- ons 07 apr 2010, 20:58
#397243
Jag kör en 2,5FT och den går MYCKEt och jag menar MYCKET bättre på E85 än bensin. Jag uppskattar skillnaden mellan 15-20% i både vrid och effekt. detta trots att Volvo anger samma prestanda. jat trodde på allvar att jag hade turbohaveri eller att laddluftröret lossat första gången jag tankade Blyfri.
En annan fördel är det trevliga vridmimentet på 340 Nm som inte är mycket lägre än 2,4D . Dessutom är det helt plant från 1800 varv upp till 4800 varv vilket är ett trevligt brett register.....231 hästar är inte heller det dåligt.
För mig som kör tjänstebil och kör ca 2500-300 mil per år så skiljer det ca 700 kr per månad mellan min 2,5Ft och en 2,4D. Och detta trots att jag räknat på den lägre bränsleförbrukningen etc. Flexifuelen betalar du som sagt bara 80% av förmånsvärdet vilket gör stor skillnad på en bil som kostar över 300.000 i grundpris.
Dessutom har etanolen i 90% av fallen varid billigare än blyfritt och då har jag verkligen mätt VERKLIG förbrukning vid pump (mäter varje gång jag tankar).
Men smaken är som baken och det beror helt på körsätt, körsträcka per år, tjänstebil eller ej, etc vilket som är "rätt" val för varje person. Så fram för mångfalden säger jag! Diesel, bensin, Biogas, eller E85. Ensak är klar - Miljöbränslena har främjat miljöbilsutvecklingen. Detta trots att de kanske inte är de Slutgiltiga miljöbränslena.
En annan fördel är det trevliga vridmimentet på 340 Nm som inte är mycket lägre än 2,4D . Dessutom är det helt plant från 1800 varv upp till 4800 varv vilket är ett trevligt brett register.....231 hästar är inte heller det dåligt.
För mig som kör tjänstebil och kör ca 2500-300 mil per år så skiljer det ca 700 kr per månad mellan min 2,5Ft och en 2,4D. Och detta trots att jag räknat på den lägre bränsleförbrukningen etc. Flexifuelen betalar du som sagt bara 80% av förmånsvärdet vilket gör stor skillnad på en bil som kostar över 300.000 i grundpris.
Dessutom har etanolen i 90% av fallen varid billigare än blyfritt och då har jag verkligen mätt VERKLIG förbrukning vid pump (mäter varje gång jag tankar).
Men smaken är som baken och det beror helt på körsätt, körsträcka per år, tjänstebil eller ej, etc vilket som är "rätt" val för varje person. Så fram för mångfalden säger jag! Diesel, bensin, Biogas, eller E85. Ensak är klar - Miljöbränslena har främjat miljöbilsutvecklingen. Detta trots att de kanske inte är de Slutgiltiga miljöbränslena.
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson