Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kvantskum
#596593
jumu01 skrev: Hur blodigt ta representanter för myndigheter om man struntar i E-märkt ljus?
Min erfarenhet är att vare sig polisen eller SBP bryr sig ett skvatt.
Här körde polisen omkring med "icke E-märkta" Bajsforce, some de inte var nöjda med.
Glöm inte att ju mer man krämar på med hög watt i mindre reflektorer, desto mer upplever man att ljuset blir "punktigt".
Det är ofta lite av en synvilla, eftersom mittenområdet blir så extremt belyst. ökningen av ljusstyrka i pereferiområdet ökar även den likvärdigt.
Bosa skrev:Till och med sidan tycker jag utstrålar lågbudget.
Det pratas många gånger om att man ska satsa på satser av god kvalitét men vad menas med det egentligen?
Tycker man stöter på folk titt som tätt som handlat både från Xenonkungen, Humanhabit, Bosses Ved och Xenon osv som har problem med prylarna de köper. Endel säger t ex att Xenonkungen har bra kvalitét men samtidigt så köpte en bekant deras 50W-kit därifrån och hade samma problem som mig med långa tändtider och problem med att de inte tände jämt.
Eftersom det trots allt är kinagrejor kan sakerna från samtliga leverantörer strula. Men oddsen för att det strular verkar öka i kvadrat ju lägre ner på stegen man går.
Jag skulle hellre skicka en problemlös reklamation till xenonkungen, än till Bosses Ved och Xenon eller Löson/humanhasshit.

God kvalitet? Svårt begrepp eftersom alla i branschen spyr ur sig superlativ och floskler över alla sina varor. Oavsett vilket krafs det är.
Några punkter är hur välisolerade och väderskyddade de är, d.v.s. fyllda med gjutharts. Detta är avgörande för livslängden. Hur väl ihopsatta, lödda och kontrollerade grejorna är på "fabriken", vilket kan vara en sunkig källarlokal i Guangzhou.
Har själv varit där i ett annat ärende, och sett flera s.k. "fabriker". Som Svensk tror man inte sina ögon. Man får plötsligt en stor förståelse för att kinesgrejor för det mesta är ren skit.


Hur man som lekman kollar det? Ja, bra fråga. Man måste förlita sig på försäljaren. :(
Men chansen att Xenonkungen varit på plats i Kina för att själv faktiskt kolla produktsammansättningen för grejorna de säljer är avsevärt större än Bosses ved och xenon, och humanhasshit.
av jumu01
#596626
Jag var förbi Autoparts idag, de rekommenderade Hella 3003 compact med kit från Xenonkungen (50W), totala priset för dessa skulle landa på runt 3600 kr för 3 st.
Han sade att Hellas compact lampor lyste nästa lika bra som deras större om man jämförde med Xenonljus i båda modellerna.
Kvantskum vilken är din erfarenhet av Hella 3003 compact med Xenon? Hade dessa i förra bilen men då med Halogenlampor i, tyckte dom presterade bra.
Skall det vara Canbus balaster till extraljusen för S40 my 12?
Bosa skrev: Det pratas många gånger om att man ska satsa på satser av god kvalitét men vad menas med det egentligen?
Tycker man stöter på folk titt som tätt som handlat både från Xenonkungen, Humanhabit, Bosses Ved och Xenon osv som har problem med prylarna de köper. Endel säger t ex att Xenonkungen har bra kvalitét men samtidigt så köpte en bekant deras 50W-kit därifrån och hade samma problem som mig med långa tändtider och problem med att de inte tände jämt.
Lite tråkig det Bosa tar upp om Xenonkungens kit, men visst är Xenonkungen en stor seriös firma som tar ansvaret för vad dom kränger?
Vilka skulle i så fall kränga xenonkit som skulle räknas som helt seriösa och inte kinesiska?
Användarvisningsbild
av kvantskum
#596766
jumu01 skrev:Jag var förbi Autoparts idag, de rekommenderade Hella 3003 compact med kit från Xenonkungen (50W), totala priset för dessa skulle landa på runt 3600 kr för 3 st.
Min snåltarm knorrar lite ändå när man betänker att man konverterar tre st NBB 175 för ca 1950:- totalt..
1650 kr vinst för 20 min pillande.. :wink:
jumu01 skrev:Han sade att Hellas compact lampor lyste nästa lika bra som deras större om man jämförde med Xenonljus i båda modellerna.
Kvantskum vilken är din erfarenhet av Hella 3003 compact med Xenon? Hade dessa i förra bilen men då med Halogenlampor i, tyckte dom presterade bra.
3003 compact har fyllig ljusbild och presterar bra dom med, om strålkastarens storlek är en faktor som påverkar köpet.
De är för dyra sett till prestandan tycker jag, de kostar ju nästan som NBB:s stora 225:or.
Hella 3003c är mer jämförbara med NBB 175 som kostar mindre än hälften och presterar i princip likvärdigt.
Men hellas yttre design är snygg, visst.
jumu01 skrev:Skall det vara Canbus balaster till extraljusen för S40 my 12?
Nej. Behövs inte.
Var det inte på S40/V50 som vindrutetorkarna kunde få frispel vid xenonkonvertering? Men det kanske var vid konvertering av bilens egna strålkastare? Tycks minnas att jag läst något sådant här i forumet.

