Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

1. Jag påstår inte att etanolbränslet släpper ut mer farligheter någonstans. Jag håller med om att det är jättebra att det finns alternativ. Något jag sagt i flera andra trådar, flera gånger.
2. Jag tror inte jag förstår dina jämförelser. Exemplet på indier som klarar sig på lite kött har inget att göra med tillgången.
3. Som sagt, det är bra att tillverkare kollar alternativ. Att få en motor att gå på etanol är en ganska enkel och billig lösning som det allra flesta tillverkare kan ta fram snabbt och billigt och därmed få ner sina utsläpp. Tyvärr tankar de flesta vanligt bensin i sina flexifuel bilar framförallt vintertid så fort det blir lite mer lönsamt. Återigen spelar den ekonomiska aspekten in. Och jag vidhåller att det är enbart av detta som etanolen har fått någon som helst fotfäste. Men det är å andra sidan enda sättet förmodligen att få det till att lyckas så det behöver ju inte vara negativt.
4. Ja, det är värdelöst i dagsläget dels på grund av kyla och även våra stora avstånd. Men det är som det ser ut i dagsläget och det är hela vitsen med forskning att det just ska gå framåt. Samma sak med de bränslecells bilar som finns i dagsläget. Är inte eknomiskt eller praktiskt möjligt att köra i Sverige. Därför behövs det sättas mer resurser att få fram modeller som passar även våra klimat och behov bättre. De olika kombinationers hybrider låter som riktigt bra alternativ.

Det finns inget given lösning på problemet och ingen vet vad som gäller utan framtiden får utvisa vad som händer. Vi får helt enkelt se vart etanolen står om ca. 5 år. Det enda som är klart är att etanolen är på kraftig nedgång i vårt land.

Men som sagt, igen, etanolen är en billig och enkel lösning och det är ett bra första steg bort från de fossila bränslena.

crumpets, hur resonerar du själv kring miljön som förespråkare för alternativ bränsle som du själv uttrycker? Vad är anledningen till att du kör runt med en 15år, skitig (nu talar jag utsläpp) gammal 960? Har det något att göra med ekonomin?
Lustigt/tragiskt även att du endast anser att dina inlägg är genomtänkta...(höga tankar om sig själv kanske eller är det bara brist på respekt gentemot andras åsikter?) De är lika mycket spekulationer som alla andras då inget vet säkert vad som gäller för framtiden. Enda skillnaden är att man tror olika.
Rätt bra att den här tråden börjar plana ut lite och vulgäriteterna är borta. Fakta och sansade hypoteser syns mer än kvällstidningsjournalistik.
Jag och någon mer han nämnt framtidstankar om bl.a. Indien och Kina som börjar vakna upp och önska sig samma standard som västvärlden*. Här är ett radioprogran från SR P1 som lite mer beskriver vad det handlar om:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3807040
Som dom flesta radioprogram kan man lyssna senare på dom. Men Sveriges Radio har den olägenheten att inte spara programmen i "evighet", så vill ni höra, gör det inom den närmaste tiden.

*OBS! Jag vill inte föhindra dom att uppleva och få tillgång till "högre standard" av västerländsk modell, men hoppas innerligt att dom inte gör samma misstag som vi har gjort här, utan väljer dom nya miljövänligare och icke resurstärande modellerna i sin "högre standard". Mycket av detta finns redan, men i många fall hålls det tillbaka av dom som har makt till det.
Rådlös skrev:Rätt bra att den här tråden börjar plana ut lite och vulgäriteterna är borta. Fakta och sansade hypoteser syns mer än kvällstidningsjournalistik.
Jag och någon mer han nämnt framtidstankar om bl.a. Indien och Kina som börjar vakna upp och önska sig samma standard som västvärlden*. Här är ett radioprogran från SR P1 som lite mer beskriver vad det handlar om:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3807040
Som dom flesta radioprogram kan man lyssna senare på dom. Men Sveriges Radio har den olägenheten att inte spara programmen i "evighet", så vill ni höra, gör det inom den närmaste tiden.

*OBS! Jag vill inte föhindra dom att uppleva och få tillgång till "högre standard" av västerländsk modell, men hoppas innerligt att dom inte gör samma misstag som vi har gjort här, utan väljer dom nya miljövänligare och icke resurstärande modellerna i sin "högre standard". Mycket av detta finns redan, men i många fall hålls det tillbaka av dom som har makt till det.

