Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Det har ju inget å göra med det statliga är ett svart hål å göra som du vill påskinna, det har ju å göra med att staten, alltså vi som bor i Sverige har valt att lägga ut vissa uppgifter på privata bolag istället för att hålla på med det själv!
Tycker inte heller det är bra att det är på det viset, men eftersom vi lever och bor i en demokrati så får man ju använda sig av sin rösträtt för att göra skillnad åt det håll man vill!

Visst var vissa saker bättre förr, men många saker är bättre idag också..

Har inte sett någon som kört fast i snön i vinter, inte hört någon heller, men jag har sett många som kört runt i mycket snö! :wink:
Användarvisningsbild
av olindh
Variosboy, visst tar jag del av det som är skattefinansierat. Det jag menar är att det som jag tar del av inte alls är i proportion till det jag betalar.

Vi är landet med högst skattetryck i hela världen. Trots detta har vi långa vårdköer och en brottslighet som håller på att gå överstyr, gängkriminaliteten har stigit så pass kraftigt att polisen tappat kontrollen. Vart skattepengarna ska gå felprioriteras något enormt.
av *pettson*
olindh skrev:Variosboy, visst tar jag del av det som är skattefinansierat. Det jag menar är att det som jag tar del av inte alls är i proportion till det jag betalar.

Vi är landet med högst skattetryck i hela världen. Trots detta har vi långa vårdköer och en brottslighet som håller på att gå överstyr, gängkriminaliteten har stigit så pass kraftigt att polisen tappat kontrollen. Vart skattepengarna ska gå felprioriteras något enormt.
En enorm del av inbetald skatt går till att sänka inkomstskatten. Men enligt valurnorna är det så folk vill ha det och då blev det så. Många gottar sej åt dom pengar som man ansåg att staten stulit. Tyvärr betalade dom nånting och det har man sänkt aktiviteten i eller lagt ned.
Användarvisningsbild
av crumpets
http://www.sweden.gov.se/sb/d/13561/a/153315

Där har ni statsbudgeten längst ner.
30 miljarder går till EU.
Bidragen för försäkringskassan torde ju gå under "9. Hälsovård, sjukvård och social omsorg", dessa är på 60 miljarder.
Att säga att det är bidragssnyltarnas fel känns inte helt korrekt. Om så svindlande 20% av alla bidragstagare var fejkare skulle det fortfarande bara innebära ett minimalt svinn på helheten. (15 miljarder, halva vår eu-medlemsavgift dvs).

Ska dock tilläggas att även jag tycker det är irriterande att se pengar försvinna utan att känna av dem. Jag är rätt frisk av mig men senaste gången jag uppsökte vården tog det 9 månader att få en kallelse... För detta hade jag alltså betalat in 60% av mina förtjänster. Kul.

Vi får dock hoppas att alliansen tar sig i kragen med utgiftsnedskärningarna. Jag har varken lust att finansiera jobbcoacher, flyktingar från oroliga områden som jag inte har något ansvar för, ineffektivt utläggande på entreprenad det staten klarade fint själv (ta t.ex. järnvägsunderhållet. Man har senaste åren lagt mycket mer pengar på det, vilket man gärna lyfter fram. Att underhållet är det samma som tidigare för att kostnaden ökade när man lade ut det på privata aktörer var lite jobbigare att medge)., osv. osv. Av nån anledning tycks både moderater och sossar slänga pengar åt höger och vänster av ideologiska skäl som är lika idiotiska oavsett färg på slipsen.
Användarvisningsbild
av isak
låter som du inte följt något i media Variosboy? har själv uppfattningen om snökaos började redan slutet oktober! demokrati säger du?? det här påbörjades för TJUGOFEM år sedan. helt och hållet en prioriteringsfråga medlen finns (eller kanske fanns) med det som händer i Asien? INGEN regering kör med öppna kort o redovisar vad pengarna går? som jag sa tidigare är vägnätet nerslitet o större del skulle läggas på underhåll och ny investeringar!
Isak
Användarvisningsbild
av Variosboy
olindh skrev:Variosboy, visst tar jag del av det som är skattefinansierat. Det jag menar är att det som jag tar del av inte alls är i proportion till det jag betalar.

Högst skattestryck ja, men jämför man våran samhälle på alla plan med vilket annat jämförelseland som helst (som inte råkar sitta på extrema mängder olja) så står våran välfärd ut ganska bra också!
Vill man inte ha det på det viset, utan gillar hur det är i något annat land totalt sett så är det ju inga större problem att flytta dit!?

På vilket sätt har du engagerat dig politiskt för att göra skillnad på det som du anser är "felprioriteringar"!? För det är ju trots allt den vägen man måste gå om man ska ändra något man tycker är fel, ellerhur!?
Användarvisningsbild
av Variosboy
isak skrev:låter som du inte följt något i media Variosboy? har själv uppfattningen om snökaos började redan slutet oktober! demokrati säger du?? det här påbörjades för TJUGOFEM år sedan. helt och hållet en prioriteringsfråga medlen finns (eller kanske fanns) med det som händer i Asien? INGEN regering kör med öppna kort o redovisar vad pengarna går? som jag sa tidigare är vägnätet nerslitet o större del skulle läggas på underhåll och ny investeringar!
Isak
Satt en solig dag i stockholm förra vinter när media rapporterade om kaos i just stockholm, inte en enda snöflinga såg vi på flera dagar.
Säger inte att problemen inte finns.
Men med tanke på att "kaos", "katastrof" "chock" och många andra kraftutryck förekommer oftare än punkter i slutet av meningarna så tar jag det som media säger eller trycker med en nypa salt!

Menar du att vi inte har demokrati i Sverige, eller!?

Om alla pengar du betalar i samband med ditt bilägande enbart skulle gå till just vägarna så skulle man ju behöva få in dessa skattepengar som används till annat någon annanstans ifrån, tex i form av högre inkomstskatt, skulle du gå med på det? Och i så fall vad är skillnaden totalt sett?
Användarvisningsbild
av isak
jag skiter i hur du upplever det i stockholm, då jag är ute i verkligheten! filminslag i nyheter osv lär väl inte ljuga eller? sönderkörda underreden på grund av dålig snöröjning får man även leva med! har en granne som dansade i ett TJUGOFEM cm djupt dike tvärs över vägen efter ett vattenpumpshaveri på en grävmaskin som glykolen tinat isen, utan någon som helst skylt från väghållaren! fick bara ett flin från transportstyrelsen i borlänge då han ställde krav på ersättning för självrisken! så har vi det på landsbygden. någon påpekade att våra skatter är de högsta i värden vilket är fullt tillräckligt!
Isak
Användarvisningsbild
av Variosboy
Du är inte läskunnig va? För då hade du sett att jag bor på landsbygden jag med! Kristinehamn ligger inte i stockholm, jag sa att jag VAR där, inget annat!

Vad ska vi dra in på (eftersom svenska folket inte vill ha högre skatter) så vi ska kunna betala för en sån skada som du beskriver ovan? För ska vi ta skattepengar som kommer från bränslen och som idag går till annat än infrastruktur så måste vi ju få in pengar på något annat, eller dra in på något, vad tycker du??

Du skriver ju inget om lösningar, du beskriver bara problem!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 16
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok