Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
*pettson* skrev:Den kommer inte att fasas ut. Kineserna kan likagärna slänga pengarna i sjön då. Idag säljer volvo ENDAST på att det är *Svensk kvalitet och svenskt säkerhetstänkande* Försök att byta ut ordet svenskt med kinesiskt. Se om det finns några köpare? Tar dom hem allt till kina säljs inte en enda bil.
Det är ju inte en utfasning som kommer ske över en natt. Precis som du säger så är ju Kineserna smarta. De kommer ta över bit efter bit varefter det håller för varumärkets del. För 10 år sen så sålde nog Volvo väldigt mycket på att det var Svenskt. Idag är det ju Ford som äger Volvo och "Svenskheten" som säljargument har nog minskat. Vem vet hur viktigt det Svenska kommer vara om 10år?

Kinesiska staten är smarta och vinnare i det här. De köper ett fint bilföretag billigt och kommer att lyckas skapa massor av bra arbetstillfällen i Kina inom fordonsbranschen på lång sikt.
Användarvisningsbild
av Brainy
Köps Volvo av Geely så känns det ju iaf som att volymerna kommer öka nå groteskt iom den kinesiska marknaden kommer öppna sig än mer än idag. Frågan är ju om man gör som planerna är för saab. Flyttar produktionslinjen för en gammal bil, t.ex. nuvarande S60 när den nya kommer 2012 och fortsätter att bygga och sälja den gamla i Kina.

Kineserna som är intresserad av att gå in i saab tänker ju tydligen göra så med 9-3an när den nya kommer.

/Anders
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Tänk hur många C30 kineserna kommer köpa. :wink:

Så länge produktionen och huvudkontoret stannar kvar i Sverige så är det väl egentligen inga problem att kineserna köper Volvo :???:
av pjfj
Hur skulle det kunna fungera med tekniksamarbete med en kinesisk ägare?
Gemensam bilplattform med ... en trampcykel? Och dela motor med en torktumlare?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
*pettson* skrev:Den kommer inte att fasas ut. Kineserna kan likagärna slänga pengarna i sjön då. Idag säljer volvo ENDAST på att det är *Svensk kvalitet och svenskt säkerhetstänkande* Försök att byta ut ordet svenskt med kinesiskt. Se om det finns några köpare? Tar dom hem allt till kina säljs inte en enda bil.
Alla "Svenska" klädmärken produceras i Kina, SonyEricsson mobiler görs i Kina, Husqvarna drar iväg med hela sin produktion till Kina men säljer på sin Svenska image.

Ingen skillnad för Volvo där, självklart åker produktionen iväg till Kina men man kan fortsätta sälja på volvos varumärke.

I själva produktionen har Kina ofta mycket högre kvalite än här i Väst.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
RCE skrev:Jag har bara en enda kommentar till denna tilltänkta affär... Jag kör idag en Audi A6 och min fru en Volvo V50 ...ett kinesiskt Volvo kommer aldrig få ställa en bil på min uppfart! Frun får snällt leta efter något annat märke när det är dags att byta.
Audi blir ju mer och mer en "öst-bil", mer och mer av bilarna produceras inte i tyskland längre.
av Arese
VolvoB20 skrev:
RCE skrev:Jag har bara en enda kommentar till denna tilltänkta affär... Jag kör idag en Audi A6 och min fru en Volvo V50 ...ett kinesiskt Volvo kommer aldrig få ställa en bil på min uppfart! Frun får snällt leta efter något annat märke när det är dags att byta.
Audi blir ju mer och mer en "öst-bil", mer och mer av bilarna produceras inte i tyskland längre.
Sårätt, redan den gamla 1,8t-motorn kallades för "gulaschmotorn" när den kom :D

Mvh
Arese
av RCE
VolvoB20 skrev:
Nja en sanning med viss modifikation...så här ser det för närvarande ut...

I Bryssel tillverkas A3 Sportback. I ungerska Győr tillverkas motorer för Audi AG och i samarbete med Ingolstadt även Audi TT Coupé, Roadster samt nya A3 Cabriolet.

Alla andra modeller tillverkas i Ingolstadt och Neckarsulm. Observera att allt sker inom EU.
av jumu01
VolvoB20 skrev:
Tyskland har ju mer bilar än Audi.

BMW, Porsche, Mercedes och VW (Opel, men nej tack)
Användarvisningsbild
av Funk

Tyskland har ju mer bilar än Audi.

BMW, Porsche, Mercedes och VW (Opel, men nej tack)
BMW, Mercedes och snart också VW har ju fabriker i USA, vilket traditionellt inte borgar för premiumkvalitet. Men det verkar ju gå bra ändå.
VAG-gruppen har ju redan fabriker i stort sett över hela världen även om det inte är kompletta anläggningar...

/Thomas
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist