Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

pjfj skrev:"Det är glädjande att miljöbilarna blir allt säkrare, men när det gäller bränsleförbrukningen har utvecklingen av etanolbilar gått åt fel håll. Fossilbränsledrivna bilar blir allt snålare medan etanolbilar blir mer bränsleslukande.
– Det finns inget som motiverar tillverkarna att förbättra förbrukningen eftersom etanolbilen ändå är godkänd som miljöbil. Men det är inte miljövänligt att slösa med etanol även om det är ett förnyelsebart bränsle. Det är dags att ställa förbrukningskrav även på etanolbilar för att påverka utvecklingen, säger Jan Snaar, miljöchef Folksam. "

Oj. Det är alltså dags...redan.
Ett första steg vore att biltillverkarna måste deklarera förbrukning på Etanol och inte bara för Bensin. Då får folk möjlighet att jämföra förbrukning vilket inte ens går idag. En annan tokighet är att flexifuelbilarna certifieras för bensin och inte för etanol vilket leder till att tillverkarna optimnerar motorn för bensin för att hålla sig inom givna utsläppsgränser.
det är ju bra att ni är duktiga.
går bara efter egna iaktagelser på mackarna, snön ligger djup på de blåa munstyckena vilket talar sitt tydliga språk! känner dessutom 3 ägare som erkänner de tankar BF95 i sina bilar av kostnadsskäl. men rabatten har de ju fått! vi får höra vad restvärdet hamnar på de bilarna? misstänker det blir lågt.
isak
isak skrev:det är ju bra att ni är duktiga.
går bara efter egna iaktagelser på mackarna, snön ligger djup på de blåa munstyckena vilket talar sitt tydliga språk! känner dessutom 3 ägare som erkänner de tankar BF95 i sina bilar av kostnadsskäl. men rabatten har de ju fått! vi får höra vad restvärdet hamnar på de bilarna? misstänker det blir lågt.
isak
Nja, räkna med ett pris på BF95 på 14 kr i sommar, sedan 15-16 kr under högkonjunkturen. Dieselpriset blir högre än så när alla bilister ska slåss om bränslet med lastbilarna samt högre skatt. FP lär inte få igenom sitt förslag så det lär inte påverkar priset på E85 och snart går priset ner i och med att mägnden bensin minskar i E85. Ägaren av en flexifuelbil har alltid alternativ, det har du inte till din Dieselbil, utan där får du snart tanka för 15-16 kr litern eller börja att cykla. Och till sist, det är inte etanolens fel att folk hellre proriterar sin egna plånbok istället för miljön.
av erc
isak skrev:det är ju bra att ni är duktiga.
isak
Tror man sig kunna spara pengar på att tanka BF95 för 13 kronor litern istället för E85(75) för 10 kronor litern lär man nog räkna på de sista decimalerna. Denna trettioprocentiga prisskillnad har nu varit snudd på konstant i snart ett år. Jag har många i min bekantskapskrets som kör flexifuelkärror och alla har kört på E85 hela tiden (med undantag för utlandsresor).

På den Shell-mack jag brukar tanka är det då ingen snö på E85-handtagen precis.
kanske avundsjuka att ni bara jämför ottomotorer i kalkylerna?
isak
erc skrev:
På den Shell-mack jag brukar tanka är det då ingen snö på E85-handtagen precis.
Inte ens på vare sig OK/Q8 eller Statoil i Flen (Liten håla i Sörmland) finns det snö på något E 85 handtag.
Jag hade en D5 (185 hk) för några år sedan, innan dieselboomen slog till på allvar. Kan säga att det enda jag saknar med den bilen är aktionsradien, det var riktigt trevligt att kunna köra närmare 100 mil mellan tankningstillfällena. Det är ju tyvärr nackdelen med E85, känns surt att inte ens kunna köra t.ex Gbg-Örebro T/R över dagen utan att "mellantanka".
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]