jumu01 skrev:Lite tråkig det Bosa tar upp om Xenonkungens kit, men visst är Xenonkungen en stor seriös firma som tar ansvaret för vad dom kränger?
Som tidigare skrivet, allt kinesxenon kan strula, vissa mer, vissa mindre. Xenonkungen brukar byta ut reklamationer prompt utan knorr.
jumu01 skrev:Vilka skulle i så fall kränga xenonkit som skulle räknas som helt seriösa och inte kinesiska?
X-kungen är en av dom som räknas till "helt seriös" iallafall. Säkert fler också, någon som har erfarenhet av några?
Vilka som inte räknas till den kategorin finns det otaliga inlägg om på forumet. :(
Inte kinesiska? Ja, ingen vad jag vet, i rimlig prisklass.
Användarvisningsbild
av ThaSaint
#622540
lyfter lite, råkade snubbla in här pga en googlesökning..
Kan tillägga att BOSCH Navigator har HELLA ballaster. Öppnar man boschlådan med de 4 skruvarna kan man lyfta ur en mindre smidigare ballast med Hella-klibbor på... lite enklare at pilla in bakom grillen, eftersom skiten sitter ihop med själva lyktan via kabeln, helt jäkla sjukt kass konstruktion.
Själv skulle jag definitivt xenonkonvertera. Ett originallyse på 35w lyser Aldrig lika mycket som ett 55w kit, om än det är "kinagrejer". MEn som sagt, så kan tändtiden variera endel. Kör själv nu med konverterade helljusinsatser på hushållets samtliga bilar, och det funkar bra.
Generellt funkar äldre ballaster bättre än nya "digitala" i fråga om tändtid, då de nya digitala tänder långsammare för att skona lampornas brinntid en aning. (och i viss mån inte rusa på med ström om man som jag har canbusballaster)
Sen säger ju logiken att det tar mer tid att få upp en 55wattare i full styrka än en 35wattslampa.
Men det finns bättre och sämre. Jag importerar för eget bruk och vänner bara, och har satt en kina-kitt i svärfars bil med, som tänder riktigt snabbt, är canbuskompatibelt och är på 55w (mitsu outlander -08 förresten) så det beror på såklart vilket kinakott man väljer.
Även testat ett gammalt icke-canbus på min caddy, vilket reulterade i såklart att den indikerade på trasig lampa, efter att ballasten brunnit. :) Men den tände snabbt iaf! :P
importera själv kan löna sig. Välj en dyrare ballast, lamporna är nästan alltid samma, bara sett 2 olika variationer istort sett, från kinamarknaden, och det är om de är metall eller plastsockel mot lamphuset som skiljer.. och man kan ju köpa AMP-förlängningar så ballasterna inte behöver monteras så nära bakom grillen.. och skyddas för salt väder och vind.

