Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av sarren
Såg krachen live på TV 1999, så därför kommer jag i håg den.

Finns med all sannolikhet bättre exempel, Shumacher var hur som helst med och tävlade nästa sesång utan problem, som jag kan förstå.
Sluta att komma med personangrepp bara så, med antydan på okunskap. Jag vet vad jag sett.
Kunskap har alla, det gäller bara att ha kunskap som kommer från säkra källor.

Sen skulle jag passa mig för att säga att discovery har samma ram som defender om inte jag var helt hundra på det, jag är det inte, tack vare det där klippet på youtube som du visa.
av llesrof
Sarren... nu krockade han inte i 200 knyck rakt in i en betongbarriär. Då hade han mosats. Han hade tid att bromsa och sandfällan bromsade upp hastigheten ganska ordentligt. Dessutom körde han in i en krockbarriär vars uppgift är att ta upp smällen. Även om du förmodligen inte vill tro det så har dessa bilar ett ganska avancerat krockskydd med deformationszoner.

Fordonets vikt påverkar inte i så stor grad hur hastigt krocken bromsas upp. Det handlar om ren och skär fysik. Om du fordonet färdas i en viss hastighet gör dina organ i kroppen det också. När det tar tvärstopp kommer organen att fortsätta i samma hastighet och lossna och då får du jävligt ont och förmodligen dör du. Om hastigheten bromsas upp, om så bara så lite, så har du avsevärt större chans att klara dig. Du vet nog vad du ser och det är ingen som ifrågasätter det. Det intressanta är vad du drar för slutsatser av det du ser. Så... du är ute och cyklar i ditt resonemang. :D
av sarren
Då måste jag upplysa dig om att organen redan är lösa, dom sitter inte fast.
Nej, jag tycker synd om dom ansvariga som har i uppdrag för avancemang i att bygga säkra bilar.
Är som att försöka slipa en diamant av en hög dynga, ge dom lite kolfiber att jobba med i stället för kolstål.
Sen kan vi börja prata om både säkerhet och miljövänlighet.
Tills dess är det tyvärr bara hyckleri och försäljningstrix.

Och ett litet tips, till alla som vill ta åt sig, läs på lite om balistik och anslagsenergi, framförallt joule.
Bilen är en projektil.

Om man jämför en kula av plast och en av bly som skjuts i samma hastighet mot en metallplatta.
Klarar sig den kulan av plast mycket bättre än den kulan av bly.
PGA, att kulan av plast är mycket lättare.

Ta inte illa upp, jag delar bara med mig av mina kunskaper.
Senast redigerad av 1 sarren, redigerad totalt 0 gånger.
av sarren
White skrev:Inner eller ytterbalistik? :wink:
Vet inte vad jag ska svara, men säger så här.
Hellre en LADA i kolfiber för 300.000 kr än en mercedes i plåt för 300.000 kr.
av llesrof
sarren skrev:Då måste jag upplysa dig om att organen redan är lösa, dom sitter inte fast.
Nej, jag tycker synd om dom ansvariga som har i uppdrag för avancemang i att bygga säkra bilar.
Är som att försöka slipa en diamant av en hög dynga, ge dom lite kolfiber att jobba med i stället för kolstål.
Sen kan vi börja prata om både säkerhet och miljövänlighet.
Tills dess är det tyvärr bara hyckleri och försäljningstrix.

Och ett litet tips, till alla som vill ta åt sig, läs på lite om balistik och anslagsenergi, framförallt joule.
Bilen är en projektil.

Om man jämför en kula av plast och en av bly som skjuts i samma hastighet mot en metallplatta.
Klarar sig den kulan av plast mycket bättre än den kulan av bly.
PGA, att kulan av plast är mycket lättare.

Ta inte illa upp, jag delar bara med mig av mina kunskaper.
Kunskap? Jag börjar nästan tro att du tillhör någon konstig sekt och fått lära dig en massa konstigheter av "ladaren" innan du helt nyligen släpptes ut i den riktiga världen. Organen ligger inte lösa i kroppen. Hjärtat sitter fast på sin plats med hjälp av artärer, vener och allt vad det nu heter. Så är det med alla organ. Lossnar de från detta så är det dumt. Bilen är inte heller en projektil. Det är möjligt att du uppfattar din Vaz/Lada som en projektil, men du är nog rätt ensam om det. Om man ens måste förklara för dig att du inte kan jämföra en bils krocksäkerhet med hur en projektil reagerar vid anslag i målet så tror jag inte att vi kmmer någon vart i diskussionen. Det blir liksom som att diskutera kvantfysik med en undulat.

När du ändå är inne på projektiler och krocksäkerhet... du kanske skulle montera en RSV-laddning längst fram i din bil så att du bränner bort det du krockar med. Då kör du rakt genom. Se bara till att vända laddningen på rätt håll :mrgreen:
Användarvisningsbild
av White
sarren skrev:
Bara skämtade lite! :-)-)

Du har helt rätt att det är jämförbart med typ en gevärskula. Du har ju en förbannad massa mer joule i "anslaget" av en bil som väger 2.000kg än en som väger 900kg, i samma hastighet. Men där slutar nog likheterna...
av sarren
White skrev:
sarren skrev:
Bara skämtade lite! :-)-)

Du har helt rätt att det är jämförbart med typ en gevärskula. Du har ju en förbannad massa mer joule i "anslaget" av en bil som väger 2.000kg än en som väger 900kg, i samma hastighet. Men där slutar nog likheterna...

Enklare än du tror.
Minst joule vid anslaget klarar sig bäst.
Därför plastkulan (som kan motsvara kolfiber i en bil) blir mindre deformerad än en blykula i samma hastighet.
Plastkulan har betydligt mindre joule.

Folk bygger allt möjligt i kolfiber, en bil kan man lappa ihop av ren leda.
Har bägge kulorna lika mycket joule, blir dom även lika mycket deformerade.
Senast redigerad av 1 sarren, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]