Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av zenobia
Har du hört något?
av anderc
Fick hem pappere i fredags så nu skall jag skriva ihop mina synpunkter skcika med lite intyg irfån chefen. Sedan får vi se vad det blir.
/ Andreas
Användarvisningsbild
av Danneman
Bra det, lycka till ;)
av anderc
Brainded skrev:Lycka till! Hörde i helgen att en bekant hade fått reducerat från 6mån till 1mån p.g.a. att han behövde bilen i jobbet.

/Anders
Hur mkt för fort körde han?
/ Andreas
av zenobia
Nu borde du fått ditt beslut... Hur gick gick det?
av anderc
Japp fick chefen skriva intyg osv... Men det blev 3 månader. Helt ok iofs.
det skumma är att jag måste söka om mitt körkort och jag får inte göra det före den 29 juli.... så det blir kanske några dagar till däremellan...

Håll hastigheten pojkar och flickor.
/ Andreas
av zenobia
Nu vet jag inte hur det funkar på tre månader men för en spärrtid på två månader är det så här...

1. Man får inte köra bil under två månader.
2. Strax innan spärrtiden tar slut får man ett brev med "beställning av körkort" i brevlådan automatiskt.
3. Ta nytt kort och skriv på körkortsunderlaget, posta.
4. Gör du inget dumt under spärrtiden får du börja köra bil igen, dagen efter spärrtiden, trots att du inte har något körkort i handen.
5. Körkortet tillverkas samma dag som din spärrtid upphör.
6. Någon dag efter tillverkningen är det bara att åka till närmsta postkontor för att hämta ut ditt nya körkort. Ta med ditt pass eller ID-kort

Övrigt...
7. Att köra bil under spärrtiden anses som betydligt allvarligare brott än fortkörning och resulterar i DAGSBÖTER.
8. Inga försäkringar gäller om du kör bil under spärrtiden.
9. Jag fick tillbaka min handledarbehörighet (efter ny ansökan) - så övningskörning var inga problem trots en spärrtid på två månader.
Användarvisningsbild
av ziaal243
kommentar på zenobia inlägg.

Jag blev av med mitt körkort i oktober,efter att har haft den i ca 4,5 år. Har jag rätt och vara handledare åt en person som inte har ngn körkort?

Vad jag förstod så börjar man om, och efter först fem år så får jag vara handledare.
Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]

Ja det kan hända, men jag tror mer att packbo[…]