Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag kör en 2,5FT och den går MYCKEt och jag menar MYCKET bättre på E85 än bensin. Jag uppskattar skillnaden mellan 15-20% i både vrid och effekt. detta trots att Volvo anger samma prestanda. jat trodde på allvar att jag hade turbohaveri eller att laddluftröret lossat första gången jag tankade Blyfri.

En annan fördel är det trevliga vridmimentet på 340 Nm som inte är mycket lägre än 2,4D . Dessutom är det helt plant från 1800 varv upp till 4800 varv vilket är ett trevligt brett register.....231 hästar är inte heller det dåligt.

För mig som kör tjänstebil och kör ca 2500-300 mil per år så skiljer det ca 700 kr per månad mellan min 2,5Ft och en 2,4D. Och detta trots att jag räknat på den lägre bränsleförbrukningen etc. Flexifuelen betalar du som sagt bara 80% av förmånsvärdet vilket gör stor skillnad på en bil som kostar över 300.000 i grundpris.

Dessutom har etanolen i 90% av fallen varid billigare än blyfritt och då har jag verkligen mätt VERKLIG förbrukning vid pump (mäter varje gång jag tankar).

Men smaken är som baken och det beror helt på körsätt, körsträcka per år, tjänstebil eller ej, etc vilket som är "rätt" val för varje person. Så fram för mångfalden säger jag! Diesel, bensin, Biogas, eller E85. Ensak är klar - Miljöbränslena har främjat miljöbilsutvecklingen. Detta trots att de kanske inte är de Slutgiltiga miljöbränslena.
av erc
Steff 99 skrev:Efter att ha åkt tysk diesel 6:a i tre år, så ändrade jag uppfattning om tröga dieslar. :twisted:
Jo, de tröga dieslarna är numera trevliga trots trögheten. :)
Användarvisningsbild
av tjotto
detta är nog till stor del en fråga om tycke och smak tror jag, likt den om man skall ha dubbat eller dubbfritt.
Min erfarenhet när jag testat de olika är iaf att en 2.0F är piggare och varv-villigare än en 1.6D, mellan 2.5FT och 2.4D gäller samma förhållande. Men detta är i mitt tycke. Jag kör 2.4d idag och den är otroligt trevlig, men om man skulle vilja bli lite racerförare så är helt klart högt varvtal väldigt trevligt. En V50 med 2.4 170 motorn är inte dum att gasa med, den tycker om att varvas :-)
Användarvisningsbild
av SvenB
poseidon skrev:
Att man sänkte priset beror ju på att de övergick till sommarkvalitet. Alltså kommer du kortare på 1 liter E85 som det numer heter. På vinter är det ju E75 å man kan köra lite längre på varje liter. Men antagligen samma sträcka/kr.
Nu sänkte man nog med mer än vad den mindre bensininblandningen motiverar. Sen kommer man, enligt min uppfattning, lika långt på E85 med sommardäck som på E75 med vinterdäck.
Användarvisningsbild
av poseidon
Vad har du för vinterdäck? Många med mig upplever nog tvärt om eftersom ju sommardäcken är bredare å har lägre profil vilket ökar förbrukningen med några cl.
Strunt samma, lite väl OT kanske.

Jag hade nog köpt en flexifuel V50 om 2.0f funnits när jag beställde. Men det är enbart för att det skulle blivit billigare. Jag tror inte ett dugg på global uppvärmning etc. däremot så kanske folk dör av vägslitage, dieselpartiklar etc men om det vore allvarligt så skulle politikerna se till å sopa gatorna som man gör i andra stora städer varje natt.
av Sharkbait
andreas_lofgren skrev:
Sharkbait skrev:
micke011 skrev:Personligen så var det givet, eftersom vi skulle ha en bensinare, eftersom man får skatterabatt i 5 år och att en 2,5FT inte kostade oss en krona mer än motsvarande 2,5T. Vad som händer med etanolsubvetioner och debatt kring miljöbov eller inte så har man ju ändå det utan att det drabbar en i övrigt, det är ju inte mer ett problem än det skulle vara att ha möjlighet att kunna köra på raketbränsle eller vingummi för 1000kr litern/kilot om man nu aldrig gör det i alla fall.
Så Ni köpte en flexifuel för att den är så extremt subvetionerad?