Budgetlösning är väl beg 35w ballaster från skroten, osram xenaelectron (som sitter i t.ex NBB alpha 225) och sen köpa en KET-kabel från den och en D1S lampa (tror jag det var)
blir ju billigare än att köpa deras färdiga lampor med xenon säkert.

NNB's 175, har ju i halogenutförande H3.
Även i xenonutförande står det H3 på sockeln. Det är ju bara ett xenonkitt som skiljer... stod dock inget märke på det vad jag såg, men det är ett slim-kott med separat högspänningsdel iaf, ser ut som vilket kina-kitt som helst..

öh ursäkta om jag svamlar på nu, försöker bara hitta på en ursäkt att slippa se melodifestivalen på teve.. :)

//Erik
av magnuslindh
#896367
Jag köpte först nbb 225 och konverterade själv till xenon, men det funkade inte, bilen störde boxarna till ljusen så det blev till att sälja. Jag köpte nbb 225 xenon, dyra ja, men sjukt bra. Dom tänder upp blixtsnabbt och lyser sinnessjukt mycket, jag har ett "pencilljus" och två med bred ljudbild. Rekommenderas starkt.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#896449
magnuslindh skrev:Jag köpte först nbb 225 och konverterade själv till xenon, men det funkade inte, bilen störde boxarna till ljusen så det blev till att sälja. Jag köpte nbb 225 xenon, dyra ja, men sjukt bra. Dom tänder upp blixtsnabbt och lyser sinnessjukt mycket, jag har ett "pencilljus" och två med bred ljudbild. Rekommenderas starkt.

Har beställt 3X NBB 225. 70w Xenon Frabrikskonverterat. Ska monteras nu i September. Ska bli skönt med lite lyse :-D Samma ljusbild som du!
Användarvisningsbild
av ER
#896635
LED börjar nu närma sig lite iom att Vision X Light Cannon äntligen finns som 220mm modell med 90W i en diod och riktig reflektor och uppgiven 1000m "användbart ljus" fast ändå med samma tendens att tvärdö i slutet av ljuslängden som all LED och samma blåaktiga ton då det är 6000K+ mot 4300K som är optimalare, enda "felet" är som vanligt priset på 6000kr/st så att sätta en slimmad ramp mellan railsen eller under qpaxbågen men ovanför nummerskylten är mera lockade som komplement till 3x75W xenon i riktiga extraljus i nosen än att till nästa vinter byta till LED helt.
Som referens kan jag säga att jag inte saknar mina NBB 225 med originalxenon som lös ok men inte mer då mina 75W konverterade 225alpha av årsmodell 12 med bättre foten inte lider av konstig ljusbild eller liknande och starttiden är fullt acceptabel då det tar under 5 sekunder till full sprut mitt i smällkalla vintern och redan efter 0.1 sekund lyser mer än 100W halogen. Vad jag nyligen märkt då mörkter nyligen blivit mer påtagligt tidigare så har XC70/V70/S80N bra helljus om man petar i Osram Nightbreaker Unlimited H7 så extraljus med halogen inte är lönt att fundera på utan det är LED-ramp för kort/brett ljus eller xenon, alt kombo xenon i nosen och LED-ramp på taket (railsen inbjuder till diskret montage av slimad ramp) som ger tillskott värt besväret på dessa bilar.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#896644
frågan är snarare hur mycket ljus man kan behöva...
på lastbilen som jag kör sitter det D1S xenonljus på halvljuset(som blir helljus) samt 2 st 70w H7 i helljuset. Uppe på taket sitter 2 st hella pencil beam 70w H1.
Det ger mer än tillräckligt med ljus, lyser upp flera hundra meter, om än något gult.

Jag har svårt att förstå hur någon kan behöva 3x 75w xenon utöver det som sitter på bilen.....jag förstår det bara inte.....
av stoota
#896659
milktrucker skrev:frågan är snarare hur mycket ljus man kan behöva...
på lastbilen som jag kör sitter det D1S xenonljus på halvljuset(som blir helljus) samt 2 st 70w H7 i helljuset. Uppe på taket sitter 2 st hella pencil beam 70w H1.
Det ger mer än tillräckligt med ljus, lyser upp flera hundra meter, om än något gult.

