Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
KARDOX skrev:Den elektricitet som produceras i Sverige i ett kraftvärmeverk har renare utsläpp än vad du har ut ur din skorsten./.../
Jag vet inte riktigt vad du menar med detta. Jämför du ett kraftvärmeverk med en vedspis? Ja, isf stämmer det du säger per producerad energienhet. Min eget hus värms med fjärvärme, men inte är det nollustläpp för det. Även om mitt hus saknar skorsten. Men i mitt medhållande svar till vetten avser jag bl.a. att electriciteten till elbilar inte är fri från CO2-utsläpp eller andra utsläpp. Marnadsföring med orden "nollutsläpp" är grovt felaktiga. Rent matematiskt är marknadsföringen oändligt felaktig.

Här är några inlägg i annan tråd som förklarar min syn på saken samt några räkneexempel på vad en laddhybrid/elbil kan släppa ut i praktiken:

För laddhybrider/elbilar tycker jag följande saknas i debatten:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 40#p600680

Så här ser det ut med CO2-utsläpp för el:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 40#p601981

Exempel på effektflöden under en vinterdag 2012-01-03:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 40#p603228

Den utsläppsintensiva kolkraften är huvudkällan till marginalelen på den Nordiska elmarkanden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 40#p603340
Användarvisningsbild
av MartinS
Camel skrev: Nu valde du ju själv att jämföra äpplen och päron. Men om man jämför lika stora och starka bilar, den ena med bensinmotor och den andra med dieselmotor, så hamnar dieselbilen ännu sämre till i princip i allt utom just CO2. :wink:

Det blir liksom roligare/tydligare när man påvisar att den bil som klassas som ett miljömonster av gemene man släpper ut 1/5 del NOX av vad den bil som hyllas av regeringen för att vara så miljövänlig att den till och med premieras med skatteavdrag gör.

/Martin
Användarvisningsbild
av Camel
Va fan gör lite NOx verkar de resonera. T.o.m. de hyllade laddhybriderna släpper ut NOx. Nu är mitt exempel nedan ett extremfall men fullt möjligt i många länder tyvärr.

Om elmixen är 100% dålig kolkraft kan det vara så här illa:

Bild

I detta fall med 970 g CO2/kWh och praktisk elenergiåtgång på ca 3,7 kWh per mil (enl. tidningen Vibilägare) (70% cyklingsdjup) för laddhybriden Ampera så blir det 359 g CO2/km! Och NOx-utsläppen blir 958 mg/km för laddhybriden Ampera.

Supermiljöbilspremie, på vilka grunder?
av KARDOX
Camel skrev:
KARDOX skrev:Den elektricitet som produceras i Sverige i ett kraftvärmeverk har renare utsläpp än vad du har ut ur din skorsten./.../
Jag vet inte riktigt vad du menar med detta. Jämför du ett kraftvärmeverk med en vedspis? Ja, isf stämmer det du säger per producerad energienhet. Min eget hus värms med fjärvärme, men inte är det nollustläpp för det. Även om mitt hus saknar skorsten. Men i mitt medhållande svar till vetten avser jag bl.a. att electriciteten till elbilar inte är fri från CO2-utsläpp eller andra utsläpp. Marnadsföring med orden "nollutsläpp" är grovt felaktiga. Rent matematiskt är marknadsföringen oändligt felaktig.

Här är några inlägg i annan tråd som förklarar min syn på saken samt några räkneexempel på vad en laddhybrid/elbil kan släppa ut i praktiken:

För laddhybrider/elbilar tycker jag följande saknas i debatten:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 40#p600680

Så här ser det ut med CO2-utsläpp för el:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 40#p601981

Exempel på effektflöden under en vinterdag 2012-01-03:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 40#p603228

Den utsläppsintensiva kolkraften är huvudkällan till marginalelen på den Nordiska elmarkanden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 40#p603340
Jag ser här att jag varit otydlig i tidigare inlägg, självklart menar jag biobränsleeldade kraftvärmeverk. I det fallet svarar jag Ja på din fråga Camel. Har svårt att tro att någon har den reningsprocess i sin skorsten som kraftvärmeverken har.
Användarvisningsbild
av Camel
KARDOX skrev:Jag ser här att jag varit otydlig i tidigare inlägg, självklart menar jag biobränsleeldade kraftvärmeverk. I det fallet svarar jag Ja på din fråga Camel. Har svårt att tro att någon har den reningsprocess i sin skorsten som kraftvärmeverken har.
Jag jobbar med just kraftverk och reningsanläggningar för rökgaser. Kraven i Sverige är betryggande höga. Det är mycket värre i delar av vår omvärld. Och CO2 avskiljs vanligen inte alls i de allra flesta kraftverk (även om fullskaliga pilotförsök/projekt pågår). NOx ruduceras inte till noll någonstans. I många fall avskiljs inte NOx alls. Angående den privata vedspisen, som är en mycket stor miljöbov, så finns långt gångna förarbeten till lagar som ska skärpa kraven för privat eldning. Men det har inte med miljöbilar att göra.
Användarvisningsbild
av MartinS
Finns det någon som kan trycka upp dekaler är jag intresserad. Det hade suttit som en smäck på T6:an med

