Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
NCR skrev:Jösses vad ni skriver grabbar, dock är det lite jobbigt att hänga med då ni inte kör med quote eller punkter (eller för mycket punkter) efter meningarna..:)

Jag personligen tror aldrig ni lär lösa detta utan det lär bara bli årets längsta pajkastningstråd, vilket iofs kan vara underhållande, men jag tror inte att nån av er kommer att "ge sig". :lol:
men grabbar iden är väl inte att tvinga någon att dela ens åsikter..?
Jag ventilerar min åsikt.. och han med flera sina åsikter.. som sagt det är inte säkert att vi nånsin kommer att sonas om just dom åsikterna?.. Men det är väl det som gör sånt här unikt?.. att man får ventilera utan att man måste dela åsikten?.. :wink:
Långt jo.. sant.. :wink:
Men sen är inte iden att det är pajkastning... det kan se så ut.. men jag har inte nåt mot carman i sej o tror inte han har nåt personligt mot mej..
utan han står som företrädare för märket volvo just nu och volvoverkstan ..och jag antar jag står som företrädare för dom fria verkstäderna.. :wink:
Debatten som vi rullar är precis samma debatt som rullar därute.. där märkesverkstan.. oavsett vilket märke.. anser att lille skutt är värdelös när det kommer till kritan.. att det bara är märkesverkstan som gör rätt..
Nu är det inte en sekund så illa här som det är mellan olika verkstäder i verkligheten ibland..
Och ibland så är det total trivsel mellan verkstäderna vilka bilar som man tar och vilka man rekommenderar vidare till andra verkstäder..
:wink:
Huvudfrågan var och är fortfarande..är märkesverkstan bättre än någon annan verkstad?. Kanske får vi aldrig veta detta?.. vem vet.. :wink:

ett fantastiskt service exempel egentligen.. (som inte har ens med detta att göra. :D ) är när man lämnar sin VW taro på VAG... som dom åker över med till toyota...som servar den (då den är en toyota) sen hämtas bilen..med servicepappren.. pappren skrivs om.. och ut kommer en nyservad Taro med VAG service papper.. Detta har jag själv gjort då jag jobbade på toyota.. (hämtat.. servat.. lämnat.. frågan är om det är så ansvarsfullt egentligen?.. :wink: Han som skriver pappren har aldrig rört bilen..
:idea:
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja vi har u ganska skilda erfarenheter av olika värkstäder, det kan man ju konstatera.

måste bara reda ut ett par visentliga saker.

om man läser högt upp i tråden så är Billiga gilen en verksta utan felsökningsutrustning & jag hävdar fortfarande att en sån verksta inte kan göra avanserade felsökningar !

sen har jag nämt allbilverkstan som har felsökningsutrustning & presis som du säger så får vilken verksta som helst göra at jobb o garantin finns kvar. det ände kravet volvo har är att det ska utföras på det sätt som står i VIDA & att mekanikern har rätt kompitensnivå för att göra jobben. kompitensnivåerna får man av Volvo genom att gå igenom olika prov. har du en rätt kompitensnivå får du ej göra att garanti jobb.

Jag antar att det inte är gratis att ansluta sig till TIE om man nu vill komma åt den info som finns där.
jag könner inte till någon Allbilverksta som har mekar som får göra volvos garanti jobb eller nån som är ansluten till tie.

Dom verkstäder vi har där jag bor är har jag ialla fall tagitreda på både det ena o andra efter, när dom ställt till det.

Hur gör ni på eran verksta när kunderna komer in med en 3 åra gammal bil som har glappa kränghämmarstag?
av *pettson*
CarMan skrev:Ja vi har u ganska skilda erfarenheter av olika värkstäder, det kan man ju konstatera.

om man läser högt upp i tråden så är Billiga gilen en verksta utan felsökningsutrustning & jag hävdar fortfarande att en sån verksta inte kan göra avanserade felsökningar !

sen har jag nämt allbilverkstan som har felsökningsutrustning & presis som du säger så får vilken verksta som helst göra at jobb o garantin finns kvar. det ände kravet volvo har är att det ska utföras på det sätt som står i VIDA & att mekanikern har rätt kompitensnivå för att göra jobben. kompitensnivåerna får man av Volvo genom att gå igenom olika prov. har du en rätt kompitensnivå får du ej göra att garanti jobb.

