Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Volvonoob
Tomas88 skrev:I så fall ska du först koppla loss kontakten där ballasten får ström och i stället koppla ström direkt dit från batteriet.
Antar att det är två kabelskor som sitter anslutna i den ordinarie lampanslutningen som ger ström till ballasten. Kolla vilken kabel som skall ha + och koppla den till batteriet. Ta sedan - och koppla den till jord eller - på batteriet. Säkrast är att koppla på en jordpunkt en bit ifrån batteriet eftersom det finns en viss explosionsrisk med gnistbildning nära batteriet.

Alltså om du vill testa så att ballasterna får tillräckligt med ström skall du koppla ström direkt från bilbatteriet till ballasten. Alltså inte till lampan, (den lyser ändå inte med 12V).
Akta så du inte kortsluter nåt nu eftersom det inte finns någon säkring som går i så fall. Enklast är väl att koppla på två isolerade kabelskor på stiften till ballasten och dra därifrån.
Just det, ber om ursäkt. Menade faktiskt ballasten istället för lampan som jag skulle koppla till. Men behövar man inte någon relä om man kopplar direkt till batteriet? Eller behövs det inte om man endast ska "testa" ballasterna?

/Johan
av Andy1983
Ursäkta att jag ställer en fråga som inte har med problemet att göra, men vill bara veta. Vad kostar frakten från vvme till mig i Sverige? Kittet går ju på typ 40$, men vad är frakten då? Tacksam för snabbt svar, ska beställa

Ha det najs
av Volvonoob
Andy1983 skrev:Ursäkta att jag ställer en fråga som inte har med problemet att göra, men vill bara veta. Vad kostar frakten från vvme till mig i Sverige? Kittet går ju på typ 40$, men vad är frakten då? Tacksam för snabbt svar, ska beställa

Ha det najs
Frakten ligger på typ $26 för en sats om jag minns rätt...

/Johan
Användarvisningsbild
av Tomas88
Volvonoob skrev: Men behövar man inte någon relä om man kopplar direkt till batteriet? Eller behövs det inte om man endast ska "testa" ballasterna?

/Johan
Nej du har ingen nytta av ett relä. Det enda du ska se till är att du får ström fram till ballasterna, (eller ja, en ballast i taget).
Men ärligt talat har jag svårt att tro att det skulle bli någon skillnad.
Systemet är avsett för att kunna leverera 55w till lampan och xenonlampan tar bara 35w. Visst tar en xenonlampa mer just i tändögonblicket men det är ju inte då problemet är.
Men testa skadar ju inte. Föressten har du mätt spänningen fram till ballasten? Någon kanske redan har frågat detta, ber om ursäkt i så fall.
av Volvonoob
Tomas88 skrev: Nej du har ingen nytta av ett relä. Det enda du ska se till är att du får ström fram till ballasterna, (eller ja, en ballast i taget).
Men ärligt talat har jag svårt att tro att det skulle bli någon skillnad.
Systemet är avsett för att kunna leverera 55w till lampan och xenonlampan tar bara 35w. Visst tar en xenonlampa mer just i tändögonblicket men det är ju inte då problemet är.
Men testa skadar ju inte. Föressten har du mätt spänningen fram till ballasten? Någon kanske redan har frågat detta, ber om ursäkt i så fall.
Ok. Men nej, ingen har frågat om spänningstestet fram till ballasterna än. Ska jag slå på helljusen och mäta med multimetern på kontakten som ska kopplas till ballasten? Skulle jag även kunna mäta efter ballasten? Men multimetern klarar kanske inte av den höga strömmen vid startögonblicket? Då skulle jag också kunna kolla ifall den levererade konstant spänning...

/Johan
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag skulle gjort så att jag mätt spänningen med ballasten tillkopplad och helljuset på.
Spänningen kommer säkerligen dippa till precis i startögonblicket men det är fullt normalt och det gör den oavsett vilken strömkälla du slår på.
Det intressanta är ju nu om spänningen ligger kvar på en normal nivå. Ändras spänningen just då ljuset tappar i styrka osv.

Tror inte det skall vara någon fara med instrumentet. Det är ju spänningen (v) och inte strömmen (A) du mäter.
av Volvonoob
Tomas88 skrev:Jag skulle gjort så att jag mätt spänningen med ballasten tillkopplad och helljuset på.
Spänningen kommer säkerligen dippa till precis i startögonblicket men det är fullt normalt och det gör den oavsett vilken strömkälla du slår på.
Det intressanta är ju nu om spänningen ligger kvar på en normal nivå. Ändras spänningen just då ljuset tappar i styrka osv.

Tror inte det skall vara någon fara med instrumentet. Det är ju spänningen (v) och inte strömmen (A) du mäter.
Just det. Ska testa göra som du säger. Testar nog även spänningen till ballasten för säkerhets skull. Tack igen!

/Johan
av Morfius
Nu var det ett tag sen det blev några uppdateringar i hur det går i detta frågetecken.
Det skulle vara kul att veta om problemet är löst eller hur det har gått?
Hoppas att uppdaterande uppgifter kommer snart.
Mvh morfius... :D
av Volvonoob
Morfius skrev:Nu var det ett tag sen det blev några uppdateringar i hur det går i detta frågetecken.
Det skulle vara kul att veta om problemet är löst eller hur det har gått?
Hoppas att uppdaterande uppgifter kommer snart.
Mvh morfius... :D
Hej! Kul att veta att det fortfarande finns någon som följer denna tråd :)
Grejen är att så fort jag får lite tid över för att ta tag i helljusen så regnar det antingen eller snöar. Och vill gärna inte pilla med kablarna då de är blöta! (har ej garage)

Men har i alla fall skaffat lite elkablar för att testa mata ballasterna med ström direkt från batteriet. Återkommer så fort jag hunnit med testet!

/Johan
av Volvonoob
Hej alla. NU har jag äntligen hunnit kolla upp felet på mina helljus. Så här gjorde jag.

1) Först mätte jag spänningen på batteriet med motorn av och på:
av) 12,52 V (konstant)
på) 14,98 V (konstant)

2) Sen mätte jag på sockeln som är ansluten till xenonlampan som ska anslutas till ballasten.
av) 12,02 V (konstant)
på) 14,70 V - 14,80 V (något fluktuerande)

3) Sen efter ballasten. På dem två kablarna som kommer ut från ballasten.
av) 3,72 V (konstant)
på) 3,75 V (konstant)

4) Sist testade jag även med ström direkt från batteriet och mätte efter ballasten.
på) 3,75 V (konstant)

Som ni kanske märker så avger ballasten en MYCKET låg spänning! :shock: Det måste väl vara fel på ballasten? Nu testade inte jag båda ballasterna men eftersom de betedde sig på samma sätt så antog jag att jag skulle få samma värden. Antar att det inte finns något annat sätt att lösa detta förutom att be vvme skicka ett par nya ballaster...?

Tack i alla fall till alla som försökte hjälpa, och Morfius du borde kanske också kolla spänningen på dina ballaster. Kanske samma defekt? Lycka till! :-)-)

/Johan
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]