Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av olson
mikebike skrev:Uppdatering: Meken ringde och meddelade att han hittat felet, luftintaget till värmaren var igentäppt av löv.
:shock:
av mikebike
olson skrev:
mikebike skrev:Uppdatering: Meken ringde och meddelade att han hittat felet, luftintaget till värmaren var igentäppt av löv.
:shock:
Jag har ingen aning om var det sitter, men det borde vara ett konstruktionsfel om det kan täppas till så lätt?
av mikebike
Uppdatering igen:

Det blev inte mycket bättre efter verkstadsbesöket i mitten av december, värmaren rök nästan lika mycket och dessutom stannade den efter 10 minuter...
Åter till verkstan 2 dagar senare (måndag före Jul) och denna gång bestämmer sig Bilia för att byta värmaren. Problemet var att det inte fanns någon i centrallagret och de var restnoterade från Webasto! -Bekräftad leveranstid 2011-01-05...
Det blev en Jul utan värmare, som kallast hade vi -28 grader!

Den 13/1 lämnade jag in bilen igen och en annan mekaniker skrev in bilen eftersom "min" mekaniker var på lunch.
"Synd att du kom, jag behöver den värmaren till en annan kunds bil, det finns inga i centrallagret och de är restnoterade från fabrik."

Eh, konstruktionsfel, månntro?

Nu fungerar värmaren som tänkt och den ryker knappt märkbart, dock stinker den fortfarande och avgaserna drar in i kupén när man står still. Enligt uppgift skall det finnas ett fix som innebär att man förlänger avgasröret från värmaren.
av Lazy
Jag har använt min dieselvärmare 10-15gånger nu sen jag hämtade min bil och jag har aldrig upptäckt någon rök vid något tillfälle, så ni som säger att det är normalt att det ska komma rök, är det något fel på min bil? ;-//
av mikebike
Ynot skrev:Jag har använt min dieselvärmare 10-15gånger nu sen jag hämtade min bil och jag har aldrig upptäckt någon rök vid något tillfälle, så ni som säger att det är normalt att det ska komma rök, är det något fel på min bil? ;-//
Det står i instruktionsboken att det är normalt med lite rök, men det är inte normalt om brandkåren rycker ut! :mrgreen:
av Janes
Har en S40, diesel, som är toppen! Nu är den 3 år och efter servicen i dec så ryker värmaren så det bolmar i hela kvarteret. Luktar inne i kupen (avgaser) och det ryker ur ett hål lite framför växelspaken (till höger under bilen). Vid något tillfälle har det även luktat bränt i hela kvarteret.

Lämnar in bilen till Volvo (Torslanda) som gör felsökning-hittar inget!!
Bilen fortsätter på samma sätt, lämnar in bilen igen. Felsökning - hittar inget!!

Får berätta för dem igen, sätt på motorn titta under. Kolla det och detta.... Va????

Enligt alla uppgifter här så är ju detta inget ovanligt (?). Varför klarar ingen av att hjälpa till att fixa en bil nu förtiden?
Skall man lömna in den på "macken" hemma i fortsättningen?
Så trist!
jane
Användarvisningsbild
av StringerBell
Janes skrev:Har en S40, diesel, som är toppen! Nu är den 3 år och efter servicen i dec så ryker värmaren så det bolmar i hela kvarteret. Luktar inne i kupen (avgaser) och det ryker ur ett hål lite framför växelspaken (till höger under bilen). Vid något tillfälle har det även luktat bränt i hela kvarteret.
Hur många och hur långa resor kör du under en dag?
av Janes
Fram och tillbaka till jobbet. 2x3 mil. Det gick utmärkt i 3år... Med värmaren inställd morgon och em under vinterperioden. Det är ju ingen bil man gör långresor i.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Janes skrev:Fram och tillbaka till jobbet. 2x3 mil. Det gick utmärkt i 3år... Med värmaren inställd morgon och em under vinterperioden. Det är ju ingen bil man gör långresor i.
Låter ändå som en för dieselvärmare skonsam användning. Jag har ingen idé om vad som kan vara fel. Dock finns det mycket material i forumet att söka på.
Användarvisningsbild
av isak
misstänker bränslefördelaren är utbränd, då den ryker onormalt.
Isak
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]