däremot bo söderöver skulle jag nog kunna köra med dubbfritt.

Och här där jag bor existerar som tur är inte salt mer än det som måste blandas i sanden för att den inte ska frysa samt bita fast i isen.
eldorado skrev:Om vi nu ska vara sakliga, så kan vi väl komma överens om att det ska väl ändå handla om säkerhet. Det är bevisat att dubbdäcken är överlägsna på både grepp och bromssträcka i VINTERväglag.
Bar men våt, eller kanske till och med torr, asfalt på vintern är också per definition vinterväglag. Så att påstå att dubbdäck är överlägsna (antar att du syftar på att de är överlägsna friktionsdäck även om du inte explicit nämner detta) på vinterväg känns som ett lite magstarkt påstående.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]