Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#32413
CarMan skrev:
jbl skrev:Jag kan hålla med om att kvaliten är sämre på dessa nya bilar om jag jämför mot mina äldre Volvo upp till -95 som jag har ägt.

ett järnspett går sällan sönder. Detta på grund utav få rörliga deler & inget elsystem.
Det gäller bara att ha rätt matrial val & rätt utformning = bara 2 parametrar som måste vara rätt.
trots att jag kört tusentals bilar i min vardag... och ägt några fabrikat känner jag att jag vill inte köpa en japansk bil för att uppnå dom kriterierna du satte. Volvo stod för det i stort sett outslitliga..lägg märke till STOD. Blir intressant att se om en N serie kommer att bli 15 år gammal? Eller 20 med för den delen? Som det är idag så krämporna som kom efter 10 000 mil.. verkar komma redan under bilens första 2000 mil...
Men framtiden får utvisa, den har sällan fel.

*NCR*Och sen kommer det en 34 raders utläggning där idiotförklarande av andra medlemmar kommer i rask takt.*

så var det ändå inte? Det var inte på nåt sätt en avsikt.?.. däremot känns det otroligt att det man just gjorde igår är omöjligt.. För det var en total verklighet i snö och 10 minus.. men nog om det.

*vetten* Eftersom du sitter inne med bra information som höjer alltihopa kanske du kan bidra? Och inte bara läsa? Att diskutera är intressant. Det blir intressantare med flera debattörer? Kanske dags att delta?
Jag ser ju att jag tar plats..? Men som sagt med flera människors tankar så kanske jag inte måste fylla så många tomrader?
för övrigt handlade inte diskussionen om vilken bil som är bäst? Den handlade om kvalitet. Någonting som just ford har en del problem med.
Kvalitet är inte bara en lack utan en hel tankeserie i konstruktionen av en bil.
Såå eftersom volvo har haft skaplig kvalitet så kändes det som att dom skulle visa ford? Dock känns det idag som att ford mera eller mindre smittat volvo med mindre kvalitetstänkande. DET handlade allt om.. Så ingen öm tå här inte.. mest förvåning över din jämförelse.

för att förtydliga så.. inga av dessa rader är tänkta att kränka eller som påhopp utan bör läsas informativt.
Såå nog om detta och ha en bra helg på er..
Användarvisningsbild
av vetten
#32466
Hej :) ja jag kanske retade upp en del där men just du kändes det som om disskusionen höll på att bli lite snedvriden :shock: så förlåt mej :oops: Jag tyckte det där med ett järnspett var bra :D svårt att ha sönder, om man istället tar en grep så är det lite lättare att nån del går sönder om man utvidgar det ytterligare så kan man ju ta en kvast så blir chansen ännu större att nåt går sönder :x och det är väl där vi är idag med all elektronik som ju blir mer och mer innbyggd i bilarna , men det är väl till att försöka gilla läget och hoppas att tillverkarna lever upp till det kvallitetsryckte som dom lovar :???: Om jag sen ska snacka lite om volvobilar med dåligt rykte så har jag ganska stor erfarenhet av volvos första framhjulsdrivna bil 480 och 440, den fick ju en massa skit när den kom för krånglande elektonik och det var inte dirrekt obefogat eftersom man just i 480 testade mycket av den elektronik som är standard idag, om man bortser från att rostskyddet var undermånigt och enbart ser till bilen som sådan så har jag hittills nästan bara bra erfarenheter av mina, är inne på min andra 480t en -94 och hade tidigare en 480t -90 samt att min vinterbil är en 440glt -89 och min fru har en 440gl -92 visst har det krånglat en del men inte mer än andra bilar jag haft det stora felet som finns är väl att kontaktstycken och lödningar är dåligt gjorda och även jordpunkter, men om jag har fattat rätt av mina vänner som både åker saab och audi och även nyare volvosar så har dom ungefär samma erfarenhet av sina bilar så det är nog tyvärr så att biltillverkarna slappar allt för mycket i vissa lägen :roll: en liten sak bara i instruktionsboken som följer med min 480 så står det på ett ställe att man just i dessa bilar har innfört en ny sorts elektronik där man styr det mesta genom en sk. CEM en central elektronik modul :idea: och det är ju så det är i våra bilar en massa boxar till alla olika funktioner samt kilometervis med kabel, det kanske inte är så konstigt att det krånglar ibland :???: Hoppas att ni tycker att jag kommit in på rätt spår nu :lol: hehe :D så att det inte spårar ur med en massa tjafs om vad som är rätt och fel, jag tror att vi alla har både bra och dåliga erfarenheter av tillockmed samma bilmodell så det är ju bra att dela med sej av det vetandet :shock:

Vetten
av Teemu
#32469
CarMan skrev:
jbl skrev:Jag kan hålla med om att kvaliten är sämre på dessa nya bilar om jag jämför mot mina äldre Volvo upp till -95 som jag har ägt.

ett järnspett går sällan sönder. Detta på grund utav få rörliga deler & inget elsystem.
Det gäller bara att ha rätt matrial val & rätt utformning = bara 2 parametrar som måste vara rätt.
Men en brädbit går ganska enkelt sönder fast den bara innehåller få rörliga delar och inget elsystem... :-)))))
Användarvisningsbild
av Crille
#32487
Men mitt järnspett har blivit böjt, är det då en rörlig del ? :?: :roll: (S)
Användarvisningsbild
av vetten
#32489
JA :shock: om du är tillräckligt stark :!: :lol:

Vetten
Användarvisningsbild
av CarMan
#32495
Elektroniken i dag håller mycket bätre kvalite än på de bilar som tillverkades för 20 år sedan.

