Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av dontony
vetten skrev:
tobsing skrev:på en beganad bil ska man helst köra delsyntetisk olja om man inte vet vad de har varigt för olja i den innan
Varför ska man köra delsyntet i en begagnad bil ?:-/ Det finn väl ingen anledning till det då en helsyntet är bättre.

Vad beträffar biltemas oljefilter så såg jag nån test i nån tidning där dom skurit itu ett Volvo originalfilter och ett biltemafilter och det visade tydligt att biltemas filter innehöll ungefär hälfter så mycket filtermassa som originalet, så där är det bättre att lägga ut några tior till på filtret. OK säljer ju förövrigt Volvo original numera.

Prova pilla bort tejpen på ett "vanligt volvo" oljefilter. inte ett som är insatsfilter. va står de då? MAN. min fordonslärare berätta och visa.... så hittar du samma filter på hyllan brevid för 2 tior billigare... va e skillnaden?

hmmm men kan nån förklara för mej att en "gubbe" som har jobba me oljor typ sen sundsvall brann kan känna på doften va de är för olja i motorn. och säger att de e spritolja från biltema... han menar att de renar spillolja,.....
Användarvisningsbild
av Nexus
Flyttar då det blev lite allmän olje diskusion och inte bilspecifikt längre......
av *pettson*
dontony skrev:
vetten skrev:
tobsing skrev:på en beganad bil ska man helst köra delsyntetisk olja om man inte vet vad de har varigt för olja i den innan
Varför ska man köra delsyntet i en begagnad bil ?:-/ Det finn väl ingen anledning till det då en helsyntet är bättre.

Vad beträffar biltemas oljefilter så såg jag nån test i nån tidning där dom skurit itu ett Volvo originalfilter och ett biltemafilter och det visade tydligt att biltemas filter innehöll ungefär hälfter så mycket filtermassa som originalet, så där är det bättre att lägga ut några tior till på filtret. OK säljer ju förövrigt Volvo original numera.

Prova pilla bort tejpen på ett "vanligt volvo" oljefilter. inte ett som är insatsfilter. va står de då? MAN. min fordonslärare berätta och visa.... så hittar du samma filter på hyllan brevid för 2 tior billigare... va e skillnaden?

hmmm men kan nån förklara för mej att en "gubbe" som har jobba me oljor typ sen sundsvall brann kan känna på doften va de är för olja i motorn. och säger att de e spritolja från biltema... han menar att de renar spillolja,.....
Finns företag som faktiskt renar spillolja. Men det blir aldrig motorolja igen nånsin. Det man vill ha ur är basoljan och dom extra smörjande substanserna. Det blir uteslutande vanligt svindyrt smörjfett av spilloljan...
Oljor är komplexa produkter, jag garanterar att det lär inte bli lätt att certifiera renad spillolja på med dom krav som är idag på klassningarna på motolja.
Men.. frågar du statoil är ju mobil1 skit. Frågar du castrol är statoil och mobil1 skit.. frågar du osv..INGEN tycker att den aldra är bra. OCH ALLA andra tillverkar på tvivelaktiga produkter och spillolja.. Men inte den du frågar.. Ingen olja fungerar heller så bra i alla miljöer som den vars märke du frågar om..
Att kasta skit är nåt oljebolagen med representanter är bra på..
Vi har en farbror här i trakten som minsann kan det där med. Så in med 1 liter gammal mobil1 olja som jag lagt i 1dl bränd ATF olja av okänt märke i.. vispa och vips.. VAD är det här för fabrikat?.. Sniff sniff.. BILTEMA.. DET ÄR BILTEMA HELSYNTETS SKIT.. inte ett rätt alltså..så senare med en ärlig test. Elf som gått 500 mil.. vad är det för olja.. luktar skunk.. MJAE...biltemas billigaste ..inte rätt igen alltså..Det är sannerligen inte lätt att säga vilken olja det är när det är biprodukterna ifrån bilens motormiljö som luktar mest.. Däremot går det bra att avgöra om den möjligen varit i en diesel eller i en bensinare utan nån svårighet..
av Amarace
Dontony, Hmm, alla Volvo originalfilter jag nånsin tagit i har varit vitmålade med tryckt text, alltså ingen dekal. Eller är det bara jag som fått såna då jag köpt Volvo's?

O sen detta med Olja, många har ju sina favoriter och alla har ju sin egen produkt kär, i slutändan kan man nuförtiden köra på vilket märke man vill och dom är fullt tillräckliga för en normal bilist.
Användarvisningsbild
av poseidon
Även MANN-Hummel tillverkar sämre filter. Det är inte märket som avgör om det är bra eller dåligt. Filtret skall vara anpassat efter aplikation, filterarea (alltså mångden papper/duk), meshstorlek (hur stora partiklar som kan ta sig igenom), tryckfall över filtret, smutskapacitet (hur mycket skit kan filtret hålla kvar) etc.

Sen är det ju så att det är inte Volvo som står å gör filter i Volvofabriker. De köper filter från exempelvis MANN-Hummel, precis som Biltema kan göra.
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]