*för att korrigera..
Volvo struntar i vilket. OM det nu i framtiden misstänks att jobben inte går rätt till så har volvo i detta fallet rätt att utföra revision.
Volvo har INGEN rätt att ifrågasätta en kompetensnivå på en mekaniker.
En mekaniker som ska utföra jobbet på en allbilsverkstad måste INTE passera en av volvo anvisad skola eller volvos egen skola. Verkstaden som tagit sej an jobbet garanterar i sej kompetensnivån.
All information som krävs för att uföra jobbet MÅSTE släppas till denna verkstan på begäran till samma pris som det är för egen verkstad..
så kommer det ett gratismail om nån info måste det mailet passeras vidare. Information som det betalas för ska skickas vidare och specificeras för vidare bedömning av ett kontroll organ.*

Jag antar att det inte är gratis att ansluta sig till TIE om man nu vill komma åt den info som finns där.
jag könner inte till någon Allbilverksta som har mekar som får göra volvos garanti jobb eller nån som är ansluten till tie.

* Det krävs inte nån ackreditering för att få göra garantijobb...
till och med min egen svärfar gör såna jobb i sin lilla lilla verkstad..*

Dom verkstäder vi har där jag bor är har jag ialla fall tagitreda på både det ena o andra efter, när dom ställt till det.

Hur gör ni på eran verksta när kunderna komer in med en 3 åra gammal bil som har glappa kränghämmarstag?
*En bil som dyker upp och funderar över, eller om det misstänks garanti.. så gör man det enda raka..?
Man ringer volvo?.. där talar man om sitt ärende och dom kollar upp det.?..det är så enkelt så..eftersom att dom är skyldiga att uppge detta.
Har kunden rätt hämtar jag delarna och monterar dom.. har han fel ja då får ju kunden välja om han vill ha original eller om han vill ha t.ex autoexpertens eller mekonomens..*
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
CarMan skrev:Ja vi har u ganska skilda erfarenheter av olika värkstäder, det kan man ju konstatera.

*för att korrigera..
Volvo struntar i vilket. OM det nu i framtiden misstänks att jobben inte går rätt till så har volvo i detta fallet rätt att utföra revision.
Volvo har INGEN rätt att ifrågasätta en kompetensnivå på en mekaniker.
En mekaniker som ska utföra jobbet på en allbilsverkstad måste INTE passera en av volvo anvisad skola eller volvos egen skola. Verkstaden som tagit sej an jobbet garanterar i sej kompetensnivån.
All information som krävs för att uföra jobbet MÅSTE släppas till denna verkstan på begäran till samma pris som det är för egen verkstad..
så kommer det ett gratismail om nån info måste det mailet passeras vidare. Information som det betalas för ska skickas vidare och specificeras för vidare bedömning av ett kontroll organ.*

* Det krävs inte nån ackreditering för att få göra garantijobb...
till och med min egen svärfar gör såna jobb i sin lilla lilla verkstad..*

*En bil som dyker upp och funderar över, eller om det misstänks garanti.. så gör man det enda raka..?
Man ringer volvo?.. där talar man om sitt ärende och dom kollar upp det.?..det är så enkelt så..eftersom att dom är skyldiga att uppge detta.
Har kunden rätt hämtar jag delarna och monterar dom.. har han fel ja då får ju kunden välja om han vill ha original eller om han vill ha t.ex autoexpertens eller mekonomens..*
men om en bil är 4 år gammal, ringer du volvo ändå, bara för att dom kanske har garanti på just denna del? då frå du ju ringa helatiden???

du måsta vara godtjänd från volvo för att få ta hand om deras garantier, det får vilken verksta som helst göra, bara mekanikern har rätt mekanikernivå för jobbet & nivån får du av volvo.

har du gjort nått garanti jobb eller talar du bara om hur du tror det funkar/ har funkat förr.
tror inte du har kol på deta med garantier , då du inte svara rakt på min fråga angående kränghämarstaget.
av *pettson*
men om en bil är 4 år gammal, ringer du volvo ändå, bara för att dom kanske har garanti på just denna del? då frå du ju ringa helatiden???
* ja vi får ringa ganska så ofta.. dock är inte det nåt vi tar betalt för.
Det är ren förlust tid. Garantiärenden är nånting som VI SERVAR kunden med. En nöjd kund återkommer till oss och gör även annat hos oss.*

du måsta vara godtjänd från volvo för att få ta hand om deras garantier, det får vilken verksta som helst göra, bara mekanikern har rätt mekanikernivå för jobbet & nivån får du av volvo.
*Volvo har inte en ledtråd om min nivå som mekaniker. Det mitt företag gör är att garantera att jag har rätt utbildning. Volvo får även utföra revision mot mej och företaget liksom jag har rätt att utföra revision mot volvo om jag inte tror allt står rätt till i ett jobbutförande.*

har du gjort nått garanti jobb eller talar du bara om hur du tror det funkar/ har funkat förr.
tror inte du har kol på deta med garantier , då du inte svara rakt på min fråga angående kränghämarstaget.

