Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Men 300 serien byggdes som samarbete med DAF, vem minns inte alla BRUNA kablar, numrerade varje meter som 343 remjohan var utrustad med, 440 och 460 samt 480 serien var likaså samarbeten mellan DAF och volvo. Samtliga bilar blev en flopp ur massförsäljningssynpunkt.
Vad gäller volvos 300 serie så slutade fabrikssatsningen egentligen med 240 serien, nån riktig rallycross satsning gjorde inte volvo R sport, men via DEX så blev det ändå ett team. 300 serien kördes i stort sett endast privat där den syntes till. Ett mycket känt exempel annars, är ju volvo 360 med PRV sexan under huven, stod som fabriksbil men var inget som volvo lekte med direkt någonstans. (363CS) Frågan är varför den aldrig blev en tävlingsbil? Var det för dess kassa övriga produktion så att man inte orkade bättra på ryktet eller var det för att nån satte stopp? För BALANS var det ändå i bilen. (343).
Bild
Frågan är varför den aldrig blev en tävlingsbil? Var det för dess kassa övriga produktion så att man inte orkade bättra på ryktet eller var det för att nån satte stopp? För BALANS var det ändå i bilen. (343).

Som jag skrev tidigare.
Detta fick jag reda på i en diskussion med en släkting till mig som var en högt uppsatt tjänsteman inom Volvo på 80 o 90 talet.
Varför slutade Volvo att sponsra 300serien i rallycross mm mm?
Jo för 300an körde förbi 240n på bana....inte bra att problembarnet från Holland kör om Sveriges stolthet.
Detta var en av orsakerna till Volvos kyliga inställning till 300serien, visst fanns det trimsatser o dyl till den. Men försök att få lite information om Italien sålda 360Turbo av Volvo, där kammar man noll.
480n testades även med en rad olika motoralternativ bla en 2L turbomaskin men försäljningen av bilarna var för låg för att motivera detta. Men vem vet kanske hade det varit kicken för försäljningen.
3 o 400 serien sålde trotts allt bra i Europa, Sverige var ganska kall marknad mycket pga Teknikens Världs nedskrivning av bilarna.

Jag vill inte namnge någon, du får tro på mig om du vill eller inte.
Jag frågade även om varför Volvo inte gör en dräparbil som kör om konkurrenterna o framförallt SAAB Aero.
Tja sa han, så länge dessa stofiler sitter i Volvos ledning kommer vi aldrig att få se någon. Detta ändrades till Volvos 800 serie vilket var allt som Volvo aldrig hade varit gällande design och körglädje.

2002 var jag till Volvo och ville köpa plastskoningen som ska täcka vänster A-stolpe, "den har utgått" fick jag till svar.
Fem år efter den sista 480n såldes o sju år efter tillverkningen upphörde DET är vad jag kallar att supporta ett fordon man har tillverkat(finns fler exempel).
På 80talet slog Volvo på stora trumman o garanterade minst 20års tillgång av reservdelar som sedan krympte till 10år.....om man har tur.

Vattenpumpen till 300an med B200 motor utgick för några år sedan, visst allt kan man inte hålla kvar men slitdelarna tycker man ändå borde finnas kvar.

Sorry om det blir mycket av varje o offtopic tror jag också.
Men man måste få skriva av sig lite på en söndagskväll med en nypa måndags ångest :)
isak skrev:där tycker vi olka. började åka bil med bakhjdr-den tekniken är svår att komma ifrån. fr-bilar understyr besvärliga i moddsträngar bak-bilar går ju drivande hjul i samma spår där behöver man inte känna sig över, bara att gasa bakändan får man alltid med sig.
isak
Tja.....Det är f@n inte kul att köra om en bil i moddigt väglag när bakhjulen ligger kvar i högerfil o framhjulen i vänsterfil ala Volvos bakhjulsdrivna bilar.
hej dannep.
du svarade innan du läste sista delen i meningen! men jag kan upprepa,BAKÄNDAN får man alltid med! kanske bristande körteknik annars?
isak
Jag tror det har lite med dom gamla folket att göra.. dock tycker även jag 940 är sista riktiga volvon som produceras.. släptes väl 98 har jag för mig... men det bror lite på konstruktionen... då den åtminstånde nästan är helt byggd i svergie... 8 serien... ritad och byggd i holland mycket av den i alla fall dom andra vet jag inte med... men det jag menar med de gamla folket är nog att dom "vägrade" köpa sig en framhjulsdriven volvo... (idag är det fler gubbar och gummor än någonsin som kör det) men i alla fall, sen håller jag med om att åk-komforten i dom nyare är grymt bra, dock i och med alla dessa säkerhetsgrejor blir dom trängre och har märkt att dom äldre har svårare att ta sig i och ur t.ex. V70n om man gemför mot en 945:a