förutam att man lärtsig hur man bäst bygger elsystem i bilar så har man också bättrre hjälp inbyggt i elsystemena som gör att det underlättar vid felsökning.

men alla säger fortfarande, hur ska det gå när desa bilar blir gammla, detta har man sagt sen början på 70 talet :)
Användarvisningsbild
av vetten
#32498
Hej :) ja du har helt rätt, DET HAR MAN SAGT SEN 70-talet, jo visst har man lärt sej att bygga elsystem som funkar bättre och bättre visst :shock: men allt blir ju också så mycket känsligare också, jag menar att i en bil så måste det ju vara en mardröm att vara elsystem, men inte värre än i en "rymdraket" och där funkar det ju nästan alltid, nästan :???: så om biltillverkarna håller samma höga kvallite så är de nog en bra bit på väg ELLER :roll:

Vetten
Användarvisningsbild
av CarMan
#32521
Den där jämförelsen med spettet var med ungefär så här:
Har du en bil uten elektriska förnsterhissar så kan ju inte elmotorerna till dessa gå sönder.
Har du inte RTI kan ju inte DVD läsaren paja
Har du inte elmanuvrerad förarstol så kan inte denna tappa minnet.

m.m.

Så det är klart att en 740 inte hade lika många elfel, då den inte hade en tiondel av det el system som finns i dag!
Så prosentuelt sett så hade man nog mer fel på en 740 än på en V70N
av ermik
#32912
CarMan skrev:Den där jämförelsen med spettet var med ungefär så här:
Har du en bil uten elektriska förnsterhissar så kan ju inte elmotorerna till dessa gå sönder.
Har du inte RTI kan ju inte DVD läsaren paja
Har du inte elmanuvrerad förarstol så kan inte denna tappa minnet.

m.m.

Så det är klart att en 740 inte hade lika många elfel, då den inte hade en tiondel av det el system som finns i dag!
Så prosentuelt sett så hade man nog mer fel på en 740 än på en V70N
påminner om ett citat från ett amerikanskt volvoforum.

"If you dont have a sunroof , it cannot start to leak." ;)

// ermik
av marnilss
#36338
Att volvos kvalitet inte är riktigt i den nivån man kan begära för de pengarna man betalar, har jag tyvärr fått uppleva ganska handgripligt och har nu bestämt mig, ingen mer volvo!

Min S40 T4 -00 hade problem med
- oljud någonstans ifrån framvagnen (som senare visade sig vara ett helkasst övre motorfäste, efter bara 4-5000 mil)
- rasslande passagerarsäte (försök till åtgärd 2 gånger utan långvarigt resultat)
- gnisslande ratt när man svängde (försök till åtgärd 2 gånger utan långvarigt resultat)
- hel/halv ljus lampor varade inte länge (kabelhärva byttes som löste problemen)
- grillen korroderade med plåten i motorhuven (fick en omlackering)

Utöver detta gillade jag bilen så jag tänkte att S60 var ju en "kvalitetsbil" (kostade som en sådan) och hösten 2003 var den ju en beprövad modell, så jag skulle slippa alla problem med den:
- knakande ljud ifrån drivaxlarna (fick limmas)
- knakande/smällande ljud när man svängde som mest (fick styrväxeln bytt som löste problemet)
- återfick knakande/smällande ljud när man svängde som mest (fick bussningar i styrstagen uppsmorda)
- växellåda som går trögt, skrapar när det är kallt och inte går att få i 2:ans och 4:ans växel ca 1 gång per vecka (smort växellådsaxel, bytt koppling och bytt växellåda - bättre men inte så bra som den T5:a -01 med 8000 mil på mätaren som jag provkörde som jämförelse)
- regnsensor som inte fungerar när det är mörkt och det duggregnar
- påtagliga vindljud ifrån förardörren
- svagt skorrande/knarrande ljud ifrån instrumentpanelen när bilen stått stilla en lång stund, t.ex. över natten (tydligen något spjäll till klimatanläggningen men jag ORKAR inte klaga längre)

Lägg till detta en återförsäljare som varit ganska ovillig att lösa mina problem men som på grund av min envishet åtgärdat/försökt åtgärda de flesta av problemen. De gånger det blivit riktig bra är när jag kan peka på vad det är som orsakar problemen (motorkudden, drivaxlarna, styrväxeln).

Som lök på laxen så har bilen stått på verkstad den senaste veckan för att jag fick felmeddelanden om ABS och motorstyrenhet - "Stanna snarast". Felet går att återskapa och det senaste jag hört är att de ska prova att byta några kontaktdon och se om det hjälper (dock var dessa restade så jag har ingen aning och när jag kör min egen bil igen).

Behöver jag påpeka att ingen i min bekantskapskrets ens funderar på att köpa en volvo... Och inte jag själv heller, för jag har varken tiden eller orken att gå igenom detta en gång till. Det kan hända att jag så småningom kan få den bil jag betalade dyra pengar för (genom fler verkstadsbesök), men efter 2,5 år så har jag gett upp och ser fram emot att byta ut den om ett halvår när leasingen går ut.

Förutom ovanstående problem är det en trevlig bil (helt underbar motor), men det överväger inte dess nackdelar på långa vägar.

Detta är min 5:e volvo jag äger eller leasar, och den enda som varit helt utan problem var min 440 SE av 1996 års modell.

/Marcus

Har du anpassad equalizer i telefonen? Streamar du[…]

Kan inte lägga i växel V70

Tjena, jag hade hoppats på lite vägledn[…]

760 tändningslås?

Ja de är automat, så ta bort inredning […]

230fk går snålt

Mina spridare verkar vara äkta enligt bilder […]