*jag har svarat så som vi utför jobb. Det är PRECIS det utförandet som du som volvo mekaniker får utföra om du har en inbytt bil av annat märke med garanti. (då vi inte servar eget märke så blir ju ALLA fabrikat som vi servar ett ringande och kruxande.. Dock så är just detta en del av vår service.. inte nog med att vi är billigare? Vi utför jobb med som vi inte tar betalt för.. En nöjd kund återkommer.
Apropå delar dessutom OM dom förekommer av annat fabrikat av likvärdig kvalite så FÅR DOM anses vara likvärdiga originaldelar och därmed utbytas på garantin. Detta gäller både verkstäder och försäkringsbolag.* Kan man svara rakare nu då?..
Intressant är ... hur du menar med.. funkat? fungerat förr?..
Kanske dags att du läser upp dej på sånt som hänt sedan vi gick med i EU?
jag gör ett inklipp som är ganska kortfattat och enkelt..dock vinklat mot mekonomen.. men det klargör kanske läget för dej huruvuda märkesverkstan fortfarande är bättre och effektivare och vad som gäller kortfattat för en allbilsverkstad?..OBS detta är inte nån reklam för mekonomen utan ett inklipp i sin helhet.
Grattis bilägare!

-nya EU-regler ger dig

utmärkta möjligheter

I praktiken innebär det att EU kommissionen konkurrensutsätter olika märkesverkstäder mot varandra och märkesverkstäder mot fria märkesoberoende verkstäder. Kort sagt monterar ned det monopol som så länge varit förbehållet märkeshandeln och som EU konstaterat icke varit till gagn för bilägarna. Detta torde väl inte vara något nytt för många plågade nybilsägare…

Hur skapar man mångfald och

ökad konkurrens?

Helt enkelt att enmärkesverkstäder får reparera fler bilmärken och kan bli flermärkesverkstäder. Fria verkstäder försäkras tillgång till samma information och samma tekniska utrustning som hittills varit förbehållet märkeshandeln. När biltillverkarens krav på service och reparationer sedan uppfylls kan fria verkstäder bli auktoriserade. Märkesverkstäder kan bli auktoriserad på flera märken.

Av stor betydelse tror jag blir det tydliga uttalandet att biltillverkarens garantier gäller även när nya bilen servas på en fri märkesoberoende verkstad. Kravet är att servicen utförs fackmannamässigt och enligt tillverkarens instruktioner.

Vad innebär de nya reglerna för dig som bilägare?

Mekonomen Bilverkstad i likhet med fria märkesoberoende verkstadskunder kan nu:

- Serva nya bilar i ökad omfattning då ingen tveksamhet
kvarstår huruvida garantin gäller eller inte.

- Lättare arbeta med nya bilar eftersom tillgång till all erforderlig
information och teknisk utrustning, samma som märkeshandeln.

- Montera original reservdelar köpta från Mekonomen.

Bilägare kan nu:

- Serva nya bilen på fri märkesoberoende verkstad till lägre kostnad,

med kortare väntetid och stillestånd för bilen på verkstad.

- Få original reservdelar monterade hos den fria verkstaden.

- Köpa original reservdelar i Mekonomen-butiken.

Märkesverkstäder kan nu:

- Reparera fler bilmärken och därmed öka förtjänsten.

- Köpa original reservdelar och reservdelar av motsvarande kvalitet

från Mekonomen med omgående leverans.

Kontrakts-, lejdversktäder och andra av märkeshandeln auktoriserade fria verkstäder kan nu:

- Med oförändrad rabattnivå uppnå samma fördelar som märkesverkstaden enligt ovan.

Vilka möjligheter innebär de nya EU-reglerna för Mekonomen?

Våra Mekonomen bilverkstäder kan få fler och bättre betalda jobb och Mekonomenbutikerna kan få ökad försäljning av reservdelar till alla bilägare och till alla fria verkstäder, till märkesverkstäder, till alla kontrakts- och lejdverkstäder och andra av märkeshandeln auktoriserade fria verkstäder
Användarvisningsbild
av CarMan
Du missar dom viktiga grejorna jag tog upp.

en inge aktoriserad verksta får mycke riktigt serva bilen & nybilskarantin fortsätter att gälla om allt är gjort enligt Volvos instruktioner.

man får montera icke orginal delar om en del med motsvarande kvalite andvänds & även då fortsätter nybilsgarantin at gälla, MEN vilvo tar inet äver garantin för dom icke orginal delar som monteras.