Förstår inte riktigt vad detta har med etanolbilarnas föroreningar att göra så för att inte dränka i tråden i OT så kan vi ta den diskussionen nånannanstans.
Kina är dock en enorm kolproducent och vi kan tyvärr glömma att de skulle välja miljövänliga alt.
Amli skrev: crumpets, hur resonerar du själv kring miljön som förespråkare för alternativ bränsle som du själv uttrycker? Vad är anledningen till att du kör runt med en 15år, skitig (nu talar jag utsläpp) gammal 960? Har det något att göra med ekonomin?
Lustigt/tragiskt även att du endast anser att dina inlägg är genomtänkta...(höga tankar om sig själv kanske eller är det bara brist på respekt gentemot andras åsikter?) De är lika mycket spekulationer som alla andras då inget vet säkert vad som gäller för framtiden. Enda skillnaden är att man tror olika.
Är den Etanolkonverterad kanske!?!? (Ingen aning, bara ett antagande..)
Amli skrev:1. Jag påstår inte att etanolbränslet släpper ut mer farligheter någonstans. Jag håller med om att det är jättebra att det finns alternativ. Något jag sagt i flera andra trådar, flera gånger.
2. Jag tror inte jag förstår dina jämförelser. Exemplet på indier som klarar sig på lite kött har inget att göra med tillgången.
3. Som sagt, det är bra att tillverkare kollar alternativ. Att få en motor att gå på etanol är en ganska enkel och billig lösning som det allra flesta tillverkare kan ta fram snabbt och billigt och därmed få ner sina utsläpp. Tyvärr tankar de flesta vanligt bensin i sina flexifuel bilar framförallt vintertid så fort det blir lite mer lönsamt. Återigen spelar den ekonomiska aspekten in. Och jag vidhåller att det är enbart av detta som etanolen har fått någon som helst fotfäste. Men det är å andra sidan enda sättet förmodligen att få det till att lyckas så det behöver ju inte vara negativt.
4. Ja, det är värdelöst i dagsläget dels på grund av kyla och även våra stora avstånd. Men det är som det ser ut i dagsläget och det är hela vitsen med forskning att det just ska gå framåt. Samma sak med de bränslecells bilar som finns i dagsläget. Är inte eknomiskt eller praktiskt möjligt att köra i Sverige. Därför behövs det sättas mer resurser att få fram modeller som passar även våra klimat och behov bättre. De olika kombinationers hybrider låter som riktigt bra alternativ.

Det finns inget given lösning på problemet och ingen vet vad som gäller utan framtiden får utvisa vad som händer. Vi får helt enkelt se vart etanolen står om ca. 5 år. Det enda som är klart är att etanolen är på kraftig nedgång i vårt land.

Men som sagt, igen, etanolen är en billig och enkel lösning och det är ett bra första steg bort från de fossila bränslena.

crumpets, hur resonerar du själv kring miljön som förespråkare för alternativ bränsle som du själv uttrycker? Vad är anledningen till att du kör runt med en 15år, skitig (nu talar jag utsläpp) gammal 960? Har det något att göra med ekonomin?

1. Bra, då är vi överens på den punkten.

2. Mina jämförelser baserade sig på den naivitet du påstod fanns i uttalandet om etanolen som ett framtidsbränsle, då det enda vettiga argumentet mot etanolen i framtiden är att den tar upp relativt stora odlingsarealer och land kommer bli dyrare och dyrare.
Köttgrejen var helt enkelt mitt förslag på saker vi kan dra in på som drar oerhört mycket större arealer, för att fria upp för energigrödor som sockerbetor m.fl.

3. Jag håller med dig till viss del här. Jag tror inte det -enda- incitamentet många etanolbilskörare har är plånboken även om man tydligt ser i statistiken att de flesta har det.
Det här var mig veterligen en diskussion om etanolen snarare än flexifuelbilar, men jag håller helt klart med dig om att det är barockt att kalla en bil som lika gärna går på fossilbränsle för miljöbil.
Om de var optimerade för e85 med fysiska saker i motorn som höjt komp osv. och bara gick halvkasst på bensin som nödgrej för utlandsresor osv hade det varit en annan femma.
Detta har dock inget med just etanolen i sigs egenskaper, då det fortfarande blir -mindre- farliga utsläpp för de som faktiskt tankar den.

4. Varför är de värdelöst pga kyla och långa avstånd? Tror du det är skrivet i sten att en etanolbil ska vara törstig?
Sade man inte liknande saker om dieslar förr? En vän har en dieselaudi från 99, den startade över huvud taget inte i vintras, han fick ta arbetsbilen istället. Vad jag försöker säga med det är att det alltid finns tekniska lösningar.
BSR fick en saab att köra på 0,5l etanol milen genom att ha en motor optimerat för det.

Du har 100% rätt i att det inte finns en framtid för törstiga dåligt optimerade flexifuelbilar, men för att nå ett läge där etanolen tillverkas i såna volymer att det börjar bära sig utan större subventioner måste någon konsumera. Det måste finnas en övergångsfas, man når aldrig det perfekta med en gång. Jag vet inte hur jag tillräckligt ska kunna poängtera det.