Men som någon sa... 940:n är robust, pålitlig, lättmekad (relativt), säker, bekväm, bra dragbil, lättstylad, lättkörd m.m så självklart är det den sista riktiga volvon :lol: :lol: :lol:
av *pettson*
Tallen skrev:Jag tror det har lite med dom gamla folket att göra.. dock tycker även jag 940 är sista riktiga volvon som produceras.. släptes väl 98 har jag för mig... men det bror lite på konstruktionen... då den åtminstånde nästan är helt byggd i svergie... 8 serien... ritad och byggd i holland mycket av den i alla fall dom andra vet jag inte med... men det jag menar med de gamla folket är nog att dom "vägrade" köpa sig en framhjulsdriven volvo... (idag är det fler gubbar och gummor än någonsin som kör det) men i alla fall, sen håller jag med om att åk-komforten i dom nyare är grymt bra, dock i och med alla dessa säkerhetsgrejor blir dom trängre och har märkt att dom äldre har svårare att ta sig i och ur t.ex. V70n om man gemför mot en 945:a

Men som någon sa... 940:n är robust, pålitlig, lättmekad (relativt), säker, bekväm, bra dragbil, lättstylad, lättkörd m.m så självklart är det den sista riktiga volvon :lol: :lol: :lol:
Nu hänger jag nog inte med..
8 serien är ritad i sverige och byggdes i både sverige och i belgien parallellt.
Bilen ritades väl av Hans Zachau?
I min värld är det faktiskt S40 MY2005 som är den första riktiga volvon, dvs en jag kunde tänka mig att skaffa. I och med nuvarande S80 och V70 blev volvobilarna så trevliga att jag efter 18 års körkortsinnehav skaffade mig min första Volvo (V70 MY2009). Så - det där med sista "riktiga" och allt vad man säger är sannerligen föremål för tolkning.
Tallen skrev:Jag tror det har lite med dom gamla folket att göra.. dock tycker även jag 940 är sista riktiga volvon som produceras.. släptes väl 98 har jag för mig... men det bror lite på konstruktionen... då den åtminstånde nästan är helt byggd i svergie... 8 serien... ritad och byggd i holland mycket av den i alla fall dom andra vet jag inte med... men det jag menar med de gamla folket är nog att dom "vägrade" köpa sig en framhjulsdriven volvo... (idag är det fler gubbar och gummor än någonsin som kör det) men i alla fall, sen håller jag med om att åk-komforten i dom nyare är grymt bra, dock i och med alla dessa säkerhetsgrejor blir dom trängre och har märkt att dom äldre har svårare att ta sig i och ur t.ex. V70n om man gemför mot en 945:a

Fabriken i Ghent, Belgien invigdes 1965 d.v.s ett år efter Torslandaverken, så man lugnt kan räkna med att ganska många "svenska" bilar är byggda där...
700/900 serien byggdes även i Kalmar och till mycket liten del även i Uddevalla innan dessa fabriker lades ned. Fast Uddevalla har ju iofs återuppstått för bygge av C70 på senare år.
I Holland byggdes DAF/Volvo 66 , 300-serien, 400-serien och sedermera även S/V40. Fabriken har idag inget med Volvo att göra.
800 (och S/V70) designades helt i Sverige och byggdes till en början enbart i Ghent, för att sedan även byggas i Torslanda.

/Thomas

Inte att rekkomendera! "Läppen" vil[…]

Menar du styrtappen? Har ALDRIG lyckats slita av […]

Byte inre styrled

Med värme och multispray var inre och yttre b[…]

Hjälp att hitta delnummer

Löste det till slut. Krångligt och tr&a[…]