"Jag klimatkompenserar för din Dieselbil"

/Martin
Användarvisningsbild
av Camel
MartinS skrev:"Jag klimatkompenserar för din Dieselbil"
Om du vill vara mer korrekt kan du utan tvekan skriva "Jag NOx-kompenserar för din Dieselbil"
Användarvisningsbild
av Camel
StringerBell skrev:Sedan har ju många länder i Europa haft 70-80% dieselpersonbilar under alla år, även före partikelfiltren, och om hälsoeffekterna vore så dramatiska vore det konstigt om man då inte velat hålla ned antalet.
Tyvärr har många länder haft dieselbilar för länge. Det dör årligen många människor av utsläpp t.ex. NOx och SO2. Denna undersökning (2001) visar konsekvenserna orsakade av några stora utsläppskällor i Europa. Jag tycker iaf att de kan anses vara dramatiska. I undersökningen avses utsläpp från kraftverk. Men NOx från t.ex. dieselbilar eller bensinbilar skiljer sig inte från den NOx som ett kraftverk släpper ut. Bara mängden skiljer. Och det hjälper inte att gå över till elbilar om inte hela elproduktionssystemet ställs om i hela Europa. Men det är omöjligt att tänka sig. Inte ens i lilla Sverige finns en blocköverskridande energiöverenskommelse. Det existerar ingen långsiktig energipolitik så att aktörerna vet vad som gäller och vågar satsa.

(Klicka för större bild)
Bild
av MattiasD
StringerBell skrev:Den tunga trafiken måste ha en stor del av partikelutsläppen, eller har de partikelfällor numera? Vi vet alla hur kombinationen hård belastning och inget partikelfilter ser ut: svart kvast ur avgasrören.

Sedan har ju många länder i Europa haft 70-80% dieselpersonbilar under alla år, även före partikelfiltren, och om hälsoeffekterna vore så dramatiska vore det konstigt om man då inte velat hålla ned antalet.
De negativa hälsoeffekterna av dieselbilar är väl dokumenterat. Många länder i Europa har också problem med stadsluften pga av den stora delen dieselbilar. Bla Tyskland har miljözoner där dieselbilar är förbjudna och det diskuteras att införa något liknande i Stockholm.
av *pettson*
Eftersom miljö är ett intresse på tapeten får jag förmoda att alla som vill gå till yttersta spets med just miljöskyddet och har nyare bilar kräver samma servicekrav i sverige på bilarna som i usa?
För vid 8000-10000 mil ska lambdasonden senast bytas på dom flesta märkena och vid 12000 mil senast ska katalysatorn bytas på dom flesta märken. Här byter vi när dom ger upp och avgasgarantin vi har är just ENDAST på dom mätvärden som SBP kan se.
Oftast ger sonden upp vid 20-25000 mil och reglerar då på slutet så illa att man får som en ny bil med en ny sond, den sköter den långsiktiga regleringen ok men är inte snabb nog att sköta den korta snabba regleringen. Kissekatten för den delen slutar att vara NOx effektiv nånstans vid 18-20.000 mil. Men ingen mäter ju den gasen på SBP så då är det ju inget som syns och inget att räkna med. Det är mej veterligen ingen som byter topplock vid låt säga 20.000 mil för att bilens ventiltätningar börjat torka och faktiskt släpper igenom en hel del?
Man tycker inte bilen ryker och den drar absolut ingen olja. Nåt som är total osanning. Än finns inte den ottomotor som inte drar olja.
Men mätning av oljan går inte till så att man mäter dess volym. Man mäter dess vikt vid påfyllningen och mäter den igen vid urtappningen. På så sätt får man en viktskillnad och den är det som förbrukats. Att volymen upprätthålls är att det finns smuts och fukt samt lite andra otrevligheter som späder ut oljan.

Det är ju så att det hjälper ju ingen i nästa generation att ha senaste renaste bil vid inköpet och sen inte ha den reningen bilens fulla liv, nåt man inte vill prata om vid bilförsäljningen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]