Mvh
Efter att ha jobbat hos en av Sveriges största tjänstebilsköpare så kan jag garantera att svaret är JA hos 80% av köparna. Att det inte handlar om miljö syntes direkt när etanolförsäljningen dök 70% när bensinen sjönk i pris förra hösten.
Men andra ord så handlar det mest om vilken bil som ger mest subventioner än miljö.

Känns som folk resonerar så att man får en 2,5FT till ett mycket billigare pris pga av alla subventioner men man kan köra den som en vanlig 2,5T som är mycket dyrare för den saknar subventioner.

Mvh
av Sharkbait
KKR skrev:Man skall aldrig ta något för givet, men det är inte otroligt att vi ser en början på en trend. I går höjde man bensinpriset 10 öre och dieselpriset 20 öre på grund av världsmarknadsläget. Det är många som skall slåss om dieseln nu. För någon dag sedan sänkte man E85 med 55 öre. I dag är det c:a 1:- billigare per mil att köra en Flexifuel på E85 än att köra den på BF95.
Guligan skrev: Ja, det är väl det som är poängen med att välja en Flexifuel, att den är körbar på två bränslen. Just nu är det återigen mer fördelaktigt att välja E85, och det kommer säkert synas i försäljningsstatistiken.

Nu talar du om vad som är billigast men anledning till varför många vill köra på E85 är för att det skall tydkligen vara bättre för miljön påstår man. Jag tycker det är lite komiskt att folk som framhävdar att E85 skall vara så bra för miljön står samtidigt vid macken & tittar på skylten om E85 eller BF95 är billigast för dagen.
Alltså så står man med ena foten i det "miljövänliga" drivmedlet och med den andra foten i BF95 som är en "miljöbov" för att sedan välja det drivmedlet som är billigast för stunden oavset om det är E85 eller BF95! Det är så man värna om miljön när man har Flexifuel bil.

Mvh
av Sharkbait
poseidon skrev: Att man sänkte priset beror ju på att de övergick till sommarkvalitet. Alltså kommer du kortare på 1 liter E85 som det numer heter.

Vilken anledning kommer man kortare i sträcka alltså på E85?

Mvh
av perhall
micke011 skrev:Personligen så var det givet, eftersom vi skulle ha en bensinare, eftersom man får skatterabatt i 5 år och att en 2,5FT inte kostade oss en krona mer än motsvarande 2,5T. Vad som händer med etanolsubvetioner och debatt kring miljöbov eller inte så har man ju ändå det utan att det drabbar en i övrigt, det är ju inte mer ett problem än det skulle vara att ha möjlighet att kunna köra på raketbränsle eller vingummi för 1000kr litern/kilot om man nu aldrig gör det i alla fall.
Så Ni köpte en flexifuel för att den är så extremt subvetionerad?

Mvh[/quote]

Efter att ha jobbat hos en av Sveriges största tjänstebilsköpare så kan jag garantera att svaret är JA hos 80% av köparna. Att det inte handlar om miljö syntes direkt när etanolförsäljningen dök 70% när bensinen sjönk i pris förra hösten.[/quote]

Men andra ord så handlar det mest om vilken bil som ger mest subventioner än miljö.

Känns som folk resonerar så att man får en 2,5FT till ett mycket billigare pris pga av alla subventioner men man kan köra den som en vanlig 2,5T som är mycket dyrare för den saknar subventioner.

Mvh[/quote]

Har det sålts en enda 2,5T sen FT kom? Jag har aldrig sett någon MY10, en endaste gång i mitt liv har jag sett en V70II 2,0 utan F, en hyrbil i Norrland för två år sen. /PH
av Sharkbait
erc skrev: För att slippa tröga varvovilliga dieselbilar.
För att slippa lägga ut tjugotusen extra.
För att slippa betala parkeringsavgifter.
För att slippa betala vägtrafikskatt.
För att slippa vara tvingad till enbart ett bränsle.
För att slippa bidra till oljeberoendet.
För att slippa betala för motorvärmaren.

Låter mest som man är ute efter en subvention på de flesta punkterna!
Visst dieseln är dyrare i inköp ny! Om du kör mycket så "tjänar" du in det!
Att påstå att man minska oljeberoendet köper jag inte. Hade man haft en renodlad E85 bil så fine!
Du har inte förstått varför det sitter en motorvärmare org från Volvo på dieslarna?

Mvh
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 20

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!