Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
MattiasD skrev:Svebio har räknar fram att det nästan alltid lönat sig med E85 i tanken:

http://www.svebio.se/attachments/33/1482.pdf
En glädjekalkyl skulle jag säga.

I första stycket säger man: "Om politikerna hade fullföljt den politik man lade fast i Klimatberedningen 2008 och vågat höja bensinskatten
med 70 öre/liter hade det nästan alltid lönat sig att tanka etanol." = Så blev det ju inte..

Och i slutet så skriver man att bensin kostar 14,08 och det gör den inte här i alla fall..
Sen är det ju som vanligt, den extra servicen spär på så att skillnaden äts upp.

MEN jag håller med om att det SKA vara billigare att tanka miljövänligt!
Ta bort en krona från Etanolen och lägg 25 öre på både diesel och 25 öre på bensinen så lär det inte dröja innan antalet Etanolbilar kommer att öka istället för som nu, minska..
av MattiasD
Artikeln är ju generalliserad, i vissa fall stämmer det och i vissa fall inte. De räknar också med 30% förbrukningsökning i volym bränsle och det stämmer på en del bilmodeller men där kan det ibland vara mer och ibland mindre. En överladdad motor utnyttjar också etanolen bättre och där är det ofta mindre än 30%. Angående service så spelar det ingen roll i mitt fall (och för många andra också), eftersom jag kör 1500 mil per år. Hade jag valt en bensin eller dieselbil hade jag ändå varit tvungen till ett oljebyte en gång per år. Men min stora kostnad är inte bränslepriset utan bilens värdeminskning så det är inte intressant att räkna kronor. Men rapporten kan kanske vara intressant för de som gör det.

Statoil tar 14.08 kr/l för BF95 och 9.99 kr/l för E85 enligt websidan men lokala variationer förkommer förstås. Det är ju priser de flesta aldrig betalar eftersom man ofta har tankkort med rabatt eller tankar på automatstation. Själv tankade jag E85 för 9.49 kr/l för 2 veckor sedan på Qstar.

Dieseln bör ha samma skatt som bensin vilket skulle betyda 1 kr/l ytterligare.

I övrigt håller jag med dig :wink:
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]