om en icke aktoriserad verksta utför ett garanti jobb så måste dom följa volvos rekler för hur ett sådant jobb saka utföras & i dom reglerna så står det även att mekanikern måste ha en viss nivå, som är satt av volvo, så om man uppfyller alla dessa krev så går det bra, men jag känner inte till nån verksta som gör det. & då får kunden eller verkstan själv betala.

när du säger att ni ringer till volvo på nästan varenda repration ni gör, vart ringer ni då? volvo i göteborg eller den lokala volvohandlaren? den lokala volvohandlaren har inget med er eller era garantier att göra så ni kan inte kräva att dom hjälper er.

jag är övertygad om att ni som icke aktoriserad verksta inte ringer för varja repration = några av era kunde får betala arbeten som hade varit gratis hoss en volvoverksta.

om ni får in en 6 år gammal bil som har obalans på grund utav att det samlas smuts i bakfälgarna, ringer ni volvo då?
av *pettson*
CarMan skrev:Du missar dom viktiga grejorna jag tog upp.

en inge aktoriserad verksta får mycke riktigt serva bilen & nybilskarantin fortsätter att gälla om allt är gjort enligt Volvos instruktioner.

man får montera icke orginal delar om en del med motsvarande kvalite andvänds & även då fortsätter nybilsgarantin at gälla, MEN vilvo tar inet äver garantin för dom icke orginal delar som monteras.

om en icke aktoriserad verksta utför ett garanti jobb så måste dom följa volvos rekler för hur ett sådant jobb saka utföras & i dom reglerna så står det även att mekanikern måste ha en viss nivå, som är satt av volvo, så om man uppfyller alla dessa krev så går det bra, men jag känner inte till nån verksta som gör det. & då får kunden eller verkstan själv betala.

när du säger att ni ringer till volvo på nästan varenda repration ni gör, vart ringer ni då? volvo i göteborg eller den lokala volvohandlaren? den lokala volvohandlaren har inget med er eller era garantier att göra så ni kan inte kräva att dom hjälper er.

jag är övertygad om att ni som icke aktoriserad verksta inte ringer för varja repration = några av era kunde får betala arbeten som hade varit gratis hoss en volvoverksta.

om ni får in en 6 år gammal bil som har obalans på grund utav att det samlas smuts i bakfälgarna, ringer ni volvo då?
Nu börjar argumenten att tryta eller ? för nu börjar vi hacka på hårfina saker?..
Men för att hjälpa dina lite märkliga frågor och påståenden på traven så även denna gången ska jag svara utförligt.

*man får montera icke orginal delar om en del med motsvarande kvalite andvänds & även då fortsätter nybilsgarantin at gälla, MEN vilvo tar inet äver garantin för dom icke orginal delar som monteras.*

Men vem vill ha volvos garanti på delar dom inte sålt? springer ni o är rädda för sånt?.. Har mekonomen sålt så får dom ha garantin.. för övrigt 3 år.. ja eller autoexperten osv..
Dock.. så du vet.. när deras delar falierar eller på annat sätt måste bytas ut så får vi även denna kostnaden av mekonomen. Som en del av deras garanti. Fördjäkligt tycker jag däremot det är att det inte gäller om du som privatperson byter nåt.. för då får du bara delen.. inte nåt för jobbet
.

*när du säger att ni ringer till volvo på nästan varenda repration ni gör, vart ringer ni då? volvo i göteborg eller den lokala volvohandlaren? den lokala volvohandlaren har inget med er eller era garantier att göra så ni kan inte kräva att dom hjälper er.*

Vi ringer volvo om det misstänks garanti ja?.. men dom andra 3000 rep för varje garanti.. dom ringer vi inte om..
När vi ringer så pratar vi med den lokala volvo verkstaden.. han har inget med våra garantier att göra men... du har missat att han är OMBUD för .. volvo..det är han som har delarna och butiken..ingen vill missa att få in dom få slantar vi kanske handlar för då det inte gäller garanti..allt säljs inte som no name...
Vill inte lokala verkstaden stödja oss så stödjer vi med glädje en annan verkstad.. vi är inte sådär petnoga... vi kanske handlar för tja? 300 000 om året i lokala verkstan?.. och dom pengarna kan vi förflytta till nån då som vill ha oss som kund.. svårare är det inte?.. Sen kan vi naturligtvis avbryta samarbetet med dom icke volvobilar (inbyten med mera) som passerar hos oss ?..du vet det där med ge.. o ta?..dealar gör man alltid.. kanske gör inte ni så.. eller så ser du inte det..

