Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Fartdåre
När jag gick fordonsteknik fick man lära sig att allt med gänga och med skalle som
INTE var avsedd för verktygsdragning var bult, allt annat var skruv. Ex. vagnsbult,
fyrkantsbult, bult med splines mm.

Sprintar var en slät pinne med skalle. Låsstång eller låspinne kallades en pinne med spår eller hål för låsning i båda ändar.

Smörbult har inga gängor....
Användarvisningsbild
av Tomas88
"Skruv är en av de enkla maskinerna. Skruven består av en pinne av trä, metall eller polymer med en gänga bestående av ett spiralvridet spår."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skruv

Bult
"- en ogängad cylindrisk kropp att användas vid sammanfogning, med eller utan skalle. Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogningen
- lekmannamässig benämning på större skruvar, med gängan på cylindrisk kropp
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bult"

Alltså har det gängor är det en skruv och inte bult även om större skruvar ofta kallas bult. (Om man kan lita på wikipedia.)
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Enligt en källa (gammal tidning typ Vi Bilägare alt Teknikens Värld el. dyl. ) så är en bult gänglös avsedd för plastisk deformering, dvs som en nit, medans en skruv har gängor oavsett modell!

//David
av semmelman
Tycker man kan gå efter vad som är allmänt mest förekommande i vardagligt tal, vedertaget, och inte gå efter vad några i en yrkeskår säger, går jag till en järnaffär så är skruvar och bultar uppdelade som jag beskrev ovan, så var det även uppdelat enligt min far som var ingenjör hela sitt liv och t o m jobbat på Bultens, och med det har jag gjort mig förstådd i olika situationer och sammanhang i tre decennier. Läkare pratar latin men på ett forum för vanligt folk inte direkt riktat till endast läkare så kallar man ju lunginflammation för lunginflammation och inget annat om man vill göra sig förstådd. :)
Användarvisningsbild
av Mabuse
*pettson* skrev:Hur använder vi ordet då?..
Jag kan ju inte tala för andra, men jag håller mig till den tekniska definitionen eftersom skruven och bulten är tekniska prylar. Dvs, har den gängor kallar jag den skruv, saknar den gängor är det en bult.
Jag begriper inte hur folk kan ha så svårt med det. Definitionen är dessutom förbannat enkel och saknar utrymme för individuella tolkningar, precis som det sig bör inom teknisk nomenklatur.

Allt med gänga på är skruv..
Precis.

:-)-)

Jag tror att en del av problemet är språkförbistring. På engelska kan en maskinskruv heta "bolt" som för språkligt obegåvade kan låta som, och misstas som, "bult".
av LarsBd
semmelman skrev:så kallar man ju lunginflammation för lunginflammation och inget annat om man vill göra sig förstådd. :)
Varför inte då göra lika med skruvar och bultar?

Skillnaden mellan en vis och envis är förmågan att tänka annorlunda idag jämfört med igår.
Användarvisningsbild
av erikn
Inte för att det har att göra med saken egentligen. Men...
Stupränna finns inte heller egentligen. Det finns stuprör och hängränna, men många har kallat det för det så nu finns det "felaktiga" ordet med i Svenska akademins ordlista. Idiotiskt anser jag, men språket förändras. Men jag tycker ändå att skruv är skruv (gänga) och bult är bult (ogängad).
av semmelman
LarsBd skrev:
semmelman skrev:så kallar man ju lunginflammation för lunginflammation och inget annat om man vill göra sig förstådd. :)
Varför inte då göra lika med skruvar och bultar?

Skillnaden mellan en vis och envis är förmågan att tänka annorlunda idag jämfört med igår.
Jo det är väl det vi vill göra, men en del vill kalla bult för skruv så... :lol:

Gör en bildsökning på bult på google så finner ni att alla sökningar i början ser ut som de flesta säger är bult, sen finns det en helt gänglös bult och det är ju bult det oxå, kanske t o m "urtypen", sen gör en bildsökning på skruv och ni kommer bara se skruvar förutom nån bultbild men den är med bara för den länkar hit till denna tråd. :P
Sen som sagts så har jag aldrig hört någon däckkille som sagt hjulskruvar om hjulbultarna, kanske nånstans i Lapplands mörkaste och djupaste inland kanske möjligen men inte i större delar av Sveriges avlånga land mellan Lappland och Ystad... Att wiki sen skriver på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hjulskruv att hjulbult är felaktigt beror bara på att det måste vara nån riktig tabellnörd som redigerat, finns ingen däckkille som sagt hjulskruv vad jag hört nånsin.
Säg så här, skruv - snickare, bult - mekaniker, funkar i 95% av fallen. :D
Senast redigerad av 1 semmelman, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Har du en död modul och felmeddelande bö[…]

Du ser uppenbarligen inga problem med ICE-bilar,[…]

Sitter en klisterlapp på luftfilterboxen d&[…]

Belysning xc60 2021

IMG_1409.jpeg Hur fungerar denna belysning? Har […]