Jag har svårt att förstå hur någon kan behöva 3x 75w xenon utöver det som sitter på bilen.....jag förstår det bara inte.....
Häruppe i norr där det finns mycket ren och älg men inga viltstängsel, då är rejält med ljus att föredra då man slipper gissa vad som står vid vägkanten.
Kör man långa sträckor blir man ganska trött i huvudet av att leta djur i skuggorna hela tiden.
Användarvisningsbild
av ER
#896668
Alla är vi olika, jag vill ha en vit(ca 4300K) matta utrullad så jag ser allt som finns på vägen och ev. på väg ut på vägen så jag kan undvika skogens konung eller andra djur som du inte ser med ordinarie hel/halvljus pga avsaknaden av bredden i det ordentligt upplysta området som inte nödvändigtvis ligger direkt framför bilen utan mer ofta 50m+ så man har kan reagera och undvika, om andra vill köra på djur och annat dom inte kan se så är det deras val.
Svarta/gula fläckar blir tröttande för ögonen under längre körningar i mörker för många, men är man stadsråtta så räcker ju en simpel LED-ramp på 100W gott om man sällan åker utanför "upplysta" vägar.
Har svårt för enbart LED:s korta ljusbild och distinkta mörkergräns som ligger för nära bilen för komfort även om man håller 50km/h under laglig gräns.
Bara för halvljuset är helt ok betyder det inte att helljuset är det, på min blir helljuset acceptabelt med Nightbreaker Unlimited H7, men inte i närheten av vad jag anser nödvändigt för vilsam körning i nattmörker då det trotts 3600K ljusstyrka är för gult och svagt då jag vant mig vid xenon 4300k i både halv, hel samt extraljus sedan ett par år tillbaka. Dessutom så är det så att många upplever det som mörker på helljuset när halvljuset fått all uppmärksamhet av tillverkare och lagt krutet där men struntat i vad vi här uppe använder mera ofta än sällan så då måste helljuset förstärkas radikalt. När jag kör kväll/natt är det till 90% helljuset som gäller.
På halvljuset så har jag redan gjort vad som går inom lagens råmärken med Osram Nightbreaker Unlimited 4150K.
Finns en grundregel som säger att man kan aldrig få för mycket ljus, bara för dåligt ljus eller för vid fulkonvertering för mycket ströljus som inte gör nytta annat än blända mötande.
OM ordinare ljus nu var så himmla bra skulle inte extraljus behövas, men både statistik av försäljning och användning tyder på motsatsen. Bara för ljusen kastar ljus 1km bort betyder det inte att man måste blända av tidigare då det ofta är både kurvor och backkrön mellan dig och mötande så skillnaden i avbländninsgpunkt är densamma när du inte kan se ljuskällan så du kan riskera bländas av den. Att sen många kastar sig ner på halvljuset så fort dom ser ett misstänkt ljussken på himlen betyder inte att dom bländas av ljuskälla dom inte ser pga ovanstående omständigheter utan något underliggande fenomen. Samma sak oavsett hur bra/dåligt ljus bilen först i kön har så har vissa kategorier förare denna tendens att innan vägen mellan bilarna är upplysta så man vet om fara finns där eller inte kastar sig på halvljuset utan att se en ljuskälla, bara ett sken på himmlen.

EDIT:2011 skev AMS följande när DRL-tramset gjorde intåg med lägre säkerhetsstandard än halvljuslagen pga släckta bakljus och idag ser man bilar med DRL+halvljus tända även fast DRL ska släckas när halvljuset tänds, manuellt där det snikats av tillverkaren såväl som automatiskt, dags att ge dom samma påminnelse som halv+dimljusfjantar:
"Vid mörkerkörning är det viktigt att ha bra belysning. Förare från 40 år och uppåt bör absolut överväga att lägga till xenonbelysning då mörkerseendet försämras med åldern. Olyckor nattetid får ofta en värre utgång än de på dagtid. Bara en fjärdedel av alla bilfärder utförs mellan 19-08, men de mörka timmarna innehåller hela 40 procent av alla dödsolyckor."
Senast redigerad av 3 ER, redigerad totalt 0 gång.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]