Varför etanolen är på nergång satte du själv fingret på förut. Pengar. Nu när du kan få en dieselbil skattefritt är det helt självklart att man köper en diesel om ens största incitament är just kostnadsfrågan.
Titta bara på hur bra lilla kia ceed går.
Det har inget med framtidsbränslepotential att göra, det är bara en pengafråga.

Jag tyckte du svarade ganska bra även om du utelämnade vissa saker så det var väl självklart att ett litet personangrepp skulle behöva följa, men det är okej. Jag förstår att frågan är känslig (jag förstår inte riktigt varför men just detta med diesel vs etanol lyckas alltid få jag rullar att koka) och att du vill lätta lite på trycket genom att kalla mig respektlös, men såvitt jag vet är det bara jag som bemödat mig med att hitta källor på det jag säger, just för att vi skulle slippa sånt.
Minns jag inte helt fel poängterade jag också att variosboy hade en väldigt vettig poäng ang. transportutsläpp, som inte var till etanolens fördel. Men det kanske inte heller kändes så viktigt för dig.

Så till slut, hur jag resonerar. Du har helt rätt i att jag kastar sten i glashus här, men jag hittade ingen etanolbil i mitt prissegment(20 000). Jag har försökt etanolkonvertera mha box då det var det jag hade råd med, det funkade dåligt så nu är jag fast med bensinen.
Som sagt så handlade tråden om etanolen, jag anser att den är ett bra framtidsalternativ(i mängden, ska påpekas), och jag har inga problem att erkänna att jag helt enkelt är för fattig för att nyttja den. Än så länge.
Vill du ta upp det vidare är du välkommen att starta en ny tråd om det i ex. övrigt.
När jag läser ovan inlägg så känns det som vi egentligen är ganska på samma linje bara att vi använder olika vinklingar och sätt att uttrycka det. Mycket av etanolens (och alla övrig bränsletyper för övrigt) framgång hänger ihop med hur ekonomisk fördelaktigt det är. Att det är mindre luftföroreningar och farliga utsläpp från en flexifuel bil (i alla fall de som faktiskt tankar etanol) än en bil som drivs på fossila bränslen är nog alla överens om.

Det här har inget att göra med diesel vs. etanol. Dieseln är inte på tal här och det finns inget tryck att släppa på. Anledningen till att jag kallade dig respektlös gentemot andras åsikter var att du i dina tidigare inlägg utgick ifrån att alla andra bara skjuter från höften utan någon tanke eller info bakom inläggen. Visst att många har svårt att skilja på vad som är bäst i det stora hela eller bäst för den enskilda individen.

Mitt ifrågasättande om din bil var just att konstatera att du kastar sten i glashus ;-//. Du som så många andra vill säkert men kan inte köpa en ny etanolbil t ex. Men jag kan garantera dig att det finns många bilar som är betydligt skonsammare för miljön än din nuvarande bil utan att för den skull vara en etanolbil. Det är lite som att slänga in handduken helt och säga att jag har inte råd med en Prius så jag köper en törstig Pick-up med V8 istället ;-//