*jag är övertygad om att ni som icke aktoriserad verksta inte ringer för varja repration = några av era kunde får betala arbeten som hade varit gratis hoss en volvoverksta.*

Du får vara hur övertygad du vill? Ingen kräver att du ska tro mej?..
MEN ännu har mej veterligen inte nån kund fått betala för nåt garantijobb..? Om nu inte lokala volvo verkstan inte gjort fel..?..Det är den informationen som dom har.. som vi har.. Dock förvissar vi oss ibland mot göteborg. T-ex då det gäller lackeringar... med mera. Dom har då en lista över lackerare som dom samarbetar med. Och det ändras då och då. Du förstår.. alla volvocenter har inte egna lackerare...
Alla volvojobb här lämnas på samma lackverkstad som jag och du.. och sture på hörnet lämnar sina bilar på.. :wink:

*om ni får in en 6 år gammal bil som har obalans på grund utav att det samlas smuts i bakfälgarna, ringer ni volvo då?*

Nej.. ännu har det inte hänt..att det har inträffat just en bil där det är trolig garanti?.. 6 år gammal är inte ovanligt men volvos garantier brukar inte sträcka sej runt 14-15000 mil eller?..kan ju ha fel men?..rätta mej då..
Frågan är .. ska jag göra det..? eller ska jag göra det jag brukar göra?..
Kunden har oftast åkt länge med denna obalansen (ialla fall dom vi tagit hand om). för den lokala volvo verkstaden har alltsom oftast ignorerat honom?..även på andra verkstäder..
Så jag brukar provköra.. säkerställa att det är som kunden säger..
Tar in bilen av med ALLA hjulen.. syna fälgar och däck.. TVÄTTA fälgar och däck.. samt peta ur stenar.. kontrollera (beroende på vad kunden själv säger om hur länge han åkt).. om det börjat uppkomma ytor där mönsterdjupet är mindre än övrigt..
Är allt normalt så upp med däcken i balanseringsmaskinen för en översyn..
göra nollbalans.. och återmontera däcken..
det tar kunden ca 40 minuter allt som allt..(tvätten tar 15 min)
coh det kostar kunden 200 kronor om jag monterar några vikter (om det är obalans trots tvätten).. plus att om det då är som du säger smuts i fälgen.. så påpekar man detta så kunden kommer att hålla detta rent i framtiden..
apropå.. om det är helt grönt efter balanseringsmaskinen..(efter tvätt) så kostar det kunden 100 spänn..
frågan är...skulle jag ringt och sett om jag kunde mjölka volvo på pengar ?..och slösat både kundens och min tid=?.. eller gjorde jag rätt som gjorde en kund nöjd?.. så han återkommer och gör resterande vården på sin bil hos mej..?..
Kanske kunde han fått detta gratis hos volvo?...
Tror du han återkommer oftare till volvo om dom tvättar hans fälgar?..
eller hur hade han blivit behandlad av er?..
ps.. under tvätt tiden så jobbar jag troligen med nånannan bil så att jag inte är stillaståendes, medans kunden antingen fikar o ser på tv i vårt väntrum.. eller sysselsätter sej med annat..
Användarvisningsbild
av CarMan
Som du ser så så försöker jag visa att ni inte kan ha samma koll som en aktoriserad verksta.

Du laga symtomen, inte felet !

jag hadde monterat dit extra stänkskydd på bilen, vilket Volvo står för !
av *pettson*
CarMan skrev:Som du ser så så försöker jag visa att ni inte kan ha samma koll som en aktoriserad verksta.

Du laga symtomen, inte felet !

jag hadde monterat dit extra stänkskydd på bilen, vilket Volvo står för !
jo jag förstår din synpunkt... absolut.. kunden rullar ut med sina nya stänkskydd fortfarande med obalansen.. gissa om han är nöjd sedan?
undra på om inte folk går tillbaka till märkesverkstaden.. :lol:
Mej kommer kunderna tillbaka till även om dom endast vill prata eller be om råd.. :idea:
av zenobia
CarMan skrev:Den nytta man oftast har av HELPDESC, är när man inte kan avgöra om ett fel liger i bilen eller i felsökningsutrustningen / komunikation med nån server i göteborg eller england.
Tja, jag har stått brevid en servicekille som ringde helpdesk när han inte kunde lösa felet på mina bromsar... (som jag löste med 5-56 & ett buntband)

Samma kille ringde även helpdesk när jag hävdade att man INTE behöver ladda ner ny programvara ABS/BCM på 99:orna. Han hade inte en aning, men det visade sig att jag hade rätt.

Så visst används HELPDESK till annat än det du anser...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej