Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Gunnar Lindqvist
Intressant disskusion nya och gamla bilar. Jag tror inte man kan jämföra dem rätt av. Givetvis köper man inte idag (vi skriver 2008) en Volvo 740/940 även om jag håller med att de var mycket bra bilar. Jag hade själv min 740 i 10 år och den var ytters billig att äga. Din farmor kan inom 2 timmar felsöka och åtgärda samtliga fel som kan tänkas uppträda, medan du trots den duktiga tekniker du är måste lämna in bilen på verkstad för minsta lilla fel, till och med en strålkastarlampa kan vålla bekymmer. Så; gammal bil små bekymmer-ny bil räkna med dyra service och reparationer.
Varför skall man då satsa på en nyare bil. Den Volvo S80 jag kört i snart 7 år har tidvis vållat stora problem (läs dyra), defekt gasspjäll, ruttna bromsslangar, defekta stötdämpare, byte av kulleder (efter 8000 mil, höll 35 000 på 740), och sen får man dras med Volvos oflexibla serviceorganisation.
Dock har jag forfarande inte upplevt en bil mer väldesignad, skönare och mer vilsam att köra än S80 med automatlåda. Tyst och med den 5-cylindriga motorns lite mullrande ojämna gång (läs positivt ojämn, alltså lite V8 lik i karaktären). Dock tror jag att de isolerat de senare årsmodellerna vilket har tagit bort den känslan. Du får plats med det du behöver lasta utan behöva köra runt med ett "skåp" där bak. Så oavsett civilstånd, men med hyfsat tjock plånbok, satsa på S80, den tidigsare modellen skall det va, den nya är ful som stryk. Däremot har de lyckats med designen på nya V70 tycker jag, för första gången har Volvo lyckats bättre med designen på sin combi än sedan. Om det sen blir en Volvo nästa gång för min del spörs- då får Volvos serviceorganisation rampa upp ett par snäpp. BMV gör också snygga vagnar....

PS. En modell med X före skulle jag skämmas att köra med dagens klimatmedvetenhet-ej på kartan alltså
/Gunnar
Användarvisningsbild
av Bosa
Den bästa Volvon för mig hittills är faktiskt den V40 2.0T -99 som jag hade förut. Skön att köra och gick utan några problem utan en massa verkstadsbesök, håller den högre än den 945:a jag hade innan. Den bil jag varit minst nöjd med hittills är den nuvarande, ett gäng verkstadsbesök och ett andrahandsvärde som knappt får kallas andrahandsvärde. :D
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]