Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

vilka valpfasoner?
håller helt med dig i det fallet, kundbilar bör inte användas för lunchbesök
misstänker att kundmottagaren hade en diskussion med ber-personer efteråt!
ISAK
av *pettson*
Rimborambo skrev:En del av anledningen till trådens uppkomst är en historia
min svåger upplevt.
Han lämnade in sin bil på vanlig service, på lunchen mötte
han sin egen bil framförd i mycket hög fart och med 4 personer i.
Den hade gått 2 mil extra när han skulle hämta den.
Förklaringen från verkstaden var att man alltid brukade ta en kundbil
på lunchen då det var ett bra tillfälle att känna att allt är OK med full last.
Jag kanske inte ens behöver påpeka att han inte alls gillade den förklaringen
och det blev en del tjafs kring det inträffade.
Att folk missbrukar en bra sak är ju intet nytt. Hade jag varit i samma sits hade jag varit med till lokala matstället. Inväntat att dom beställt och sen krävt nycklarna av dom. Dom kan likagärna gå tillbaka.
INGEN med normala arbetsmetoder/rutiner gör en sån sak.
Att man provkör är väl ganska okej, det som är den stora frågan är sättet hur man kör på.
mojja skrev:Bilen skall klara fullgas test och max inbromsningar gör den inte det så är det ju något fel
Okej. Ett fullgastest. Men hur kul är det om jag lämnar in min bil när det är -30 grader ute. Sen så ser jag hur mekanikern trycker gasen i botten när han precis kallstartat bilen!? :-(O)

Samma sak här, har sett vad som händer på "baksidan" av verkstan på stora parkeringen.....(Kan ni gissa vad?)

Sen har man hört en del däckskrik inifrån verkstaden, hur kul är det om det nu skulle vara ens egen bil? :evil:

Det skulle vara okej om dom nu måste köra hårt med bilen , men att dom väntar tills motorn når driftstemp!

Nästa gång jag lämnar in bilen på service ska jag se till att skriva upp mätarställningen.

/Kalle
Efter flera år i branschen och på flera olika märkesverkstäder så har man sett det mesta. Gör därför min service själv. :lol:

Tyvärr får man nog vara beredd på att motorn får bekänna färg på åtminstonde en växel.

Säljaren av min bil körde tex iväg med fullgas direkt efter att han backat ut den ur saluhallen. Ja den var kanske igång i 30 sekunder innan han fick för sig att köra och fylla på tanken. Vilket bara var en ursäkt eftersom bensinpumpen var framför dörren.

Om man haft bilen på service så kan man å andra sidan trösta sig med:

1) Motorn har ny fräsch olja
2) Motorn är som regel uppvärmd ( i och med avgasttest mm inne i hallen)
3) Det är väl bättre att den testas fullt ut av någon annan (som tar ansvar för konsekvenserna) än om du själv gör det.
Det är mest "kallgasande" jag är rädd för. Det och när det TOKGASAS med en helt ny bil som är kall och har 0,6 km på mätaren.....

Det är lätt att göra med någon annans bil. Frågan är om det hade hänt om det var 'deras' egen bil?! :roll:
Däckskrik inne på verkstan, ska ni inte haka upp er för mycke på. Visa underlag ihopp med vissa däck skricker enormt lätt.
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]