Så om du verkligen värnar om miljön som du säger så se vad du själv kan göra för att förbättra situationen. Att sälja din bil och köpa en snålare är ett bra första steg. Allt blir då även mer trovärdigt i dina åsikter och ståndpunkt.
Amli: Jag har någon "mjuk" kommentar till ditt inlägg. I den här etanoldebatten, den stora allmänna i press och media, finns det mycket vulgäritet och stor okunskap. Du känner säkert till bl.a. vilka tidningar det handlar om? Mycket förvrängningar av fakta m.m förekommer och försök att göra det till sanning.
Det är nog sådant här som får många att gå till motangrepp med nästan samma medel. Som du själv säger "skjuter från höften". Nu är det ju så att BAFF och andra organisationer håller föreläsningsturnéer i stort sett varje år. Senast var det ett stort seminarium här i Sthlm i början på juni, vill jag minnas. Jag har varit på två sådana tidigare föredrag. Ibland är det stora "jippon", ibland mindre. På deras sida finns ofta föredragen i utskrift, men naturligtvis efteråt. Dom föredrag jag har besökt har varit gratis.
Hursomhelst så får man reda på mycket fakta om etanolens/sockerrörens odling, framställning, transporter mm.
För att inte bli ensidig, kan man ju även nämna t.ex. Gröna Bilister. Dom är ju en effektiv lobbygrupp och hörs då och då i media med åsikter om det ena och det andra. Till den som inte har det klart för sig, Gröna Bilister talar inte bara om etanol. Dom har olika "projekt", gasfordon, el och hybridbilar. Det mesta som syftar till att dra ner på fossilbränslena.
Vill man informera sig mer om miljöfordon, så finns det en egen sida för detta, miljöfordon.se tror jag? Det är sökbart. Det är dom tre storkommunerna Sthlm, Gbg och Malmö som än så länge driver sidan, men dom vill överlåta den på någon annan.
Till sist en företeelse som man kan hålla utkik efter. Det är miljöbilsmässan. 2007 besökte jag den i Sollentuna. 2008 blev det inget av, för det var då hela bilindustrin höll på att gå över ända. Jag vet inte heller om det var någon 2009? I så fall inte med samma publicitet som tidigare. Men håll uppsikt om det blir något i år.
Visst finns det ett perfekt drivmedel ifråga om att förhindra farliga utsläpp som stavas (vätgas).
Renad vattenånga och inget annat i de såkallade utsläppen.BMW är ju (ett) bilmärke som ska ha satsat några hundratals miljoner redan på detta men som tröttnade och fortsätter med tidigare beprövade metoder.
Så länge det finns olja kvar i marken så är fordons industrin ibland som en långsam handikappad jätte.Varför bry sig med andra ord när oljan flödar ännu.Resterande tänkbara drivmedel är tyvärr för stunden bara ett enda stort spel för att visa att vi bryr oss minsann om både människa, miljö och framtiden.
För övrigt klassar jag mina Volvo bilar som miljöbilar när de har ett batteri som Jeremy Clarkson skulle ha sagt,
. :D
Amli skrev:När jag läser ovan inlägg så känns det som vi egentligen är ganska på samma linje bara att vi använder olika vinklingar och sätt att uttrycka det. Mycket av etanolens (och alla övrig bränsletyper för övrigt) framgång hänger ihop med hur ekonomisk fördelaktigt det är. Att det är mindre luftföroreningar och farliga utsläpp från en flexifuel bil (i alla fall de som faktiskt tankar etanol) än en bil som drivs på fossila bränslen är nog alla överens om.

Det här har inget att göra med diesel vs. etanol. Dieseln är inte på tal här och det finns inget tryck att släppa på. Anledningen till att jag kallade dig respektlös gentemot andras åsikter var att du i dina tidigare inlägg utgick ifrån att alla andra bara skjuter från höften utan någon tanke eller info bakom inläggen. Visst att många har svårt att skilja på vad som är bäst i det stora hela eller bäst för den enskilda individen.

Mitt ifrågasättande om din bil var just att konstatera att du kastar sten i glashus ;-//. Du som så många andra vill säkert men kan inte köpa en ny etanolbil t ex. Men jag kan garantera dig att det finns många bilar som är betydligt skonsammare för miljön än din nuvarande bil utan att för den skull vara en etanolbil. Det är lite som att slänga in handduken helt och säga att jag har inte råd med en Prius så jag köper en törstig Pick-up med V8 istället ;-//

Så om du verkligen värnar om miljön som du säger så se vad du själv kan göra för att förbättra situationen. Att sälja din bil och köpa en snålare är ett bra första steg. Allt blir då även mer trovärdigt i dina åsikter och ståndpunkt.
Hur ska man annars tolka påståenden utan källor?
Det är trotsallt ett rätt kontroversiellt ämne, och vi diskuterar för att komma fram till något. Min mening är i såna fall att man helt enkelt inte kan hålla sig till tyckande och tänkande utan siffror bakom dem.

Jag förstår att du tycker att jag kastar sten i glashus, men det förutsätter att jag diskuterar för att skälla på de som kör "smutsiga" bilar. Det var inte min poäng alls här, det kan al gore få ägna sig åt om han vill.
Mitt stora intresse i frågan är främst det tekniska, och den nyfikenhet som väcks av den ständiga debatten där vissa tidningar smutskastar etanolens miljöfördelar medan andra hyllar den.
När det finns oklarhet i något strävar jag efter att få klarhet.

För att få försvara mig åtminstone lite på ett personligt plan så är bilen en bit i en hel livsstil. Jag köper enbart ekologiskt(när det finns, förstås), och allt även närproducerat. Jag tror att jag sparar in mer övergödning och försurning på det än genom att spara ett par dl/milen med bilen jag inte åker varje dag ändå.
Men som sagt, det var inte det diskussionen handlade om och min tanke med mina svar var inte att skuldbelägga eler upphöja någon, bara diskutera bränslena i sig, inte dess nyttjare.
tycker du skall sätta dig o läsa de omtalade dokumenten i climat gate? där ca-50% av värdens forskare inte är överens om klimathotet CO2 OSV!
den dagen den enigheten finns rättar säkert flera in sig i ditt tänkande, till dess får verkligheten (ekonomin) bestämma våra val. jag har all respekt för din ädla tankegång men delar den inte personligen.
Isak

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]